دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت وگو با جام جم آنلاین بررسی کرد

به چه شرط در برجام می‌مانیم؟/ پیش فروش سلاح به اعراب مرتجع توسط ترامپ!

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یاوه‌ گویی رییس جمهور آمریکا نسبت به ایران و برجام را در راستای باز شدن بازار فروش تسلیحات به رژیم های مترجع دانست و گفت: مجلس به دقت رفتار ترامپ را رصد می کند و اگر احساس شود برجام نفعی برای کشور ندارد از آن خارج می شویم.
کد خبر: ۱۰۸۳۳۲۴
به چه شرط در برجام می‌مانیم؟/ پیش فروش سلاح به اعراب مرتجع توسط ترامپ!

محمد ابراهیم رضایی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین در تحلیل هجمه های بیهوده دولت آمریکا به مردم ایران و مواضع ضد ایرانی وی در خصوص برجام گفت: در پی تنزل جایگاه سیاسی ایالات متحده در جهان و ایفای نقش سایر بازیگران همچون ایران در نظام بین الملل، کاخ سفید تلاش دارد از دیوانگی و بی منطقی مهره ای همچون ترامپ در راستای جلوگیری از فروپاشی هیمنه آمریکا بهره گیرد.

وی افزود: هرج و مرجی که ترامپ بواسطه خوی سلطه گری خود در جهان ایجاد کرده است، بیش از آنکه کشورهای مستقل همچون جمهوری اسلامی ایران را تحت تاثیر قرار دهد، رژیم های مرعوب شده توسط آمریکا(بویژه رژیم های غرب آسیا) را بیش از گذشته بیمناک می کند و مجبور می شوند بخاطر حفظ حاکمیت نامشروع خود آمریکا را همراهی کنند.

عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص همراهی چند کشور انگشت شمار از مواضع ضد ایرانی ترامپ، تصریح کرد: هدف اصلی آمریکا از ایجاد تنش با جمهوری اسلامی ایران بوجود آوردن یک فضای جنگی در منطقه است. لذا تنها در چنین شرایطی می توان دولت های منطقه را به منظور طرح ادعایی «دفاع از خود» به خرید تسلیحات نظامی وادار کند. به همین خاطر است، بعد از سخنان روز جمعه ترامپ تنها عربستان- رژیم صهونیستی و یکی دو دولت عرب مرتجع از وی حمایت کردند.

وی با تاکید بر اینکه همه سیاست های روسای جمهور آمریکا در منطقه از جمله ترامپ با شکست مواجه شده است، خاطر نشان کرد: بدون تردید عامل اصلی ناکامی واشگتن در نقشه های منطقه ای خود جمهوری اسلامی ایران است و دولت آمریکا با بهانه قرار دادن بحث هسته ای مواضع انتقام جویانه علیه ایران اتخاذ کرده است. اما تصور نمی کرد کشورهای مطرح و تاثیر گذار دنیا از این سیاست تبعیت نکنند.

رضایی تنها موفقیت ترامپ در اعلام رسمی سیاست خود ضد برجام و ایران، فراهم شدن بستری مناسب برای فروش جنگ افزار نظامی دانست و گفت: بی شک عربستان سعودی- بحرین و امارات از مشتریان پر و پا قرص سلاح های جدید آمریکایی خواهند بود و رییس جمهور آمریکا در روز جمعه به نوعی تسلیحات موجود در انبارهای کارخانه جات اسلحه سازی را پیش فروش کرد.

در ادامه این نماینده مجلس پیرامون رویکرد پارلمانی تهران در مورد مواضع ترامپ تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی به دقت رفتار دولتمردان آمریکایی را رصد می کند و کمیسیون امنیت ملی وظیفه خود می داند در این خصوص جلسات کارشناسی برگزار کند.

وی در این باره افزود: زمانی که جمهوری اسلامی ایران احساس کند برجام ماهیت خود را به لحاظ تامین منافع ملی ما از دست می دهد، قطعا تصمیم به خروج از آن خواهد گرفت و فعالیت هسته ای خود را مبتنی بر حکمت و مصلحت کشور با قوت ادامه خواهد داد.

اما رضایی در پایان و در رابطه با دستور ترامپ مبنی بر تعیین تکلیف برجام در کنگره آمریکا پاسخ داد: توافق هسته ای ما حصل جلسات متعدد گروه 1+5 با جمهوری اسلامی ایران است و هر آنچه خروجی این نشست ها بوده، در سندی تحت عنوان برجام ثبت و به تصویب شورای امینت رسیده است.

بنابراین کنگره آمریکا عملا در حوزه سیاست خارجی هیچ کاره قلمداد می شود و شاید بتواند به برخی منازعات در سیاست داخلی این کشور سامان بخشد.

وی در مورد رویکرد کشورهای اروپایی در برابر سخنان ترامپ هم خاطر نشان کرد: البته اروپایی ها سابقه چندان مطلوبی در باقی ماندن بر سر تعهدات خود با ما ندارند، لیکن ما حمایت همه جانبه آلمان- انگلیس و همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از برجام را در گام اول به فال نیک می گیریم. البته امیدواریم در میانه راه با نگاهی منفعت طلبانه مسیر آمریکا را در پیش نگیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها