با شکست سنگین تجزیه‌طلبان صورت گرفت

همه حوزه‌های نفتی عراق در کنترل نیروهای دولتی

یک روز بعد از تسلط ارتش عراق بر شهر کرکوک و پایین کشیدن پرچم‌های اقلیم از ساختمان‌های دولتی گزارش می‌شود اوضاع در این شهر کاملا آرام است. در همین حال خبرهای دیگر حکایت از ادامه پیشروی نیروهای مشترک عراقی در سرزمین‌های مورد منازعه و تسلط بر چاه‌های نفتی این کشور دارد. به این ترتیب گروه‌های تجزیه‌طلب در عراق شکست سنگینی را متحمل شده و مواضع خود را پیش از ورود نیروهای عراقی از دست داده‌اند.
کد خبر: ۱۰۸۴۲۱۰

ادامه پیشروی‌ها

همزمان تیپ 110 الحشد الشعبی و پلیس مرکزی عراق اعلام کردند، موفق شده‌‌اند وارد شهر خانقین در شمال شرق دیالی شوند و کنترل آنجا را به دست گیرند. این نیروها، پس از عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگه کنترل کامل این شهر را به دست گرفتند. منابع آگاه در شهرستان سنجار نیز اعلام کردند نیروهای پیشمرگه این شهرستان را تحویل نیروهای عراقی داده‌اند. پرچم عراق در این شهرستان نیز بار دیگر برافراشته شد. همچنین رویترز اعلام کرد، نیروهای امنیتی عراق کنترل دو میدان نفتی بای حسن و افانا در شمال غرب کرکوک را پس از عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگه به دست گرفتند. منابع عراقی در استان سلیمانیه نیز گفتند دو گذرگاه پرویزخان و باشماق در مرز این استان با ایران به دولت عراق واگذار شده و بزودی بازگشایی خواهد شد. نیروهای دولت فدرال عراق هم‌اکنون در این گذرگاه‌های مهم مستقر شده‌اند. در دو روز اخیر پیشمرگه‌های وابسته به حزب اتحادیه میهنی از بسیاری از مواضع خود در مناطق مورد مناقشه با بغداد ازجمله کرکوک عقب‌نشینی کردند و نیروهای دولت مرکزی در این مناطق مستقر شدند.

روز گذشته وزارت نفت عراق اعلام کرد همه میدان‌های نفتی در کنترل نیروهای مسلح این کشور قرار گرفته است. سخنگوی دولت مرکزی عراق همچنین گفت اخبار منتشر شده درباره حضور نیروهای خارجی در عملیات کرکوک بی‌اساس و نوعی فرار رو به جلو برای انحراف افکار عمومی است. سعد الحدیثی در گفت‌وگو با برنامه پانوراما در شبکه العربیه تصریح کرد، آنچه در کرکوک رخ داد، تلاش نیروهای فدرال عراق برای تامین امنیت این منطقه و بازگرداندن حاکمیت دولت مرکزی بر مناطق مورد اختلاف ازجمله کرکوک است.

واکنش‌های خارجی

این پیروزی ارتش عراق در کرکوک با استقبال جامعه جهانی روبه‌رو شد اما در همان حین برخی کشورها موضع محتاط‌تری در پیش گرفتند. پادشاه عربستان در گفت‌وگوی تلفنی با العبادی حمایت قاطع خود را از بغداد اعلام کرد .اما دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پس از آن که نیروهای عراقی، کرکوک در شمال این کشور را با درگیری از نیروهای کرد گرفتند اعلام کرد خودش را وارد مناقشه مذکور نمی‌کند. وی به خبرنگاران گفت: ما در این نبرد طرف نیروهای عراقی یا کرد را نمی‌گیریم، اما درگیری آنها را هم دوست نداریم. ما سالیان متمادی است که روابط بسیار خوبی با کردها داشته‌ایم، همچنین با عراقی‌ها نیز روابط خوبی داریم، اما در این نبرد طرف هیچ یک را نمی‌گیریم. وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای نگرانی خود را بابت خشونت‌ها در عراق ابراز داشت و به تمامی طرف‌های درگیر تاکید کرد تا از اقدامات تحریک‌آمیز که باعث سوءاستفاده دشمنان عراق می‌شوند، اجتناب کنند. از سوی دیگر بینالی ایلدریم، نخست وزیر ترکیه با اعلام این که از این پس کنترل شهر کرکوک به دست نیروهای عراقی خواهد بود، گفت: به رغم اشتباه رهبران کرد، آنکارا از حمایت کردها دست برنمی‎دارد. وی در این باره گفت: کرکوک به طور کامل از وجود عناصر پ.ک.ک و نیروهای پیشمرگه پاکسازی شده است.

اختلافات داخلی

شکست سنگین تجزیه طلبان درعراق اختلافات شدیدی را بین مقامات کردستان عراق دامن زده است. بعد از آن که گروه وابسته به مسعود بارزانی اتحادیه میهنی را متهم به خیانت و تبانی کرد، مقامات این اتحادیه به او پاسخ دادند. هیرو ابراهیم احمد، همسر جلال طالبانی با رد تبانی با دولت مرکزی عراق و الحشد الشعبی، اعلام کرد نیروهای پیشمرگه کرد همواره برای دفاع از کرکوک می‌جنگند. در ادامه این اختلافات، روز گذشته ائتلاف دموکراسی و عدالت به رهبری برهم صالح، از رهبران سابق حزب طالبانی خواستار تشکیل حکومتی انتقالی در کردستان شد که وظیفه‌اش انجام گفت‌وگویی سازنده با بغداد تا زمان اجرای انتخاباتی شفاف در اقلیم است. صالح تاکید کرد، شرایط کنونی نتیجه تلاش‌های مفسدان برای سرپوش نهادن بر غارت و چپاول به نام کرکوک و قوم کرد است. پیش از آن هم جنبش تغییر دیگر گروه منشعب شده از اتحادیه میهنی کردستان عراق به رهبری نوشیروان مصطفی با صدور بیانیه‌ای در واکنش به تحولات کرکوک خواهان انحلال تمامی ارگان‌های رسمی اقلیم و کناره‌گیری مسببان بحران اخیر شد و همزمان پیشنهاد کرد تا زمان برگزاری انتخابات، یک دولت موقت محلی با عنوان «دولت رهایی ملی» تشکیل شود.

روزنامه رای الیوم در تحلیلی درباره تحولات اخیر کردستان عراق نوشت: ما رسما نمی‌دانیم واکنش مسعود بارزانی چیست، اما مسلما او بسیار سرخورده شده است و خود را تنها می‌یابد چراکه حزب اتحادیه میهنی شریک او در قدرت او را تنها گذاشت. حال دیگر شاید آمریکا و اسرائیل هم او را تنها بگذارند. بزرگ‌ترین قربانی این تحولات نظامی شخص مسعود بارزانی بود که رویای استقلالش تا به این لحظه به کابوس تبدیل شده است. دیگر استعفای او از حزب و ریاست اقلیم هر دو با هم بعید نیست و هفته‌های آینده بسیار سرنوشت‌ساز خواهد بود.

همه‌پرسی جدایی اقلیم غیرقانونی بود

راجح صابر الموسوی، سفیر عراق در ایران در واکنش به تحولات اخیر اقلیم کردستان گفت: استان کرکوک بخش جدانشدنی سرزمین عراق است و اقلیم کردستان حق ندارد آن را با توسل به زور از آن خود کند. به گزارش مهر، الموسوی در نشستی خبری که صبح دیروز در سفارت این کشور برگزار شد، با اشاره به آن که از نظر قانون اساسی عراق، همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان غیرقانونی است، افزود: استان کرکوک بخش جدانشدنی سرزمین عراق است و اقلیم کردستان حق ندارد آن را با توسل به زور از آن خود کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها