یکی از نمایندگان مجلس که از سخنران‌های جلسه وزیر خارجه کشورمان با اعضای خانه ملت هم بود، به بیان محورهای گفت وگوی این نشست پرداخت.
کد خبر: ۱۰۸۲۰۳۴
پیام دیپلماتیک ظریف در اقلیم کردستان چه بود؟ / آنچه ترامپ را دیوانه کرده است

مهرداد بائوج لاهوتی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین پیرامون دیدار امروز ظریف با نمایندگان مجلس و محورهای مورد بحث این جلسه اظهار داشت: موضوع مهم غائله استقلال کردستان عراق یکی از محورهای مهم دیدار وزیر خارجه کشورمان با نمایندگان بود. در این نشست بر قرابت دیرینه اقوام کرد با جمهوری اسلامی ایران اشاره شد و ظریف تاکید کرد، اینگونه تحرکات صهیونیستی هیچ گونه خللی در روابط دوستانه مردم و دولت ایران با مردم کرد نخواهد داشت.

وی افزود: رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان بر ضرورت مدیریت کردن مناقشه پیش آمده در اقلیم کردستان برای کاهش لطمات احتمالی اشاره کرد و دو کشور ایران و ترکیه را بعنوان دو میانجی در زمینه حل بحران کردستان عراق خطاب کرد.

این نماینده مجلس در مورد سفر اخیر ظریف به سلیمانیه عراق هم گفت: در این زمینه وزیر خارجه کشورمان سفر مذکور را با هدف تجلیل از مقام مرحوم جلال طالبانی رییس جمهور پیشین عراق یاد کرد و گفت سعی شد در این سفر موازین دیپلماتیک رعایت شود و فرود هواپیماها و توقف ها در بغداد –نجف و سلیمانیه به گونه ای تنظیم شد که این پیام دیپلماتیک را به جهان مخابره کند که ما به خاک عراق وارد شده ایم و نه صرفا کردستان عراق و حادثه خاصی( همه پرسی استقلال) در عراق رخ نداده است.

لاهوتی خاطر نشان کرد: در این نشست مطرح شد، جمهوری اسلامی ایران آمادگی هرگونه میانجی گری و مساعدت بین دولت مرکزی عراق و اقلیم را دارد و از هر اقدامی که موجب از بین رفتن تنش میان مسئولان کرد و دولت عراق شود استقبال می کنیم. در عین حال تصریح شد، استقلال کردهای عراق مورد تایید ایران و سایر همسایگان نیست.

وی در ادامه به دیگر موارد مطرح شده میان ظریف و نمایندگان در جلسه امروز خانه ملت پرداخت و گفت: اما در خصوص برجام و مواضع ترامپ در این نشست پیش بینی شد رییس جمهور آمریکا طی یکی دو روز آینده ادبیات عجولانه و لجام گسیخته خود را همچون صحن سازمان ملل دوباره تکرار کند.

لاهوتی به نقل از ظریف به رویکرد مثبت دولت های اروپایی در قبال توافق هسته ای اشاره کرد و گفت: غیر از دولت آمریکا همه کشورهای اروپایی بعلاوه طرف های مذاکره کننده در 1+5 با اجرای کامل برجام و ادامه این راه تاکید دارند. از این رو مطرح شد برجام با همه شئونات و موازین خود باید از طرف واشنگتن به اجرا در آید همان گونه که ایران به این توافق پایبند بوده است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس که یکی از سخنرانان و طرح موضوع با وزیر خارجه بود در تشریح محور سخنان خود، خاطر نشان کرد: بنده در نطق خود عرض کردم با اینکه برجام به ما هزینه هایی تحمیل کرده است اما باید همچنان باقی بماند. ولی در عین حال به بدعهدی های مقامات آمریکایی ها در قبال برجام تاکید داشتم.

لاهوتی به تشریح مصادیق بدعهدی آمریکا که در نطق امروز بدان اشاره داشته پرداخت و گفت: بعد از حصول توافق هسته ای آمریکا همچنان تحریم های ضد ایرانی خود علیه ایران را ادامه داد. تمدید محدودیت های داماتو، لغو روادید ایرانیان، برداشت غیر قانونی از حسابهای مصادره شده ایران و... از جمله اقدامات خصمانه ای بود که در طول این مدت دولت آمریکا ضد مردم ایران روا داشته است.

وی تصریح کرد: طبق ماده 3 قانون مصوب مجلس شورای اسلامی هرگاه طرفی در قرارداد نقض عهد کرد ما هم متقابلا باید از ذیل آن قرارداد خارج شویم و این موضوع را بنده به وزیر محترم خارجه یادآور شدم.

لاهوتی در توضیح پاسخ ظریف در خصوص این ماده قانون گفت: طبق اظهارات ایشان موضوع نقض عهدها و خروج احتمالی ترامپ از برجام در هیات نظارت بر اجرای برجام که توسط مقام معظم رهبری تعیین شده است مورد بررسی قرار می گیرد و هر تصمیمی در این باره گرفته شود به اجرا در خواهد آمد و اگر تشخیص بر بد عهدی برجام داده شود قطعا ماده 3 اعمال می شود.

لاهوتی در پایان خاطر نشان کرد: مطابق آنچه در سخنان امروز در حضور رییس دستگاه دیپلماسی مطرح کردم، همین که ترامپ مانند یک دیوانه در مورد برجام رفتار می کند و با لحنی تند و انتقام جویانه، دیوانه وار توافق جامع بین امللی برجام را زیر سوال می برد نشان از نقاط قوت برجام و مهمتر از آن قدرت نفوذ دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: ترامپ از این ناراحت و عصبانی است که ایران توان مذاکره با یک ابر قدرت جهانی را داشته و در واقع از دشمن اصلی خود یعنی آمریکا در کوران مذاکرات امتیاز گرفته است. لذا خود این موضوع و عصبانیت ترامپ موفقیت دیپلماسی را نشان می دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها