بی‌تردید پیام اصلی عاشورا ظلم‌ستیزی و عدالت‌خواهی است. امام حسین (ع) برای اصلاح آنچه غلط بود، قیام کرد. ظلم‌ستیزی و عدالت‌طلبی،‌ بزرگ‌تر‌ین پیام سرور و سالار شهیدان برای جهانیان است. ما در ایران با برگزاری باشکوه مراسم عزاداری، خود را در جرگه این نهضت قرار می‌دهیم. همان‌گونه که در ادبیات عاشورایی شاهد ظهور گونه‌ها و روش‌های جدید هستیم، شیوه‌های نویی برای زنده‌ نگه‌ داشتن پیام عاشورا به چشم می‌خورد.
کد خبر: ۱۰۸۲۷۴۵
پیام عاشورا ظرفیت زیادی برای معرفی دارد

در آمریکا و اروپا با شیوه‌های تعاملی، مخاطبان زیادی نسبت به عاشورا و پیام اباعبدالله(ع) آگاهی پیدا کردند. برای مثال، وقتی گروهی در انگلستان یا دیگر کشورهای اروپایی با اهدای گل به مردم، کنجکاوی آنها را برمی‌انگیزاند و آنها برای یافتن ماجرای عاشورا و پیام امام حسین (ع) برانگیخته می‌شوند. ما در سوریه برای برگزاری مراسم یادبود 22 بهمن چنین تجربه‌ای را تکرار کردیم. آن زمان مراسم را در حرم حضرت رقیه (ع)‌ برگزار کردیم. برای دعوت از سفرا و مقامات خارجی در کارت دعوت بدون آن که توضیح بیشتری بدهیم، نوشتیم:‌ شما را به حضور در حرم دختر خردسالی دعوت می‌کنیم که از غم از دست‌دادن پدرش و در گفت‌وگو با سر پدر، روحش از این جهان پر کشید. ما با ابعاد مظلومیت امام حسین (ع) و خاندانش، ارتباط خوبی با مسئولان خارجی در سوریه گرفتیم و آنها با پیام امام حسین (ع) و مکتب اهل بیت (ع) آشنا شدند.

این مهم‌ترین پیام عاشوراست. هم انسانی است و هم احساسات افراد را تحریک می‌کند. بی‌تردید در عصر حاضر اثرگذاری، مهم‌ترین وجه هر فعالیتی است و به نظر می‌رسد، نهضت عاشورا و عزاداری امام حسین (ع) این ظرفیت را در عالی‌ترین نوع خود دارد.

متاسفانه غرب اصرار دارد‌ اسلام را در قالب خشونت وحشیانه داعش معرفی کند، در حالی‌که نهضت حسینی و پیام عاشورا دقیقا در مقابل داعش و ایدئولوژی آن قرار دارد. امروز داعش در مقابل این نهضت ایستاده است. معرفی نهضت عاشورا به غربی‌ها، چهره دیگری از اسلام را به آنها نشان خواهد داد. وقتی داعش سر شهید محسن حججی را برید، ما آن را با شهادت امام حسین تطبیق دادیم. این موضوع خشونت داعش و تمایز مسلمانان شیعه را با گروه‌های تکفیری برای جهانیان بخوبی عیان ساخت. همان طور که نهضت امام‌حسین(ع) اسلام را زنده نگه داشت، اکنون نیز در مقابل داعشیان که درصدد نابودی اسلام هستند، حرکت امثال حججی‌، اسلام را زنده نگه داشته است.

عاشورا ظرفیت زیادی برای نشان دادن وجهه مسلمانان واقعی به جهانیان دارد. امروز غربی‌ها بخوبی این موضوع را دریافته‌اند و با برنامه‌ریزی خبیثانه خود می‌خواهند چهره اسلام و تشیع را سیاه نشان دهند. بازتاب مراسم قمه‌زنی در برخی رسانه‌های آنها نشان از این هدف شوم دارد. برخی نادان‌ها، جاهلانه اقدامی انجام می‌دهند که غربی‌ها آگاهانه برای سیاه‌نمایی اسلام از آن سوءاستفاده می‌کنند.

متأسفانه ما در جذب مخاطبان و تبلیغ تشیع و جمهوری اسلامی ضعف نشان داده‌ایم. در حالی که داعش در شروع فعالیت با سوار شدن بر موج رسانه توانست مخاطبان و پیروان زیادی برای خود در سراسر جهان دست و پا کند؛ آنقدر که غربی‌ها در معرفی و اقناع اهداف پلید و شومشان در جهان موفق‌اند، ما در معرفی اهداف درست و معنوی خود موفق نیستیم. ما در آینده باید دنبال برنامه‌ریزی دقیق برای بهره‌برداری از رسانه باشیم و برای رسانه‌های جدید آینده‌نگری کنیم. ما نیاز به پایه‌گذاری و بنیان نهادن عرصه جدیدی داریم که با زبان، ابزار و فرهنگ امروز، اثرگذاری بیشتری بر جهانیان داشته باشیم. هر چند جهان به سمت فساد می‌رود، ولی همه افراد فاسد نیستند. برخی قصد داشته و دارند که دین را از جهان حذف کنند اما دنیا تشنه معنویت است و بزرگ‌ترین بهره‌ای که دنیا از انقلاب جمهوری اسلامی برد، همین زنده نگه‌داشتن دین و دینداری است. عاشورا بهترین سمبل برای زنده نگه داشتن دینداری است.

حسین شیخ‌الاسلام

مشاور وزیر امورخارجه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها