صنعت سینما همیشه در ساخته‌ها و محصولات خود، نیم‌نگاهی به اسطوره‌ها داشته است. سینمای اسطوره‌ای یکی از آن دسته سینماهایی است که مخاطبان زیادی را جذب خود کرده و طرفداران بسیاری دارد. کتاب «اسطوره و سینما» نوشته استوارت ویتیلا، یکی از آثاری است که اختصاص به این‌گونه سینمایی دارد. در این کتاب با نگاهی به 50 فیلم سینمایی به‌یادماندنی دوران مختلف تاریخ سینما، تلاش شده تا ساختار اسطوره‌ای سینما کشف شود. کتاب در کنار مقدمه و پیشگفتار، در بخش‌های مختلفی به بحث ساختار اسطوره‌ای در ژانرهای مهم تاریخ سینما پرداخته و فیلم‌های وسترن، وحشت، تریلر، جنگی، درام، رمانس، کمدی رمانتیک، کمدی، فانتزی و بالاخره علمی- تخیلی را مورد بررسی قرار می‌دهد. طبیعی است که اسطوره و اسطوره‌ها در هر یک از این ژانرها به شکل متفاوتی به نمایش درآمده و به همین دلیل به شکل متفاوتی مورد بحث قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۱۰۸۴۶۶۶

در مقدمه اشاره می‌شود این کتاب حکم فهرست فوق‌العاده‌ای را برای فیلمنامه‌نویسان و کسانی دارد که به بسط و گسترش فیلمنامه اشتغال دارند. این فهرست شامل راه‌حل‌های ارائه‌شده برای مسائل داستان فیلم‌ها می‌شود. در حقیقت خواننده کتاب به شکلی مفید و منظم با ده‌ها شیوه‌ای آشنا می‌شود که داستان گویان بزرگ از طریق آنها قهرمانان خود را از میان دنیاهای ویژه و آزمون‌های بزرگ گذرانده و هدایت کرده‌اند. یکی از محاسن بزرگ کتاب این است که نویسنده مثال‌های خود را از ژانرها و سبک‌های مختلف انتخاب کرده است. این نکته نشان می‌دهد که او زمان بسیار زیادی را صرف تماشای فیلم‌های مختلف و همچنین تحلیل و سازماندهی آنها کرده است. موضوع مهم این است که خوانندگان کتاب هم با این فیلم‌ها آشنایی داشته و به‌یقین آنها را تماشا کرده‌اند.

نویسنده کتاب هم در پیشگفتار آن می‌گوید: وقتی ایده کتاب را پیشنهاد دادم، فکرش را هم نمی‌کردم که پای در سخت‌ترین، عذاب‌آورترین، خونین‌ترین، نشاط‌انگیزترین و ارزشمندترین سفر حرفه‌ای‌ام می‌گذارم! در فرآیند نگارش و تحلیل فیلم هاست که استوارت ویتیلا به خصایصی از مراحل «سفر قهرمان» پی می‌برد که یک ژانر را از دیگری متمایز می‌کند. البته نویسنده در شکافتن مراحلی که قهرمان داستان در طول ماجراهای فیلم طی می‌کند، با موفقیت عمل می‌کند و خواننده کنجکاو کتاب را به دنبال خود می‌کشاند. با این حال، فصل‌بندی‌های کتاب آزاد هستند و هر خواننده‌ای می‌تواند متناسب با علاقه خویش از همان ابتدا سراغ ژانری برود که مورد علاقه اش است. خود نویسنده هم پیشنهاد می‌کند لزومی ندارد اسطوره و سینما به شکلی منظم از ابتدا تا انتها مطالعه شود. با وجود این، ویتیلا به خوانندگان کتاب هشدار می‌دهد تحلیل هر فیلمی را فقط زمانی بخوانند که خود فیلم مورد نظر را حتما دیده باشند. کتاب 358 صفحه‌ای اسطوره و سینما، از سوی انتشارات هرمس به بازار عرضه شده است. محمد گذرآبادی، مترجم این کتاب خواندنی 30 هزار تومانی است که هم اکنون در تیراژ 500 نسخه به چاپ چهارم رسیده است.

کیکاوس زیاری

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها