افشاگر معروف عربستانی از رشوه یک میلیاردی به ترامپ پرده برداشت

دفاع تمام قد ترامپ از خودسری‌های بن سلمان

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتی حمایت کامل خود را از اقدامات جدید ولیعهد عربستان در تحکیم جایگاهش و بازداشت تعداد زیادی از اعضای خاندان سلطنتی، وزرا و سرمایه‌داران این کشور اعلام کرد. این در حالی است که اقدامات خودسرانه بن سلمان نه‌تنها عربستان را در شوک فرو برد، بلکه تمام ناظران داخلی و خارجی این کشور را نیز حیرت زده کرد، زیرا آنها بر این باور بودند که مساله فساد بهانه‌ای بیش نیست و بازداشت‌های گسترده در عربستان صرفا درجهت حذف مخالفان و هموار کردن راه برای پادشاهی بن سلمان بوده است. حمایت تمام قد رئیس‌جمهور آمریکا از اقدامات فرزند سلمان نشان می‌دهد بین ترامپ و پسر سلمان باید ارتباطی ویژه و معامله پنهانی در جریان بوده باشد.
کد خبر: ۱۰۹۱۶۷۸

ویترز در این زمینه گزارش داد، دونالد ترامپ روز دوشنبه در پیامی توییتری نوشت: «اطمینان زیادی به ملک سلمان و ولیعهد عربستان داریم» ترامپ همچنین در توییت دیگری نوشت: «آنها دقیقا می‌دانند چه کاری انجام می‌دهند» و افزود «برخی از بازداشت‌شدگان کسانی هستند که کشورشان را سال‌ها دوشیده‌اند.» یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود به این خبرگزاری گفت محمد بن سلمان به رهبر اصلی عرصه سیاستگذاری سعودی تبدیل شده است. به گفته او، ولیعهد عربستان در حال سرکوب مخالفان است و خودش را به عنوان وارث بلامنازع میراث آل سعود معرفی می‌کند. این مقام افزود: او تلاش دارد اعتماد عمومی را از طریق بهبود وضع اقتصاد، کاهش محدودیت‌های مذهبی و اجرای برخی اصلاحات اجتماعی جلب کند.

رشوه میلیارد دلاری

برخی منابع خبری با توجه به حمایت قاطع ترامپ از بن سلمان تلاش کردند پرده از روابط ویژه این دو بردارند. به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما، مجتهد، فعال و افشاکننده خبرهای خاندان آل‌سعود در فضای مجازی به این روابط اشاره کرد و در مطلبی در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، مواضع این کشور درباره برخی مسائل مربوط به عربستان و در رأس آن رقابت بین محمد بن‌نایف ولیعهد سابق این کشور و بن‌سلمان و نیز موضعگیری درباره قطر تغییر کرد. وی افزود: درباره رقابت بین این دو (ولیعهد کنونی و سابق) باید بگویم نهادهای آمریکا بشدت از بن نایف حمایت می‌کردند و این همان موضعی بود که باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز به آن پایبند بود و حتی در پیام ویژه‌ای که به سلمان بن عبد العزیز، پادشاه سعودی ارسال کرد، بر این مساله تاکید داشت. اما ترامپ پس از به‌قدرت رسیدن، نهادهای آمریکایی را وادار به حمایت از بن سلمان کرد. مجتهد ادامه داد: «عجیب این‌که محمد بن سلمان و ترامپ وسیله ارتباطی ویژه‌ای دارند که هیچ‌یک از سران کشورهای دیگر، حتی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل یا ترزا می‌، نخست‌وزیر انگلیس هم چنین وسیله‌ای در اختیار ندارند. سیطره عجیب محمد بن سلمان بر ترامپ، برای تحقق خواسته‌های خود است، حتی اگر این خواسته‌ها با منافع آمریکا در تعارض باشد.»

وی درهمین زمینه فاش کرد: «اواسط ماه می‌2017 که ترامپ در ریاض بود، یک کشتی تفریحی ویژه در بندر جده پهلو گرفت که هویت آن مخفی نگه داشته شد. از این کشتی بشدت محافظت می‌شد و حتی مسئولان عادی بندر اجازه نزدیک شدن به آن را نداشتند. فقط چند نفر، صندوق‌ها یا کیسه‌هایی را که حاوی یک میلیارد دلار پول نقد بود، به داخل کشتی بردند و برگشتند. سپس از یک منبع نزدیک به محمد بن سلمان به ما خبر رسید که آن یک میلیارد دلار از اموال شخصی او بوده و کشتی به طور غیرمستقیم [نامحسوس]، وابسته به گروه ترامپ بوده است.»

تاکید بر محاکمه

در همین حال سازمان ملل خواستار ارائه تضمین‌هایی درخصوص اجرای کامل روال قانونی بازداشت‌ها در عربستان شده است. فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در کنفرانسی مطبوعاتی در مقر این سازمان در نیویورک گفت: ما ضمانت‌هایی می‌خواهیم که نشان دهد تمام مراحل قانونی در این بازداشت‌ها به شکل کامل انجام می‌گیرد. رسانه‌های خبری چند روز پیش از بلوکه شدن حساب‌های بانکی مسئولان و شاهزادگان عربستانی بازداشت شده، خبر دادند. گفته می‌شود این بازداشت‌ها همچنان ادامه دارد و تاکنون شامل افسران عالی‌رتبه گارد ملی عربستان و تعدادی از روسای باشگاه‌های ورزشی از جمله رئیس باشگاه الاتحاد نیز شده است. برخی سرمایه‌گذاران عربستانی اکنون نگران این مساله هستند که در نهایت دارایی‌های آنها به اجبار به فروش گذاشته شوند.

در این میان رسانه‌های عربستان سعودی نیز با نوشتن مطالب و گزارش‌های خود تلاش می‌کنند افکار عمومی جامعه را نسبت به اقدامات سرکوبگرانه محمد بن‌سلمان تحت عنوان مبارزه با فساد توجیه کنند. روزنامه عکاظ، چاپ عربستان در صفحه اول خود مسئولان عربستانی بازداشت شده را با درج این تیتر که «این دارایی‌ها از کجا آمده‌اند» به چالش کشید. روزنامه الحیات چاپ عربستان نیز با عنوانی مشابه نسبت به گسترش فساد در این کشور هشدار داد. روزنامه الشرق الاوسط نیز ضمن ارائه فهرستی از چهره‌های ممنوع‌السفر، نوشت: نیروهای امنیتی در برخی از فرودگاه‌های عربستان به هواپیماهای شخصی اجازه پرواز بدون داشتن مجوز را نمی‌دهند.

جنگنده سعودی بالگرد شاهزاده منصور بن مقرن را سرنگون کرد

رسانه‌های رژیم صهیونیستی از دست داشتن محمد بن سلمان در حادثه کشته شدن شاهزاده منصور بن مقرن،معاون امیر منطقه عسیر خبر دادند. به گزارش تسنیم، در پی این حادثه گمانه‌زنی‌هایی درباره علت این حادثه در فضای مجازی و در میان فعالان سعودی مطرح شده بود از جمله این‌که سعد الفقیه از معارضان سعودی مقیم خارج عربستان گفت در میان مردم موضوع ترور احتمالی منصور بن مقرن، دهان به دهان می‌چرخد. درهمین فاصله روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت نوشت: یک جنگنده سعودی، بالگرد حامل شاهزاده منصور بن مقرن، معاون امیر منطقه عسیر را هدف قرار داده و سبب سرنگونی آن شد. به نوشته این روزنامه، این شاهزاده سعودی در حال تلاش برای فرار از عربستان بود که بالگردش هدف حمله جنگنده سعودی قرار گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها