مقامات جمهوری اسلامی ایران بر موضع قاطع کشور در مقابل آمریکا تاکید دارند

گزینه‌های روی میز ایران

هر چه از برجام می‌گذرد و کارشکنی‌های آمریکا و اقدامات ضدایرانی این کشور ادامه می‌یابد، واقعیت‌های آمریکا بیش از گذشته برای همه روشن می‌شود و معدود‌افرادی هم که در داخل تصور می‌کردند مشکلات با آمریکا را می‌توان از طریق مذاکره حل کرد به بی‌فایده بودن این موضوع پی برده‌اند.
کد خبر: ۱۰۸۱۷۷۰

همین مساله اتحاد و انسجام در داخل کشور را بویژه در مقابله با آمریکا افزایش داده و شاهد نزدیک شدن ادبیات مسئولان در قبال آمریکا هستیم و کمتر سخنرانی مسئولان در حوزه‌های مختلف از جمله سیاسی، دفاعی، دیپلماسی و ... را می‌توان یافت که در آنها بر غیرقابل اعتماد بودن آمریکا تاکید نشده باشد.

نقطه عطف این ماجرا را شاید بتوان در اظهارات رئیس دستگاه دیپلماسی کشور مشاهده کرد؛ جایی که محمدجواد ظریف، فردی که همه او را به روی خوش می‌شناسند و به اقتضای مسئولیتش در وزارت خارجه با زبان دیپلماتیک صحبت می‌کند در واکنش به گمانه‌زنی‌های اخیر درباره احتمال قرار گرفتن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی از سوی آمریکا تاکید کرد که در صورت عملی شدن این اتفاق، پاسخ ایران بسیار تند خواهد بود طوری که آنها هیچ‌گاه فراموش نخواهند کرد.

ظریف نشان داد در برابر هجمه و توهین به نهادهای انقلابی از جمله سپاه، جای کوتاه‌آمدن نیست و در مقابل این رویکرد ضدایرانی آمریکا همه مسئولان قاطعانه ایستاده‌اند. وزیر امورخارجه ایران در مقاله‌ای در نشریه آتلانتیک با تاکید بر این‌که هیچ کشوری نباید از توانمندی موشکی و قدرت نظامی ایران هراس داشته باشد، گفت: ما عمدا توانمندی نظامی خود را وارد بحث برجام نکردیم، چراکه ایران هرگز اجازه نخواهد داد که حق خود برای دفاع از شهروندانش خدشه‌دار شود یا در اختیار طرف دیگری قرار گیرد.

وی همچنین در حاشیه نشست هماهنگی مراسم چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تاکید کرد: در صورتی که مقامات آمریکایی چنین اشتباه راهبردی مرتکب شده و سپاه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهند جمهوری اسلامی ایران حتما اقدام متقابل خواهد کرد و واکنش تندی نشان خواهد داد، البته اقداماتی طراحی شده است که در زمان مناسب اعلام می‌کنیم. بخشی‌از این واکنش را می‌توان همان اقدامی دانست که فرمانده سپاه پاسداران در هشداری شدید به رئیس‌جمهور آمریکا مطرح کرد مبنی بر این‌که اگر آمریکا، سپاه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد، سپاه نیز ارتش آمریکا را در سراسر جهان بویژه منطقه خاورمیانه، همسنگ داعش در نظر خواهد گرفت و بر این اساس، این کشور باید پایگاه‌های منطقه‌ای خود را تا شعاع 2000 کیلومتری برد موشک‌های ایران منتقل کند.

بیان مواضع با ادبیات متفاوت

البته این مساله را نباید فراموش کرد که در دیگر مقاطع نیز اگرچه شاید مواضع مسئولان در ادبیات، کمی تفاوت داشته باشد، اما این تفاوت‌ها به دلیل اقتضائات شغلی است وگرنه در مورد اهداف انقلاب، اختلافی میان مقامات کشور نیست. این همان مساله‌ای است که فرمانده سپاه پاسداران در موضعگیری اخیر خود بر آن تاکید کرد و با تمجید از موضعگیری قاطعانه وزیر امور خارجه گفت: مواضعی که آقای ظریف اتخاذ کرد همان مواضع بخش‌های دفاعی و امنیتی کشور است، منتها نوع گویش و بیان ما ممکن است متفاوت باشد، زیرا بیان دیپلماتیک با بیان نیروهای دفاعی و امنیتی تفاوت دارد، اما محتوایش یکسان است. موضعگیری مقابل اقدامات آمریکا، محدود به وزیر امورخارجه و فرمانده سپاه نیست و بسیاری از مقامات کشور در روزهای اخیر، موضعگیری‌های مشابهی در این زمینه داشته‌اند.

کمیسیون امنیت ملی مجلس هم در بیانیه‌ای با حمایت از هر اقدام متقابل سپاه علیه نیروهای آمریکایی در صورت تحقق تهدیدات ترامپ اعلام کرد: سپاه حق دارد همان‌گونه که با گروه‌های تروریستی برخورد می‌کند، با نیروهای آمریکایی نیز برخورد کند.

مجید تخت‌روانچی، معاون وزیر امور خارجه در همین زمینه در گفت‌وگویی اعلام کرد: خود را برای بدترین وضع و حالت هم از نظر فنی و هم تحریمی ـ اقتصادی آماده کرده‌ایم و در پاسخ به آمریکا همه گزینه‌هایمان روی میز است. به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت نیز دیروز در نشست خبری خود دراین‌باره گفت: موضع دولت نسبت به سپاه بسیار روشن است، سپاه یک ارگان انقلابی است و یکی از مولفه‌های قدرت و دفاع ملت بعد از انقلاب بوده است.

نوبخت تاکید کرد: سپاه مدافع ملت و مهاجم به تروریست‌هاست، پس اگر آمریکا چنین واکنشی را برابر سپاه داشته باشد، خودش مثل همان تروریست‌هایی می‌شود که همین مواضع را نسبت به سپاه دارند.

علی‌اکبر ناطق‌نوری نیز در واکنش به اقدامات آمریکا علیه سپاه گفت: زمان بوش هم این بحث‌ها را داشتند، اما نتوانستند غلطی بکنند و این بار هم نمی‌توانند. همچنین حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور در‌کانال تلگرامی‌اش تصویری از در آغوش گرفتن سردار جعفری از سوی محمدجواد ظریف را به اشتراک گذاشت و نوشت: دیپلمات‌ها و سرداران به دو شکل مختلف ماموریت فوری پایان دادن به جنگ‌های داخلی منطقه را برعهده دارند؛ مأموریتی که ازسوی رهبری به آنها محول شده است.

همچنین حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل، در توییتی تاکید کرد که تحریم سپاه خط قرمز همه ایران است.

سردار سیدمسعود جزایری، سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح نیز با بیان این‌که رفتار آمریکا، جهانیان را کلافه کرده و وقت آن است که به آمریکا درس‌های جدید داده شود، افزود: ظاهرا دولت ترامپ حرفی جز دشنام را نمی‌فهمد و نیاز به شوک‌هایی دارد که مفهوم جدید قدرت در جهان امروز را متوجه شود.

مسکو: سپاه، تروریستی نیست

احتمال اقدام دولت آمریکا علیه سپاه پاسداران واکنش‌های زیادی در رسانه‌ها و محافل خارجی نیز به‌همراه داشت.

وزارت خارجه روسیه در همین زمینه دربیانیه‌ای از گزارش‌ها درباره تصمیم کاخ سفید برای اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان «سازمان تروریستی» انتقاد کرد.

به گزارش فارس و به نقل از اینترفکس، وزارت خارجه روسیه با تاکید بر این‌که مسکو، سپاه پاسداران را سازمانی تروریستی نمی‌داند، گفته که این تصمیم را در راستای طرح دولت آمریکا برای لغو توافق هسته‌ای ایران می‌داند.

اسپوتنیک هم نوشت: واکنش ایران به احتمال تعیین سپاه به عنوان یک گروه تروریستی توسط آمریکا سخت قاطع و خردکننده خواهد بود.

علی علیزاده، کارشناس رسانه‌های ماهواره‌ای هم اظهار کرد: تهدید فرمانده سپاه غیرشعاری و جدی‌ترین دفاع از برجام در یک‌سال اخیر بود؛ چراکه از منظر سیاست واقعی دیپلماسی بدون قدرت دفاعی شوخی است. علی افشاری، از عناصر ضدانقلاب فراری نیز در فیسبوک خود ضمن انتشار عکسی از دیدار ظریف و سردار جعفری، این عکس را نشانه همگرایی در ایران دانست و نوشت: این لبخندها معنای مشخصی دارد.

در همین حال، بی.بی.سی در تحلیلی درباره اقدامات احتمالی درباره برجام نوشت: ترامپ قصد دارد با پاس دادن سرنوشت برجام به کنگره و شرایطی را برای نسخه دوم برجام فراهم کند؛ یعنی بازرسی از مراکز نظامی ایران، رفع محدودیت‌های زمانی برای اجرای برجام و نیز برنامه موشکی این کشور.

وحدت، عامل موفقیت جمهوری اسلامی

دکتر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس با بیان این‌که به نظر می‌رسد که در موضوع هسته‌ای یک نقطه عطفی در حال شکل‌گرفتن است، گفت: جمهوری اسلامی ایران براساس تصمیم نظام، برجام را پذیرفت و به تعهدات خود نیز عمل کرد، اما آمریکایی‌ها به تعهدات خود عمل نکردند. در صورت اعلام عدم پایبندی ایران به برجام از سوی ترامپ و مطرح شدن موضوع ایران در کنگره، شرایط برای طرح مادر تحریم‌ها علیه کشورمان فراهم می‌شود. با این وصف نتیجه چنین کاری، فراهم شدن زمینه وحدت در ایران است. تاریخ نشان داده است که وحدت عامل مهمی در موفقیت ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آید. حتی به اعتقاد من وحدت مهم‌تر از حساب بازکردن روی اتحادیه اروپا درباره برجام است.

همسو در مقابل آمریکا

دکتر حمیدرضا مقدم‌فر، استاد دانشگاه با اشاره به‌دیدار سردار جعفری و ظریف گفت: امروز در نقطه‌ای قرار داریم که مواضع تمام گروه‌ها و مسئولان کشورمان اعم از دفاعی، امنیتی و حوزه دیپلماتیک در یک راستا قرار گرفته است. مقدم‌فر در گفت‌وگو با جام‌جم افزود: آقای ظریف طی روزهای اخیرمواضعی شجاعانه نسبت به آمریکا اتخاذ کرده وامروز بیش از همه آقای ظریف مسئول دستگاه دیپلماسی کشورمان در مذاکرات هسته‌ای، قابل اعتماد نبودن آمریکا را درک کرده است. وی ادامه داد: امروز بیش از آن که به مردم و مسئولان کشورمان بدعهدی آمریکا اثبات شود به سایر کشورهای دنیا اثبات شد که‌آمریکا برخلاف ژست صلح‌طلبانه و اهل گفت‌وگویی که می‌گیرد، در عمل به‌هیچ‌وجه در مدار گفت‌وگومحوری نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها