مرکز بسیج سازمان صدا و سیما در ادامه ساخت تولیدات مختلف نمایشی خود که عمدتا با موضوعات فرهنگی، حماسی و مذهبی هستند، این بار عشق و علاقه به سالار شهیدان، امام حسین(ع) را به عنوان موضوع و دستمایه اصلی روایت یک اثر برگزیده است. این برنامه تولیدی «با حسین(ع) در قرن 21» نام دارد و در قالبی گفت‌وگو محور، هر بار از زبان دو مجری ـ مهمان برنامه، گوشه‌هایی از عظمت واقعه عاشورا را برای مخاطبان خود بازگو می‌کند.
کد خبر: ۱۰۸۳۶۱۱
عـاشـورا روایت می‌شود «با حسیـن( ع ) در قـرن 21»

گفت‌وگو محور و ترکیبی

با حسین(ع) در قرن 21، برنامه‌ای است که برای پخش در اواخر ماه محرم تولید شده و قرار است معرفت و شناخت عاشورایی را به شکلی جدید و نوین روایت کند. در این برنامه که قالبی گفت‌وگومحور دارد، برخلاف برنامه‌های دیگر ساخته شده در این سبک، خبری از یک مجری ثابت و دائمی نیست بلکه مهمانان مختلفی که هر بار از میان طیف‌های گوناگون فرهنگی، هنری، مذهبی و حتی ورزشی برگزیده می‌شوند، در قالب گفت‌وگویی دو نفره اجرای برنامه را در دست گرفته و صحبت‌های یکدیگر را هدایت می‌کنند. صحبت‌هایی که به بیان محبت و عشق به امام سوم شیعیان و بیان آموزه‌هایی از قیام بزرگ او اختصاص دارد.

رامین شمسایی‌نیا، مدیر گروه برنامه‌های تلویزیونی بسیج سازمان صدا و سیما در تعریف از برنامه «با حسین(ع) در قرن 21» که این سازمان تهیه‌کنندگی‌اش را عهده‌دار است، به جام‌جم می‌گوید: افرادی چون نویسنده‌ها، ذاکرین و دیگر چهره‌های شناخته شده، نوعی سرمایه اجتماعی هستند و جنس بیانشان طوری است که برای گروه‌های مختلف مخاطبانشان تاثیرگذار محسوب می‌شود. از سوی دیگر، نقطه مشترک طیف‌های مختلف هنرمندان و چهره‌های شناخته شده، همین عشق و علاقه‌شان به اهل بیت و امام حسین(ع) است. لذا تصمیم گرفتیم برنامه‌ای طراحی کنیم که به بیان این عشق و ارادت به امام حسین(ع) بپردازد و بر اساس کلام و گفته‌های خود هنرمندان روایت شود.

به گفته شمسایی‌نیا، این برنامه کارگردان ثابت ندارد و فقط یک کارگردان تلویزیونی وظیفه هماهنگی میان عوامل مختلف و نظارت بر ساختار برنامه را به عهده گرفته است.

وی در خصوص ساختار برنامه توضیح می‌دهد: با حسین(ع) در قرن 21، به لحاظ ساختار یک کار ترکیبی است و در کنار گفت‌وگوها، از پلی‌بک‌ها و بخش‌های تصویری تولیدی هم استفاده می‌کنیم.

شمسایی‌نیا تاکید می‌کند: ویژگی اصلی برنامه ما این است که در آن مجری نداریم. هر بار دو نفر هنرمند با هم به گفت‌وگو می‌پردازند و اصلا این‌طور نیست که یک نفر مجری باشد و دیگری را هدایت کند، بلکه هر دو نفر مهمانند و در عین حال نقش مجری را هم برای یکدیگر ایفا می‌کنند.

مهمانانی از قشرهای مختلف

با حسین(ع) در قرن 21 در طول مدت ساخت خود، میزبان مهمانانی مختلف از حوزه‌های گوناگون است؛ افرادی که باید بزرگ‌ترین وجه اشتراکشان را در علاقه‌ای قلبی به سالار شهیدان امام حسین(ع) دانست. شمسایی‌نیا توضیح می‌دهد: افراد برگزیده و شناخته شده‌ای چون مژده لواسانی، راحله امینیان، بهنوش بختیاری، مرضیه هاشمی (مجری شبکه پرس تی‌وی)، حمید استیلی، رسول نجفیان، محمدرضا زائری، محمد عرب، حسین رفیعی، صابر خراسانی، امیرحسین زند، سیدحمیدرضا برقعی (شاعر) و حامد عسگری از جمله کسانی بودند که به دعوت برنامه آمدند و درخصوص این موضوع با هم به بحث و گفت‌وگو پرداختند و از علاقه‌شان به سالار شهیدان گفتند. همچنین در این برنامه متنی هم وجود ندارد و گفت‌وگوهای مهمانان با هم کاملا به صورت بداهه به پیش می‌رود.

این برنامه که به صورت ویژه و مناسبتی برای پخش در ماه محرم تدارک دیده شده، ده قسمت دارد و قرار است بزودی از یکی از شبکه‌های سیما روی آنتن برود. با حسین(ع) در قرن 21، حاصل همکاری مشترک مرکز بسیج سازمان صدا و سیما و شبکه نصر تی‌وی است.

بیان روایت‌های شخصی از عاشورا

از جمله ویژگی‌هایی که «با حسین(ع) در قرن 21» را از دیگر برنامه‌های معارفی و مناسبتی مختلف تلویزیون متمایز کرده، نوع روایت و ساختار آن است.

هر واقعه ابعادی گوناگون برای روایت دارد و از نقطه نظرهای مختلف می‌توان آن را مورد تعریف و بررسی قرار داد. قیام عاشورا هم از جمله وقایعی است که پس از گذشت قرن‌ها هنوز داغی زنده و سوزان دارد و روی زندگی‌های مختلف به انحای گوناگون تاثیر می‌گذارد. هدف این برنامه، بیان همین تاثیرات و تفسیرهای شخصی افراد است. افرادی از قشرهای مختلف هنرمند، فرهنگی، مذهبی و حتی ورزشکار که در این برنامه دو به دو به گفت‌وگو می‌نشینند و خاطره‌ها و برداشت‌هایشان را از این قیام آزادی‌خواهانه به رشته کلام می‌کشانند.

بهنوش بختیاری، راحله امینیان، بهاره رهنما، مژده لواسانی، حامد عسگری، رسول نجفیان، حمید استیلی و حسین رفیعی از جمله مهمانان شناخته شده این برنامه هستند.

زهرا غفاری

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها