کشتی‌های چینی با روش صید ترال معیشت صیادان سیستان و بلوچستان را به خطر انداخته‌اند

صیادی سوال‌برانگیز چینی‌ها در دریای عمان

روایت این روزهای رودخانه «سزار» تنها روایت تخریب‌های زیست‌محیطی و زخم‌های خشک‌سالی نیست، روایت انفجارهایی است که خانه سزار را خراب می‌کند تا ساکنانش بر بستر مرگ بخوابند.
کد خبر: ۱۰۸۲۳۶۰
رودخانه «سزار» منفجر شد + عکس

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، صدای انفجار مهیبی در کوهستان می‌پیچد، قطرات آب خود را به صخره‌ها می‌کوبند و جنازه ساکنان «سزار» روی آب می‌آید تا بر بستر رودخانه تشییع شود و سهم تور صیادانی بی‌رحم شود.

حکایت این روزهای رودخانه سزار دردناک است و پاسخ بخشندگی و سخاوتش را این‌گونه پس می‌دهند؛ ماهیانی که این روزها در هراس انفجارهای گاه و بی گاه بر بستر سزار پناه گرفته‌اند هرچند می‌دانند این پناهگاه با نهیب صیادان فرو خواهد ریخت.

و اما روایت «سزار» همان روایت «سیمره» است و گاه «کشکان»، روایت رودخانه‌هایی که شاهد هجوم صیادان بی‌رحم هستند تا به طمع شکار تعداد بیشتری ماهی رودخانه را قربانی بگیرند و «آش» را با «جایش» به مسلخ بکشانند.

گاه دیده می‌شود که هر بار با انفجاری مهیب آب بالا می‌آید و تکه‌تکه خون‌آلود به همراه جنازه ماهی‌ها روی آب پرت می‌شود. صحنه تأسف باری است، اینجا نه‌تنها ماهی‌ها، که دیگر آبزیان و دوزیستان «سزار» نیز خواب راحت ندارند.

مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان در این رابطه گفت: در پی­ گزارش واصله مبنی بر حضور تعدادی متخلف صید ماهی در منطقه «تنگ هفت»، مأمورین یگان حفاظت محیط‌زیست استان در حاشیه رودخانه «سزار» شش نفر متخلف را که اقدام به صید ماهی بدون پروانه، با وسایل و طرق ممنوعه کرده بودند تحت تعقیب قراردادند.

وی افزود: دو نفر از آن‌ها دستگیر و از آن‌ها مقدار تقریبی یک کیلوگرم مواد منفجره، یک دستگاه کامل وسیله انفجار شامل (۵۰ متر سیم برق و یک عدد باطری موتورسیکلت)، تعداد ۳۳۷ قطعه ماهی، لاشه دو سر جوجه‌تیغی، ۳ رشته تور تله‌ای، یک تیغه‌اره و یک عدد تبر کوچک کشف و ضبط شد.

فتحی بیرانوند ادامه داد: با عنایت به اینکه عمل ارتکابی صورت گرفته طبق ماده ۱۰ و ۱۱ و همچنین بند «ج» ماده ۱۳ قانون شکار و صید جرم محسوب می‌شود، لذا این متخلفین به همراه ادوات کشف و ضبط‌شده به اداره کل حفاظت محیط‌زیست لرستان انتقال داده شدند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان تصریح کرد: پرونده متخلفین پس از تکمیل برای سیر مراحل قضایی به دادگستری ارجاع و وسایل آن‌ها طبق ماده ۱۴ قانون شکار و صید توسط سازمان توقیف و تا خاتمه رسیدگی و صدور رأی قطعی زیر نظر سازمان به‌صورت امانی نگهداری می‌شوند.

طبق آخرین مصوبه شواریعالی حفاظت محیط‌زیست جریمه هر قطعه ماهی زردک رودخانه‌ای یک‌میلیون ریال و هر سر جوجه‌تیغی (خارپشت) مبلغ ۳ میلیون ریال تعیین‌شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها