بررسی واردات محصولات بهداشتی در گفت‌وگو با دبیر انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران

سهم 70درصدی خارجی‌ها از بازار محصولات بهداشتی

روند افزایش واردات کالاهای غیرضروری به داخل کشور در بخش‌های مختلف طی سال جاری آنچنان بالا رفته که بسیاری از کارشناسان و فعالان صنفی نسبت به آینده تولید کشورمان هشدار داده‌اند.
کد خبر: ۱۰۸۱۳۰۰

در این میان روند روبه رشد واردات کالاهای بهداشتی و آرایشی بیش از دیگران خودنمایی می‌کند به صورتی که آمارهای گمرک از میزان واردات چهار ماهه ابتدای سال جاری بیانگر واردات چیزی نزدیک به 11500 تن لوازم آرایشی و بهداشتی بوده است.

تولیدکنندگان کالاهای بهداشتی معتقدند براساس توانمندی‌های موجود و ظرفیت خطوط نصب شده در کشورمان نه تنها نیازی به واردات این محصولات نبوده، بلکه تولید‌کنندگان توان صادرات هم دارند.

جمشید فروزش، دبیر انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران در این زمینه به جام‌جم گفت: با توجه به توان تولید داخلی در بخش‌های شوینده، بهداشتی و آرایشی نیازی به واردات نداریم، به این دلیل که خطوط نصب شده واحدهای تولید توان تامین کامل نیاز بازار را در بخش‌های یاد شده دارند.

فروزش در ادامه افزود: حجم واردات شوینده‌ها بسیار ناچیز است، اما در بخش بهداشتی و آرایشی واردات گسترده، بلای جان تولید شده است به صورتی که بسیاری از واحدهای تولیدی کاهش ظرفیت داده‌اند و هر روز تحت فشار اقتصادی بیشتری قرار می‌گیرند.

این مقام صنفی تاکید کرد: روند واردات کالاهای دارای تولید مشابه داخلی به اندازه‌ای افزایش یافته که رهبر معظم انقلاب بارها طی فرمایشات خود تاکید کرده‌اند مصرف آن بخش از کالاهای با کیفیت ایرانی که قدرت رقابت با محصولات خارجی دارند باید حرام اعلام شود، اما ظاهرا مسئولان و سیاستگذاران متوجه مفهوم سخنان ایشان نشده‌اند.

دبیر انجمن صنایع، شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران با اشاره به این که قفسه‌های زیادی از فروشگاه‌ها در اختیار کالاهای وارداتی قرار گرفته است، به جام‌جم گفت: منافع اقتصادی بالای واردکنندگان باعث شده تا درصد سود بالاتری برای فروشندگان درنظر بگیرند و در نهایت انگیزه فروش این کالاها را در سراسر جامعه توسعه داده شود تا رفته رفته تولیدکننده ایران از صحنه برای همیشه حذف شود.

فروزش درباره افزایش واردات محصولات بهداشتی و آرایشی نیز افزود: سازمان غذا و دارو اعلام کرد، پس از انقضای مجوزهای واردات کالا این افراد باید به سمت تولید داخلی همان کالاها گام بردارند، اما نکته اینجاست بسیاری از واردکنندگان در چندماه پایانی مجوزهایشان به اندازه دو سال کالا وارد می‌کنند، به همین دلیل به یکباره شاهد افزایش واردات شده‌ایم.

وی تصریح کرد: بهتر بود مسئولان برای اعتبار باقی مانده مجوزها نیز محدودیت وارداتی تعیین می‌کردند که شاهد سرازیر شدن انبوهی از کالاهای خارجی به داخل بازار ایران نباشیم، چون حجم بالایی از درآمدهای نفتی کشور که باید در توسعه زیرساخت‌های کشور هزینه می‌شد براحتی از کشور خارج شده است.

دبیر انجمن صنایع، شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران حجم بازار لوازم آرایشی ایران را رقمی معادل 2 میلیارد و دویست میلیون دلار اعلام کرد و گفت: از این حجم بازار تنها 30 درصد در اختیار تولیدکنندگان داخلی قراردارد و 70 درصد به کالاهای وارداتی قاچاق یا قانونی است. این مقام صنفی تاکید کرد نگرانی اصلی اینجاست که از 70 درصد کالای وارداتی تقریبا 90 درصد غیرقانونی وارد کشور می‌شود و بتازگی با تلاش گسترده تنها 4 درصد از حجم قاچاق در این کالاها کاهش یافته است.

فروزش درباره شیوه اخیر مقابله با معضل قاچاق در این صنف نیز افزود: سازمان غذاو دارو برای مقابله با این معضل دستورالعملی صادر کرده است که واردکنندگان باید بسته‌بندی محصولات مورد نظرشان را براساس قوانین ایران درنظر بگیرند به این ترتیب حداقل یک بخش از این بسته بندی با زبان فارسی خواهد بود و مسئولان و خریداران براحتی می‌توانند اصالت کالا را تشخیص دهند.

وی معتقد است سیاستگذاری اقتصادی فروشگاه‌های زنجیره‌ای درکنار شرایط نابرابر تبلیغاتی باعث شده به نوعی تقاضای داخلی به سمت کالاهای خارجی هدایت شود، این‌گونه که فروشگاه‌های زنجیره‌ای بیشترین سهم قفسه‌هایشان را در اختیار واردکنندگان قرار داده‌اند. چون منافع بالاتری دارند و تبلیغات ماهواره‌ای هم کاملا در اختیار واردکنندگان خارجی قرار گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها