سردار جعفری واکنش قاطع ایران به تحریم‌های احتمالی آمریکا علیه سپاه را تشریح کرد

هشدار فرمانده سپاه به ترامپ

انتشار برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر احتمال قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی از سوی دولت آمریکا، واکنش مقامات کشورمان را به همراه داشت و در یکی از صریح‌ترین واکنش‌ها فرمانده کل سپاه، آمریکا را در صورت چنین اقدامی تهدید به مقابله به مثل کرد.
کد خبر: ۱۰۸۱۰۲۲

سردار سرلشکر محمدعلی جعفری طی سخنانی در این زمینه گفت: در صورتی که حماقت آمریکا مبنی بر درنظر گرفتن سپاه به عنوان گروه تروریستی صحیح باشد، سپاه نیز ارتش آمریکا را در سراسر جهان بویژه خاورمیانه، همسنگ داعش در نظر خواهد گرفت.

این واکنش‌ پس از آن صورت گرفت که فایننشیال‌تایمز در گزارشی اعلام کرد: دولت ترامپ به عنوان بخشی از راهبرد جدید خود درباره ایران، احتمالا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یک «سازمان تروریستی» معرفی خواهد کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان و به نقل از روزنامه فایننشیال تایمز، یک مقام ارشد دولت آمریکا مدعی شد: دونالد ترامپ به‌دنبال از سرگیری تحریم‌های گسترده علیه ایران که احتمالا به برهم خوردن توافق هسته‌ای سال 2015 منجر می‌شود، نیست؛ بلکه انتظار می‌رود از اعمال اقدامات جدیدی بر ضد این کشور از جمله وضع تحریم‌های هدفمند بیشتر، معرفی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی و اتخاذ مواضع شدیدتر در برابر «نیرو‌های نیابتی ایران» در سوریه، عراق و یمن خبر دهد.

ترامپ در ابتدای ورود به کاخ سفید نیز خواهان قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی بود اما با مشورت‌هایی که از سوی مقامات اطلاعاتی و امنیتی آمریکا به او داده شد از تصمیم خود صرف‌نظر کرد.

در حال حاضر، تنها نام یکی از زیرمجموعه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (نیروی قدس) از سوی آمریکا در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار گرفته است، اما طبق برخی گمانه‌زنی‌ها ترامپ قصد دارد این بار کل مجموعه سپاه را هدف قرار دهد.

دولت آمریکا قصد دارد این اقدام را در قالب قانون کاتسا که 11 مرداد توسط ترامپ امضا شد، انجام دهد اما سردار سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه دیروز در جلسه شورای راهبردی سپاه که با موضوع تحلیل رفتار دولت ترامپ تشکیل شد، تاکید کرد: جمهوری اسلامی اجرای قانون کاتسا را معادل با خروج یکجانبه آمریکا از برجام می‌داند.

وی با تشریح اقدامات خصمانه آمریکایی‌ها در ماه‌های اخیر علیه ملت ایران افزود: همان‌طور که در گذشته نیز اعلام کرده‌ایم؛ در صورتی که قانون تحریم‌های جدید آمریکا اجرا شود این کشور باید پایگاه‌های منطقه‌ای خود را تا شعاع 2000کیلومتری برد موشک‌های ایران منتقل کند.

گمانه‌زنی درباره احتمال قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی توسط آمریکا در حالی مطرح می‌شود که در 23 مهرماه ترامپ باید در گزارشی به کنگره وضعیت پایبندی ایران به برجام را اعلام کند. گفته می‌شود که احتمالا در این گزارش اعلام خواهد شد که ایران به برجام پایبند نبوده است.

تمام این موارد را می‌توان به‌عنوان قطعاتی از پازل آمریکایی برای مذاکره مجدد درباره برجام و اعمال محدودیت‌های بیشتر در مواردی از جمله فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران دانست.

رویترز هم در اقدامی هماهنگ، مدعی شده جمهوری اسلامی ایران برای مذاکره درباره جنبه‌هایی از برنامه موشکی‌ خود آماده است، اما وزارت امور خارجه کشورمان این ادعا را بشدت تکذیب کرد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران بارها در مواضع علنی و دیدارهای دیپلماتیک با مقامات خارجی مانند مصاحبه‌ها و دیدارهای‌ انجام شده توسط وزیر امور خارجه در سفر اخیرشان به نیویورک، بر غیر قابل مذاکره بودن برنامه‌های دفاعی خود تاکید کرده است و آن را مغایر قطعنامه 2231 نمی‌داند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ایران برنامه‌های دفاعی موشکی را حق مسلم خود دانسته که قطعا در چارچوب برنامه‌ها و راهبردهای دفاعی، متعارف و تعیین شده خود ادامه خواهد داد.

سردار جعفری، فرمانده سپاه هم در بخشی از سخنان دیروز خود با بیان این‌که اگر آمریکایی‌ها هدف نهایی خود را از طرح این گونه مسائل مذاکره با ایران درباره منطقه قرار داده‌اند، مسیری کاملا اشتباه را انتخاب کرده‌اند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد مسائل منطقه را در جایی غیر از میز مذاکره حل کند، نه حرفی برای مذاکره وجود دارد و نه طرفی برای آن.

وی در ارزیابی رفتار آمریکایی ها، با تأکید بر این‌که تحریم‌های جدید آمریکا شانس هرگونه تعامل را برای همیشه از بین خواهد برد، گفت: این تحریم‌ها تجربه برجام را برای ما کامل می‌کند و آن تجربه این است که گفت‌وگو برای آمریکا ابزار فشار و دشمنی است نه تعامل یا حل مساله.

فرمانده کل سپاه با تأکید بر این‌که رفتار آمریکا با ایران ثابت کرد که نمی‌توانیم روابط خارجی خود را صرفاً براساس برجام تنظیم کنیم، تصریح کرد: آمریکایی‌ها بدانند، جمهوری اسلامی ایران از فرصت رفتار احمقانه دولت ترامپ با برجام برای ایجاد جهش در برنامه‌های موشکی، منطقه‌ای و دفاعی متعارف خود استفاده خواهد کرد.

آمریکایی‌ها به نقش سپاه در منطقه واقف هستند

علی‌اکبر ولایتی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با اشاره به نقش سپاه در منطقه و دفاع از کشور گفت: همان‌طور که امام خمینی (ره) فرمودند سپاه اگر نبود کشور نبود.

به گزارش مهر، ولایتی در جمع خبرنگاران افزود: دشمنان ما بخصوص آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها می‌دانند که نقش سپاه چقدر حساس است. هم در دفاع از کشور و هم نظام جمهوری اسلامی ایران و هم در حمایت از دوستان جمهوری اسلامی ایران در منطقه که عمدتاً حول محور مقاومت هستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اگر کمک‌های آموزشی و تعلیمی سپاه در سوریه و عراق نبود، حکومت‌های کنونی عراق و سوریه که برخاسته از رأی مردم هستند، ساقط می‌شد و جای آن عوامل آمریکا مانند داعش در بغداد و دمشق حاکم می‌شدند؛ بنابراین نقش سپاه پاسداران در حفاظت از جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی ایران و آرمان‌های اسلامی بسیار برجسته است. برای همین دشمنان ما روی سپاه پاسداران تکیه می‌کنند، ولی همانطور که امام خمینی (ره) فرمودند سپاه اگر نبود کشور نبود.

تبعات داخلی و بین‌المللی اقدام آمریکا

مهدی فضائلی، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این‌که تلاش آمریکا برای قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌هـــای تروریستی به دلیل نقش غیرقابل انکار سپاه در اقتدار منطقه‌ای است، گفت: ایفای چنین نقشی از سوی سپاه بر کسی پوشیده نبوده و بر همگان روشن و ‌آشکار است.

وی در گفت‌وگو با جام‌جم تصریح کرد: در صورت عملی شدن چنین اقدامی، اولین بار است که نیروی مسلح رسمی کشوری یک گروه تروریستی قلمداد می‌شود؛ چنین رویکردی بی‌سابقه و غیرمنطقی است و البته در راستای همان موضع قلدرمآبانه و در ادامه رفتارهای غیرمنطقی آمریکا در سایر موضوعات است که طبیعتا آثار و پیامدهای بسیاری به همراه خواهد داشت.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: چنین قانونی موجب تشدید مسائل منطقه‌ای شده و پیامدهایی در پی خواهد داشت. در این صورت آمریکا به شکل دیگری خود را در جایگاه دولت متخاصم تثبیت می‌کند و امید مختصری که برخی برای برقراری تعامل داشتند از بین رفته و در عمل، آمریکا راهی برای تعامل باز نمی‌گذارد.

فضائلی با تاکید بر این‌که سپاه مورد حمایت مردم ایران و مردم کشورهای منطقه است، اظهار کرد: نیروی قدس سپاه بسیار محبوب است و در جمهوری اسلامی ایران سردار سلیمانی به عنوان یکی از محبوب‌ترین چهره‌ها شناخته شده است.

وی ادامه داد: به این ترتیب و با قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی، بسیاری از مردم در داخل و خارج از کشور که حامی سپاه هستند، همه طرفدار تروریسم قلمداد می‌شوند و این مفهوم بدی برای آمریکاست که بخواهد طرفداران تروریسم را در دنیا گسترده کند. لذا یکی از حماقت‌های آمریکا تصویب چنین قانونی و احمقانه‌تر از آن اجرایی کردن آن است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها