امارات، موزه یک میلیارد پوندی «لوور ابوظبی» را افتتاح کرد

خرید فرهنگ با پول نفت

موزه لوور ابوظبی با هزینه یک میلیارد پوندی در حالی با حضور رئیس‌جمهور فرانسه افتتاح شد که این شیخ‌نشین خلیج‌فارس فقط برای حق استفاده از برند «لوور» 400 میلیون یورو به دولت فرانسه پرداخت کرده است.
کد خبر: ۱۰۹۲۲۶۲

به گزارش جام‌جم، امارات متحده عربی به عنوان یکی از شیخ‌نشینان کوچک خلیج‌فارس، برای فرهنگسازی دست به جیب شد و از پول نفت، یک میلیارد پوند به کیسه فرانسوی‌ها ریخت تا موزه لوور ابوظبی را افتتاح کند.

موزه لوور ابوظبی که پروژه ساخت آن در ده سال گذشته در جریان بوده حاوی 600 اثر هنری دائمی و 300 اثر قرضی از فرانسه است. این پروژه که فرانسه و ابوظبی در سال 2007 بر سر آن توافق کردند، ابتدا قرار بود در سال 2012 کامل شود، اما به دلیل بحران مالی جهانی و سقوط بهای نفت عقب افتاد و هزینه ساخت آن از 340 میلیون پوند به رقم فعلی رسید.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه همراه با همسرش، روز چهارشنبه این موزه یک میلیارد پوندی را که احداث آن بتازگی کامل شده، افتتاح کردند.

یورونیوز گزارش داد رئیس‌جمهور فرانسه در سخنرانی خود به مناسبت افتتاح این موزه گفت:«به هیچ چیزی سریع‌تر و مهم‌تر از گسترش فرهنگ، آموزش و زیبایی نیاز نداریم.»

آثار هنری این موزه شامل اقلام تاریخی و مذهبی از اطراف جهان است که رئیس‌جمهور فرانسه آن را «پلی میان تمدن ها» خواند. او همچنین گفت: «کسانی که می‌خواهند بگویند اسلام می‌خواهد دیگر ادیان را خراب کند دروغ می‌گویند.»

از زمان ریاست جمهوری نیکولا سارکوزی، فرانسه پادشاهی‌‌ها و امیرنشین‌های عرب خلیج‌فارس را جایگزین جمهوری‌های عربی در روابط استراتژیک منطقه‌ای خود کرده است.

موزه‌های فرانسوی 300 قطعه هنری و تاریخی خود را برای نمایش به‌طور موقت در اختیار موزه لوور ابوظبی قرار داده‌اند. این درحالی است که موزه لوور ابوظبی برای استفاده از نام لوور و وام گرفتن آثار هنری و دریافت مشاوره از آن، صدها میلیون دلار به فرانسه می‌پردازد.

موزه لوور ابوظبی نیز مانند روند ساخت ورزشگاه های قطر برای میزبانی جام جهانی 2022 به دلیل بهره‌کشی از کارگران در کانون جنجال در مورد وضعیت رفاهی کارگرانی که ساختمان آن را می‌ساختند، بوده است. این درحالی است که منتقدان، ساختمان موزه لوور ابوظبی را یک اثر مسحورکننده پرزرق و برق توصیف کرده‌اند.

جالب اینجاست که این، تازه اولین ساختمان از یک مجموعه با هدف ایجاد مرکزی فرهنگی در جزیره سعدیات ابوظبی است و ساختمان‌های بعدی هم در راه است.

سقف و بام مو زه لوور ابوظبی یک گنبد مشبک است که اجازه ورود نور طبیعی به داخل ساختمان را می‌دهد. این گنبد مشبک ضمن دفع حرارت زیاد محیط بیابانی، گالری‌ها را با نور طبیعی روشن می‌کند.

آثار معروفی از اطراف جهان شامل آثار و نقاشی‌های ونسان ون‌گوگ، پل گوگن، پابلو پیکاسو و آی وِی وِی هنرمند معاصر چینی در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

این موزه همچنین با موسسات عربی همکاری می‌کند و 28 کار ارزشمند را از آنها وام گرفته است که یکی از آنها یک مجسمه ابوالهول متعلق به قرن ششم پیش از میلاد است.

درهای موزه لوور ابوظبی امروز (20 آبان) به روی عموم باز خواهد شد و تمامی بلیت‌های روز اول به بهای 60 درهم (حدود 17 دلار) فروخته شده است.

ساختمان لوور ابوظبی را ژان نوول، معمار فرانسوی با الهام از معماری عربی طراحی کرده و هیچ کدام از 55 سالن آن از جمله 23 گالری دائمی‌اش مثل هم نیست.

موزه لوور پاریس یکی از مهم‌ترین بناهای پایتخت فرانسه و بزرگ‌ترین موزه هنری جهان با سالانه میلیون‌ها بازدیدکننده است. جالب است که بهای بلیت ورودی موزه لوور پاریس هم حدود 17 یورو است که این نشان می‌دهد اماراتی‌ها حتی در تعیین میزان ورودی موزه نیز خلاقیتی از خود ندارند.

البته پیش‌تر قطری‌ها نیز در زمینه خرید آثار هنری سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی را انجام داده بودند. به عنوان مثال موزه قطر که به نام‌های موزه اسلامی یا موزه ملی هم شناخته می‌شود، سه سال قبل یکی از تابلوهای نقاشی پل گوگن هنرمند معروف فرانسوی را به قیمت 300 میلیون دلار برای نمایش در این مرکز فرهنگی خریداری کرده بود. این تابلو را خاندان سلطنتی قطر خریداری کرده بود. این خاندان تابلوی «ورق بازها» اثر پل سزان را هم در سال 2011 به قیمت 250 میلیون دلار خریده بودند.

گرچه صرف هزینه‌های هنگفت از سوی شیخ‌نشینان حاشیه خلیج‌فارس به نوعی برای آنها خرید فرهنگ و هویت محسوب می‌شود، اما از سویی می‌تواند زنگ خطری هم برای مدیران فرهنگی کشور ما باشد که فرهنگ و هنر برای برخی آنها فقط «هزینه» تلقی و تعبیر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها