با وجود عرضه خودروهای متنوع در بازار و تسهیل در شرایط خرید همچنان بازار خرید و فروش خودروی کارکرده از رونق خوبی برخوردار است.
کد خبر: ۱۰۹۲۰۰۹
عوامل تاثیرگذار بر قیمت خودروی کارکرده

حتی در اوج بحران اقتصادی داخلی و افزایش ناگهانی قیمت خودروبسیاری به علت کاهش قدرت خرید و نوسان کمتر بازار در این بخش به خرید خودروهای کارکرده روی آوردند. با این وجود خرید و فروش خودروی دسته دوم همواره با شک و تردیدهایی همراه است که بخش زیادی از آن به دلیل ابهام در قیمت واقعی خودرو و عوامل تاثیرگذار بر روی آن است. به بیان ساده ترقیمت خودرو صفر چه منصفانه و چه غیر منصفانه از سوی یک مرجع رسمی اعلام می شود و نمایندگی ها نیز بر اساس آن اقدام به فروش محصولات خود می کنند. این در حالی است که قیمت خودروی کارکرده مرجع رسمی خاصی ندارد و با توافق خریدار و فروشنده تعیین می گردد. همین موضوع گاه موجب تحمیل زیان های مالی شدید به خریدار یا فروشنده می شود.

با توجه به بررسی های صورت گرفته از سوی شرکت همراه مکانیک به عنوان نخستین مرجع رسمی کارشناسی خودرو در ایران، قیمت خودرو کارکرده اگرچه تابعی از قیمت خودرو صفراست و با افزایش و کاهش آن کمی نوسان می کند اما عوامل مهم دیگری نیز وجود دارند که تاثیر بیشتری بر آن می گذارند.

میزان کارکرد یا کیلومتر طی شده

جدا از سال تولید خودرو، میزان کارکرد نیز یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت آن است. واضح است که هرچه کیلومتر طی شده افزایش یابد از قیمت خودرو کاسته می شود. همچنین خریداران خودروی کارکرده نیز معمولا به دنبال خودروهایی با کارکرد کمتر هستند زیرا معمولا این قبیل خودروها کمتر دچار تصادف شده و کمتر به تعویض یا تعمیر رنگ و قطعات نیاز داشته اند. به طور معمول میزان کارکردی که برای هر خودرو در هر سال تخمین می زنند چیزی در حدود 20 هزار کیلومتر است و هرچه کارکرد خودروی شما با این رقم اختلاف داشته باشد تاثیر بیشتری بر قیمت آن می گذارد.

برای مثال یک پژو 206 تیپ 2 تولید سال 92 با کارکردی نزدیک به 30 هزار کیلومتر در قیاس با نمونه ای مشابه با کارکردی در حدود 100 هزار کیلومتر می تواند اختلاف قیمتی نزدیک به 3 میلیون تومان داشته باشد. هرچند این اعداد درباره تمامی خودروها صدق نمی کند چراکه محصولات پرطرفداری نظیر 206 به مراتب از بازار پر رونق تری نسبت به محصولات لوکس، وارداتی یا مونتاژ داخل برخوردارند. نتیجه آنکه هرچه خرید و فروش خودروی مورد نظر در بازار آسان تر باشد افت قیمت ناشی از کارکرد آن کاهش می یابد.

وضعیت ظاهری خودرو

خراش های موجود بر روی بدنه و روکش قسمت های مختلف اتاقک، زنگ زدگی ناشی از رطوبت یا تغییر رنگ، تغییر شکل بدنه به دلیل ضربه های مختلف همگی از عواملی هستند که بر روی قیمت خودرو تاثیر می گذارند. همچنین تعویض یا رنگ آمیزی بخش های مختلف بدنه نظیر گلگیرها، درب های جلو و عقب، کاپوت و درب صندوق و سقف خودرو نیز در کاهش قیمت خودرو موثر هستند. در نتیجه در صورتی که خودروی شما چنین مشخصاتی دارد بهتر است پیش از فروش با یک کارشناس آگاه به منظور تعیین قیمت واقعی آن مشورت کنید.

همچنین به خاطر داشته باشید که تمیز بودن خودرو و سلامت تودوزی آن نیز می تواند کمی بر قیمت خودرو اثر بگذارد. در نتیجه پیش از فروش خودرو، ابتدا آن را به کارواش برده و حسابی قسمت های داخلی و خارجی آن را تمیز کرده و در صورت امکان روکش های صندلی، قطعات شکسته شده، چراغ های از کار افتاده را تعویض کرده و حتی بوی نامطبوع ناشی از سیگار یا مواد دیگر را از بین ببرید.

زنگ زدگی بدنه و تصادف

هنگام خرید خودرو با دقت بدنه آن بررسی کنید. وجود آثار زنگ زدگی بر روی بدنه خودرو نشانه چندان خوبی نیست. این آثار می تواند ناشی از رطوبت هوا یا نمک و دوده پاشیده شده بر روی برف و یخ در محیط های سرد و کوهستانی باشد. در هر حال وجود زنگ زدگی بر روی خودرو موجب کاهش استحکام بدنه و کم شدن قیمت خودرو کارکرده می شود.

همچنین تصادف و بر جای مانده آثار آن بر روی بدنه خودرو نیز یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت خودروی کارکرده است. هرچند امروزه مراکز معتبری در نقاط مختلف کشور وجود دارند که به راحتی رنگ آمیزی بدنه خودرو را تشخیص می دهند. بنابراین بهتر است پیش از خرید هر خودرو سری به این مراکز نیز بزنید. از سوی دیگر وجود تصادف های شدید می تواند یک هشدار جدی برای شما باشد چراکه به احتمال زیاد، بسیاری از قطعات اصلی خودرو تعویض شده اند.

استفاده از وب سایت همراه مکانیک به منظور تعیین قیمت خودروی کارکرده

شرکت همراه مکانیکبه عنوان نخستین مرجع رسمی کارشناسی خودرو در ایران در وب سایت خود برنامه ای جامع به منظور تعیین قیمت خودرو قرار داده است. این برنامه به شما امکان می دهد تا با وارد کردن برند و نام خودرو، سال تولید، نوع گیربکس، رنگ بدنه، میزان کارکرد، مدت زمان بیمه و تخفیف‌های آن قیمت واقعی خودرو مورد نظر خود را ارزیابی کنید. همچنین در این برنامه امکان انتخاب قطعات تعویض یا رنگ شده مانند گلگیر، درب، صندوق، کاپوت و سقف به منظور ارزیابی دقیق‌تر قیمت خودرو فراهم شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها