برای حفظ سلامت اجتماعی، نیاز داریم تا سواد فضای مجازی در کشور افزایش پیدا کند. افزایش این سواد، خودبه‌خود موجب می‌شود که آسیب‌های فضای مجازی در کشور ما نیز فروکش کند.
کد خبر: ۱۰۸۱۷۹۶

در این روزها که کسب و کارهای اینترنتی رونق گرفته و ضریب نفوذ فضای مجازی بین خانواده‌ها افزایش پیدا کرده است، بیش از گذشته نیاز داریم که فرهنگ استفاده درست از امکانات فضای مجازی را در جامعه اشاعه دهیم.

همان‌طور که افراد برای یادگیری مهارت رانندگی، خود را ملزم به آموزش می‌دانند، چنین احساسی باید برای حضور در فضای مجازی نیز وجود داشته باشد. متاسفانه در کشور ما خیلی‌ها چنین نیازی را احساس نمی‌کنند، مگر این‌که مشکلی در فضای مجازی برایشان پیش بیاید. بنابراین دقیقا مثل هر تجهیزات و امکانات جدیدی که برای بهره‌بردن از آن نیاز به آموزش داریم، برای حضور امن و سالم در فضای مجازی نیز باید آموزش استفاده از این فضای کاربردی به کاربران ارائه شود. این آموزش‌ها نیز باید از همان دوران مدرسه به دانش‌آموزان ارائه شود تا اسیر ناآگاهی در فضای مجازی نشوند. بخشی از این آموزش‌ها نیز باید به شکل عمومی از سوی دستگاه‌های مسئول مثل وزارت ارتباطات پی گرفته شود تا سواد فضای مجازی مردم ارتقا یابد.

در صورت نبود این آگاهی‌ها، بسیاری از فرصت‌های فضای مجازی به تهدید تبدیل می‌شود. برای رفع این مشکل، رسانه‌ها هم نقش حیاتی در آگاه‌سازی مردم دارند تا سواد رسانه‌ای مردم ارتقا یابد. با افزایش سواد رسانه‌ای در جامعه، مردم می‌آموزند که چطور اطلاعات درست و غلط را در فضای مجازی از یکدیگر تشخیص دهند یا از سرویس‌های امن و مطمئن در فضای مجازی استفاده کنند. چنین آموزش‌هایی می‌تواند سلامت اجتماعی خانواده‌ها را ارتقا دهد و حقوق کاربران را در فضای مجازی حفظ کند.

دکتر مجید رضازاده

متخصص پزشکی اجتماعی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها