کارشناسان معتقدند بسیاری از مشکلات بیماران مانند اعتماد به پزشکان و کاستن از هزینه‌های درمان آنها در گرو اجرای سراسری طرح پزشک خانواده است.
کد خبر: ۱۰۹۲۵۶۳

بر اساس اطلاعاتی که وزارت بهداشت دراین‌باره منتشر کرده قرار است تا پایان سال 97 نیمی از جمعیت 80 میلیونی ایران در تمام روستاها و شهرهای زیر 50 هزار نفر و زیر صد هزار نفر زیر پوشش کامل برنامه پزشک خانواده بروند و تا سال 1400 همه ایرانیان از خدمات پرونده الکترونیک سلامت برخوردار شوند.

اجرای پایلوت برنامه ملی پزشک خانواده بر اساس نسخه جدید نیز‌ در ده شهر از ده دانشگاه علوم پزشکی شروع شده و تا سه ماه آینده این مرحله آزمایشی به پایان می‌رسد و بعد از آن در 20 شهر دیگر از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به اجرا درمی‌آید. گروه‌های هدف هر مرحله از این برنامه نیز مشخص شده است و عمدتا در مراحل اولیه در روستاها، شهرهای زیر 20 هزار نفر، شهرهای زیر 50 هزار نفر و شهرهای زیر صد هزار نفر پیگیری می‌شود.

علیرضا رئیسی،‌ معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز ‌در این باره به ایرنا می‌گوید: اجرای برنامه ملی پزشک خانواده در واقع از سال 1384 در ایران شروع شد، اما به دلایل مختلف از جمله نبود زیرساخت‌های فیزیکی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، تامین نشدن منابع مالی و بی‌توجهی به بخش خصوصی اجرای این برنامه در مراحلی دچار وقفه شد‌.

آن طور که معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توضیح می‌دهد اساس اجرای برنامه پزشک خانواده این است که مردم برای دریافت خدمات پزشکی از طریق نظام ارجاع و سطح‌بندی ابتدا به پزشک خانواده مراجعه می‌کنند و در صورت لزوم پزشک خانواده آنان را به متخصص یا بیمارستان ارجاع می‌دهد.

به گفته رئیسی، در گذشته چون ارتباط بین پزشک خانواده و پزشک متخصص بخوبی برقرار نشده بود و بخش خصوصی نیز ذی نفع نبود، از طرف بخش خصوصی و مردم مقاومت‌هایی وجود داشت و مردم و جامعه پزشکی از اجرای این برنامه ناراضی بودند.

او یادآور می‌شود: با توجه به اقداماتی که در طرح تحول سلامت انجام شده مانند ایجاد پایگاه‌های سلامت و مراکز جامع سلامت و نیز جذب نیروهای جدید تقریبا 90 درصد سخت‌افزار مورد نیاز برنامه پزشک خانواده در کشور آماده است، اما از نظر نرم‌افزاری به معنای ارتباط سیستم پرونده الکترونیک سلامت بین پایگاه‌های سلامت، مراکز جامع سلامت، بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و مراکز پاراکلینیکی و تشخیصی مانند آزمایشگاه‌ها و مراکز تصویربرداری هنوز ارتباط برقرار نشده است.

آن طور که رئیسی توضیح می‌دهد در صورتی که وزارت ارتباطات، ارتباط نرم‌افزاری شبکه پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان را برقرار کند، هیچ مانع جدی برای اجرای سراسری برنامه پزشک خانواده وجود ندارد و رایزنی وزیر بهداشت با وزیر ارتباطات برای رفع این مشکل ادامه دارد.

بنابر این بر اساس امکانات این برنامه، قرار است سازمان‌های بیمه‌گر نیز به شبکه ملی پرونده الکترونیک سلامت بپیوندند و در این صورت دیگر نیازی به دفترچه کاغذی بیمه مردم نخواهد بود و هرکس با کد ملی و یک شناسه شخصی در هر جای کشور به اطلاعات پرونده الکترونیک سلامت خود دسترسی پیدا می‌کند، نسخه‌های پزشکان نیز الکترونیک می‌شود و به این ترتیب میزان خطای سیستم سلامت کشور بسیار کاهش می یابد و دقت کار بالا می‌رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها