فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسب، مهم‌ترین عامل پیشگیری از سوانح و حوادث است.
کد خبر: ۱۰۸۲۰۷۱

رسانه‌ها بخصوص رسانه ملی با جریان‌سازی مناسب در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی ضمن آگاه‌سازی اقشار مختلف جامعه می‌توانند با فرهنگ‌سازی به پیشگیری از حوادث کمک کنند. یکی از اقدامات مهم و ارزشمند رسانه ملی در سال‌جاری در راستای فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی به جامعه برگزاری «نخستین جشنواره کشوری پیشگیری از سوانح و حوادث» به همت «شبکه رادیویی سلامت» است. جشنواره‌ای که آیین افتتاحیه‌ آن چهارم شهریور با حضور وزیر بهداشت، قائم مقام سازمان صدا و سیما، معاون صدای رسانه ملی و نمایندگی از سازمان‌های مرتبط با سوانح و حوادث برگزار شد. برای آشنایی با نحوه برگزاری جشنواره و چگونگی ارسال آثار سراغ دکتر صدیقه اعتماد سعید، رئیس جشنواره و مدیر شبکه رادیویی سلامت و سعید یوسفی، دبیر کمیته داوری جشنواره رفتیم.

حادثه تقدیرنیست، ایمن زندگی کنیم

رسانه با مهندسی فرهنگی و ارائه پیام‌های صحیح می‌تواند در زندگی، نگاه و نگرش مردم اثرگذار باشد و با فرهنگ‌سازی، ارتقای سلامت در جامعه را شاهد باشیم.

دکتر ‌صدیقه اعتمادسعید، رئیس نخستین جشنواره کشوری پیشگیری از سوانح و حوادث و مدیر رادیو سلامت با اشاره به این‌که پیشگیری از سوانح و حوادث یکی از اولویت‌های مهم این شبکه رادیویی است، درخصوص چرایی برگزاری این جشنواره می‌گوید: در طول تاریخ سوانح و حوادث از عوامل تهدیدکننده سلامت و زندگی بشر بودند و این عامل در دنیای امروز، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مشکلات زندگی انسان محسوب می‌شود. دومین علت مرگ و میر در تمام سنین و اولین علت مرگ و میر در گروه سنی 15 تا 35 سال سوانح و حوادث است که از عوامل مهم معلولیت هستند. از این‌رو، اولویت‌های سلامت براساس شاخص‌هایی همچون بارهزینه اقتصادی و روانی، مرگ و میرها و قابلیت‌های پیشگیری سنجیده می‌شود.

مدیر رادیو سلامت هدف کلی از برگزاری این جشنواره را پیشگیری از آسیب‌های ناشی از حوادث و ارتقای ایمنی عنوان و بیان می‌کند: مرگ و میر ناشی از حوادث در سنین 15 تا 35 سالگی ـ نیروی انسانی که در حداکثر زمان تعامل اجتماعی و دوران اقتصادی است ـ ضربه بر پیکر توسعه جامعه است. باتوجه به این‌که سوانح و حوادث دومین علت مرگ و میر در کشور بوده و رقم بالایی از بودجه و 7 درصد از بودجه ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است، رادیو سلامت تصمیم گرفت با برگزاری این جشنواره جامعه را به سمت فرهنگ‌سازی برای یک زندگی ایمن سوق دهد. البته نباید فراموش کنیم که مرگ و میر و معلولیت‌های ناشی از حوادث علاوه بر هزینه‌های اقتصادی برآوردشده بار روانی و مشکلات جانبی نیز به همراه دارد و با توجه به این‌که سانحه قابل پیشگیری است می‌توان با آموزش و آگاهی بخشی از بروز این مشکلات جلوگیری کرد.

حوادث به ما نزدیک است

وی درخصوص نحوه ارسال آثار و قالب‌های جشنواره می‌گوید: نخستین جشنواره کشوری پیشگیری از سوانح و حوادث در دو بخش حوادث طبیعی و انسان‌ساز برگزار می‌شود، حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله، توفان و... و حوادث انسان ساز نیز شامل دو بخش حوادث عمدی مانند خودکشی و دیگرکشی و حوادث غیرعمدی مانند حوادث ترافیکی و مسمومیت‌هاست. از نظر قالب نیز این جشنواره در بخش‌های مختلف «شنیداری» و «دیداری» در قالب‌های آگهی خدمات عمومی، فیچر، مینی فیچر، مستند گزارشی و در بخش «مکتوب» در قالب‌های داستانک، اینفوگرافی و مستند گزارشی کوتاه برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند آثار خود را در بخش دیداری و شنیداری و مکتوب تا یکم آذر به پست الکترونیکی دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

رئیس نخستین جشنواره کشوری پیشگیری از سوانح و حوادث ادامه می‌دهد: با برگزاری این جشنواره و حوادث تاسف‌برانگیزی که در حوزه ترافیکی و انسان‌سازی چون ضرب و جرح که منجر به مرگ طی چند ماه اخیر شده است؛ حساسیت اجتماعی در حوزه سیاستگذاران بویژه در حوزه ترافیکی ایجاد شد که امیدواریم با برنامه‌ریزی صحیح این جریان کشوری بتواند از سوانح بسیاری پیشگیری کند و حوادث جزو اتفاقات روز‌مره و عادی زندگی جامعه ایرانی نباشد.

مدیررادیوسلامت با تاکید بر این‌که همکاری بین بخشی کشور در حوزه پیشگیری از سوانح و حوادث می‌تواند هدفمندتر و با قوت بیشتری ادامه یابد، می‌گوید: باتوجه به هزینه اقتصادی، از دست دادن منابع انسانی و قابل پیشگیری بودن آسیب‌های ناشی از حوادث باید به‌صورت هدفمند برای فرهنگ‌سازی زندگی ایمن عمل کنیم؛ از این رو رسانه ملی با محوریت رادیو سلامت بر این حوزه متمرکز شده است تا به جامعه‌ای ایمن دست یابیم.

وی با تاکید بر این‌که برای پیشگیری از حوادث طبیعی باید نقشه ذهنی کشور به استانداردهای پیشگیرانه نزدیک باشد، می‌افزاید: بهتراست یادمان نرود این حوادث به ما نزدیک است. پس به فکر باشیم و با مهندسی صحیح در بخش‌های اثرگذار، آسیب‌ها را به حداقل برسانیم.

مدیر رادیوسلامت در ادامه به نگاه نقطه‌ای در حوادث انسان‌ساز اشاره و بیان می‌کند: بروز حوادث در زیرساخت‌های اساسی از اتفاقات معمول درتمام کشورهای دنیاست، وقوع چنین حوادثی سبب آسیب و صدمه به انسان، صنعت و محیط‌زیست می‌شود. اگر می‌خواهیم در بخش حوادث انسان‌ساز جامعه را ایمن کنیم باید برداشت‌های جامعه‌شناسی و روان‌شناسی داشته باشیم. امیدوارم جشنواره پیشگیری از سوانح و حوادث تلنگری برای توجه به این موضوع باشد.

داوری آثار در 2 مرحله علمی و هنری

با توجه به تنوع قالب‌ها، ساختارها و بخش‌های مختلف جشنواره و محتوا محور بودن آثار، برای داوری منصفانه در ابتدا آثار رسیده در کمیته علمی بررسی و سپس آثار منتخب به کمیته داوری نهایی ارسال می‌شوند.

سعید یوسفی بیله‌سوار، دبیرکمیته نخستین جشنواره کشوری پیشگیری از سوانح و حوادث درخصوص اقدامات صورت گرفته در کمیته داوری می‌گوید: کمیته داوری این جشنواره در ابتدای شهریور تشکیل شده و در حال حاضر با دریافت آثار علاقه‌مندان به دبیرخانه کار خود را آغاز کرده است. طرح‌ها و پیشنهادهای اجرایی نیز در این کمیته کارشناسی شده و به مرحله اقدام رسیده است. طبق برنامه‌ریزی و تقویم زمان‌بندی‌شده تا قبل از اختتامیه، برگزیدگان مشخص خواهند شد.

وی بر لزوم حضور کارشناسان حوزه‌های مختلف در این ترکیب تاکید و بیان می‌کند: داوران براساس تجربه، دانش، تخصص و نقش تأثیرگذاری که در حوزه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی و علوم هنری دارند،انتخاب می‌شوند. دبیرکمیته داوران این جشنواره به تفکیک محورهای جشنواره می‌پردازد و می‌گوید: با توجه به محورهای سه‌گانه جشنواره و تفاوت آثار ارسالی در بخش‌های شنیداری، دیداری و مکتوب سعی شده است برای هریک از این گروه‌ها، شاخص‌های عمومی و اختصاصی تدوین و در هر سه بخش، داوری جداگانه‌ای انجام شود به طوری که از سه حوزه سیما؛ صدا و پژوهش (آثار مکتوب) نمایندگانی برای داوری حضور داشته باشند.

وی در تشریح بخش مستندگزارشی در حوزه شنیداری بیان می‌کند: مستند گزارشی در رادیو یکی از پرطرفدارترین بخش‌های شنیداری است زیرا همیشه مستند و گزارش دو مقوله‌ای هستند که مخاطب بیشتر با آنها ارتباط برقرار می‌کند و برنامه‌سازان از این دو قالب، برای القای پیام‌ بیشتر استفاده می‌کنند.

در این جشنواره برای بررسی سریع‌تر و توجه‌دهی بیشتر مخاطب به پیام، زمان مستند گزارشی کمتر از ده دقیقه در نظر گرفته شده است.

به گفته وی مینی فیچر، خبری است که ساده بیان نمی‌شود بلکه مصداقی و داستانی یک خبر را در مدت پنج دقیقه بیان می‌کند. موضوع مینی فیچر باید مردم پسند باشد و فقط روی یک موضوع متمرکز شود. برای این منظور لازم است مسیر راه نوشته شود و گزارشگر اطلاعات کافی در زمینه موضوع مورد نظر در اختیار داشته باشد و از حاشیه روی اجتناب کند. یک مینی فیچر باید شروع قوی داشته باشد (مانند قلاب، ذهن شنونده را درگیر کند). برای آغاز قدرتمند می‌توان از صدای محیط، قطعه موسیقی با گفته‌هایی تاثیرگذار و... استفاده کرد و نیز لازم است مینی فیچر دارای پایان‌بندی مناسب باشد.

رقیه بقایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها