طبق اعلام دستگاه‌های گزارش‌دهنده، قاچاق کالا 15 میلیارد دلار است و به‌همین دلیل، مقام معظم رهبری بارها مقابله با قاچاق سازمان‌یافته و از مبادی رسمی را مورد تاکید قرار داده‌اند. در فرمایشات رهبر معظم انقلاب آمده که مقابله با قاچاق، منظور کوله‌برها نیست و باید با عوامل سازمان‌یافته مبارزه کرد.
کد خبر: ۱۰۹۳۸۷۷

اکنون افرادی هستند که به صورت سازمان‌یافته کالاهای موردنظر خود را از کشور مبدأ به بازار موردنظر صادر می‌کنند و دردسر واردکننده را نیز ندارند. این افراد در بدنه دستگاه‌ها نفوذ داشته و کالا را از مرزهای گمرکی وارد و به مقصد تهران منتقل می‌کنند. تا زمانی که با پدیده نفوذ افراد سودجو مواجه هستیم، قاچاق هم وجود دارد.

آنها دارای نفوذ دو معضل را به اقتصاد ایران تحمیل می‌کنند. یکی واردات محصولات مشابه تولید داخل است و دیگری واردات کالاهای لوکس که ارزبری زیادی دارد. هر دو مورد، بیکاری، تعطیلی واحدهای تولیدی و رکود اقتصادی را به‌دنبال دارد.

هر بار که صحبت از قاچاق می‌شود مسئولان عنوان می‌کنند که اظهارنامه‌ها الکترونیکی شده و دیگر افراد به صورت مستقیم دخیل نیستند اما وقتی برخی کانتینرها از مرز عبور می‌کند و کنترل نمی‌شود، دیگر این موضوع اهمیت اصلی خود را از دست می‌دهد. این‌که اظهارنامه‌ها به صورت غیردستی دریافت و بررسی می‌شود بسیار مطلوب است اما افراد بانفوذ همچنان به کار خود ادامه می‌دهند. در اقتصاد ایران برخی مسئولان برای این‌که خودی نشان دهند اقدام به ضعیف‌کشی می‌کنند و با افراد دانه‌درشت کاری ندارند. اکنون صحبت از کنترل واردات است و مسئولان فوری به دنبال کوله‌بران می‌روند اما قاچاق از مبادی رسمی توسط افراد بانفوذ را از یاد می‌برند. به نظر می‌رسد تا زمانی که این افراد برای اقتصاد ایران تعیین‌تکلیف می‌کنند نمی‌توان با قاچاق کالا مقابله کرد و باید تبعات آن را که ضربه زدن به تولید ملی و کنار گذاشتن آن و همچنین تبدیل ایران به کشوری واردات محور است، پذیرفت.

فدا حسین مالکی

رئیس سابق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها