گزارش جام‌جم از تاثیرات استقلال احتمالی کاتالونیا بر فوتبال

سرنوشت مبهم بارســا

فرجام بارسلونا، تلخ یا شیرین؟‌
کد خبر: ۱۰۸۰۵۲۶

کاملا مشخص بود بعد از غوغای اول اکتبر و خون‌هایی که برای همه‌پرسی استقلال کاتالونیا، روی صورت زنان و مردان کاتالانی نشست و اشک‌های معنادار جرارد پیکه، اولین بازی ملی اسپانیا به محلی برای تسویه‌حساب تبدیل خواهد شد. واضح بود 1500 تماشاگری که اولین تمرین تیم ملی اسپانیا برای بازی با آلبانی را تعطیل کردند، دست از سر پیکه برنمی‌دارند و در دیدار جمعه شب که با برتری 3 بر صفر اسپانیا و صعود این تیم به جام ‌جهانی همراه شد همین کار را هم کردند. آنها که در بازی‌های معمولی تیم ملی اسپانیا او را هو کردند، در بازی جمعه‌شب تیم ملی اسپانیا مقابل آلبانی حسابی از خجالت پیکه درآمدند تا با او بی‌حساب شوند. بازیکنی که برای استقلال کاتالونیا و برای حق رای مردم ایالتش در روز اول اکتبر اشک ریخته بود و بازی بارسلونا و لاس‌پالماس در ورزشگاه خالی را بدترین روز زندگی‌اش نامید، با بدترین استقبال مردم اسپانیا روبه رو شد؛ او که در قهرمانی اسپانیا در یورو 2008 و یورو 2012 و همین طور جام جهانی 2010 یکی از ارکان موفقیت تیم بود، درست مانند دیگر بازیکنان سرحال بارسلونا. از کارلوس پویول گرفته تا ژاوی و اینیستا و حتی فابرگاس، اما همه اینها فراموش شد که بارسلونای سرحال آن روزها به هدایت پپ گواردیولا (که او هم یک استقلال‌طلب دوآتشه است) چه خدمتی به پرچم و کشور اسپانیا کرد و تنها قهرمانی جام جهانی را برای این کشور به ارمغان آورد. مهم این است که اسپانیای این روزها، شهر بارسلون و ایالت کاتالونیا و رفتار مردمش را نمی‌پسندد.

جرقه از اول اکتبر زده شد

بحران سیاسی این روزهای اسپانیا از روز خونین اول اکتبر رنگی کاملا جدی به خود گرفت. بحرانی پیچیده که بر سرنوشت فوتبال این کشور نیز تاثیرگذار خواهد بود. در روز اول اکتبر، همه‌پرسی استقلال کاتالونیا دراین ایالت درشرایطی برگزار شد که دولت اسپانیا هشدار داده بود این همه‌پرسی، برخلاف قانون اساسی کشور و غیرقانونی است، ولی گویا کاتالونیایی‌ها عزم خود را برای استقلال جزم کرده‌اند. در سال‌های اخیر، هواداران بارسلونا با شجاعت تمام پرچم‌های کاتالونیا را در بازی‌های داخلی اسپانیا و حتی دیدارهای لیگ قهرمانان (زیر نظر یوفا) به نیوکمپ‌ می‌بردند و ترانه‌هایی در حمایت از استقلال سر می‌دادند. آنها در سال‌های اخیر که آتش استقلال‌طلبی‌شان تند شده، بارها به فینال جام حذفی اسپانیا هم رسیده‌اند. جامی که متعلق به پادشاه اسپانیاست و آنها اصرار دارند دیدار فینال را در ورزشگاهی در مادرید برگزار کنند تا صدایشان رساتر از همیشه به گوش حکومت اسپانیا برسد. آنها اگرچه برای برگزاری فینال در سانتیاگو برنابئو، ورزشگاه حامی حکومت موفق نبودند؛ اما سال گذشته توانستند به هدفشان برسند و در ویسنته کالدرون، ورزشگاه قبلی اتلتیکو در مادرید سرود ملی کاتالونیا را سر بدهند و با پرچم ملی کاتالونیا جشن قهرمانی بگیرند، اما این مبارزه سیاسی که با حضور تیمی مانند بارسلونا، پوششی کاملا ورزشی به خود گرفته تا کجا ادامه خواهد داشت؟

تاثیر بر تیم ملی اسپانیا

بی‌تردید باید قهرمانی اسپانیا در یورو 2008 و 2012 و همین طور جام جهانی 2010 را ثمره اقتدار بارسلونا دانست؛ اما این که بازیکنان فعلی و پابه‌سن گذاشته بارسلونا چقدر در قدرت یا ضعف تیم ملی اسپانیا تاثیر دارند، پرسشی است که هنوز پاسخی به آن داده نشده است. در حال حاضر اینیستا (که مصدوم است و بازی جمعه‌شب را از دست داده)، جوردی آلبا، بوسکتس و پیکه در ترکیب اصلی اسپانیا حضور دارند و در گذشته نزدیک هم بازیکنانی مانند ژاوی ، پدرو، پویول، فابرگاس و والدز در تیم ملی اسپانیا درخشیدند. مشخص نیست در صورت استقلال این منطقه، آیا ماتادورها می‌توانند موفقیت‌های آن پنج سال طلایی را تکرار کنند یا خیر؟ البته این ماجرا به شرایط سیاسی بستگی زیادی دارد. در صورتی که ملیت اسپانیایی مردم کاتالونیا، حتی در صورت استقلال حفظ شود، این بازیکنان قادر خواهند بود تا به خواست سرمربی اسپانیا برای این تیم به میدان بروند و در غیر این صورت، آنها اجازه حضور درلاروخا را نخواهند داشت.

حامیان استقلال کاتالونیا

سران باشگاه بارسا از استقلال کاتالونیا استقبال کرده‌‌اند. آنها در روز 20 سپتامبر با انتشار بیانیه‌ای موضعشان را مشخص کردند: باشگاه بارسلونا حمایتش را از مردم و بنیادهایی که برای تضمین دفاع از ملت کاتالونیا، دموکراسی و آزادی بیان می‌کوشند، ابراز می‌کند. باشگاه از خواسته کاتالونیایی‌ها که به شیوه‌ای مدرن و صلح‌آمیز آن را مطرح می‌کنند، حمایت می‌کند.

شخصیت‌های سرشناس زیادی هم میان حامیان استقلال کاتالونیا دیده می‌شوند که از میان آنها می‌توان به پپ گواردیولا اشاره کرد. او بتازگی از تریبون سرمربی منچسترسیتی استفاده‌هایی ناب برده و دراین باره گفته: ما هیچ گزینه دیگری جز رای دادن نداریم. به حمایت نیاز داریم تا بتوانیم از حقوقمان، از جمله حق رای دادن و داشتن آزادی بیان دفاع کنیم.

جرارد پیکه هم دائم درشبکه‌های اجتماعی پیغام‌هایی در مورد استقلال کاتالونیا منتشر می‌کند که مدت هاست این توییت‌ها، مشکلاتی برای او در دیدارهای ملی ایجاد کرده است.

کاتالونیا در جام جهانی 2018 روسیه؟

قطعا پاسخ منفی است چون سهمیه‌های قاره سبز برای جام جهانی سال آینده کاملا مشخص شده و بازی‌های مقدماتی تقریبا به روزهای انتهایی خود نزدیک شده و چهارشنبه همین هفته هشت تیم مرحله پلی‌آف برای معرفی چهار نماینده آخر اروپا مشخص خواهند شد. اگر فدراسیون فوتبالی به نام کاتالونیا در یوفا به ثبت برسد، باید در انتظار جام جهانی 2022 قطر باشیم تا حضور این تیم در رقابت‌های انتخابی را شاهد باشیم. تا آن زمان کاتالان‌ها باید زیر پرچم اسپانیا بازی کنند.

یورو2020 یا جام جهانی 2022؟

در صورت استقلال کاتالونیا، فدراسیون فوتبال این کشور باید منتظر تائید یوفا بماند تا بعد از برگزاری یک رای‌گیری در اجلاس یوفا، مقامات یوفا این فدراسیون را به رسمیت بشناسند. آخرین کشوری که موفق به انجام این کار شد، کوزوو بود که در ماه می‌2016 و بعد از یک رای‌گیری نفسگیر که در آن 28 کشور حضور کوزوو را پذیرفته و 24 کشور (به سردستگی صربستان) به آن رای منفی دادند، به عضویت یوفا درآمد. به این ترتیب این کشور کوچک، عضو پنجاه و پنجم یوفا لقب گرفت. بعد از تائید یوفا، تیم ملی کاتالونیا می‌تواند مجوز حضور در رقابت‌های یورو را کسب کند و باید پروسه‌ای مشابه را در فیفا نیز پشت‌سر بگذارد و اجازه حضور در رقابت‌های اروپایی و بین‌المللی را به دست بیاورد. آیا کاتالونیا عضو پنجاه و ششم یوفا می‌شود یا اصلا چنین کشوری شکل نخواهد گرفت؟ منتظر برنامه‌ها و تلاش‌های مردم کاتالونیا از یک‌سو و دولت اسپانیا از سوی دیگر می‌مانیم.

سوال های تمام نشدنی

با برگزاری این همه‌پرسی، حالا سوالات زیادی در مورد سرنوشت باشگاه‌های فوتبال کاتالان وبویژه بارسلونا مطرح شده است.

تاثیر استقلال بر سرنوشت بارسلونا؟

هنوز مشخص نیست ولی سناریوهای مختلفی مطرح است. هنوز البته دولت اسپانیا اجازه نداده استقلال کاتالونیا جدی قلمداد شود؛ اما این مقاومت در چه نقطه‌ای شکسته خواهد شد؟

اخراج از لالیگا؟

خاویرتباس، رئیس لالیگا در تلاش است با آرامش تمام دراین باره صحبت کند. این نگرانی‌ها نه‌تنها در مورد باشگاه بارسلونا، بلکه برای باشگاه‌های دیگری مثل اسپانیول و خیرونا هم وجود دارد. تباس در این رابطه گفته: دستیابی به توافق ساده نیست. با توجه به قانون اساسی اسپانیا، اگر کاتالونیا مستقل شود، تیم‌های کاتالان قادرنخواهند بود در لالیگا حضور بیابند ولی امیدوارم شرایط به اینجا منتهی نشود. او یادآوری کرده درصورتی که بارسلونا از رقابت‌های لالیگا کنار گذاشته شود، مشکلات اقتصادی زیادی ازجمله مسائل حق پخش تلویزیونی برای لالیگا ایجاد خواهد شد چون بسیاری از کشورها و همین طور غول‌های رسانه‌ای به دلیل حضور بارسلونا زیر بار حق پخش تصویری سرسام‌آور لالیگا رفته‌اند.

بارسا به کدام لیگ می‌رود؟

هنوز این سوال در حد حرف و شوخی رسانه‌ای باقی مانده است. البته سران باشگاه بارسا ابراز تمایل کرده‌اند چه در صورت استقلال و چه در غیر این صورت، در رقابت‌های لالیگا بازی کنند و این را سخنگوی باشگاه هم اعلام کرده؛ اما در صورت عملی نشدن این خواسته، یکی از راهکارهای موجود، ایجاد لیگ کاتالونیا با حضور تیم‌هایی مثل بارسلونا، خیرونا و اسپانیول است. البته این اتفاقی غیرمعمول نیست. چند سالی است ایالت‌های جدایی‌طلب مانند باسک و کاتالونیا لیگ‌های داخلی خود را دارند و حتی بازی‌های ملی برگزار می‌کنند. اگر استقلال کاتالونیا جدی شود، این لیگ‌ها هم حالت جدی‌تر و قانونی‌تری به خود خواهد گرفت. ممکن است تورنمنت جدیدی به نام لیگ کاتالونیا زیرنظر یوفا تاسیس و به این ترتیب سهمیه‌هایی برای این لیگ در رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا تعریف شود؛ اما بعید است سهمیه مستقیمی به لیگ کاتالونیا تعلق بیابد ومنطقا این تیم‌ها باید با حضور در بازی‌های مقدماتی و پلی‌آف، سهمیه حضور در تورنمنت‌های معتبر زیر نظر یوفا را به دست بیاورند. درسال 2015، مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه که متولد بارسلوناست در گفت‌وگو با ژورنال دو دیمانش اعلام کرده بود در صورت استقلال کاتالونیا، بارسلونا می‌تواند در لیگ یک فرانسه حضور بیابد و در این باره گفته بود: موناکو در لیگ یک بازی می‌کند؛ پس چرا بارسلونا نتواند؟

علاوه بر موناکو، می‌توان از تیم‌های دیگری نام برد که در لیگ‌های کشور دیگری بازی می‌کنند. مثل حضور سوانسی ولزی در لیگ برتر. البته این قانونی است که شامل همه تیم‌های بریتانیایی می‌شود و آنها در صورت کسب مجوزهای لازم و صعود از رده‌های پایین، حق حضور در لیگ برتر انگلیس را دارند. هرچند یافتن راهکاری بروکراتیک برای ماجرای تیم‌های کاتالانی، قطعا به زمان زیادی نیاز خواهد داشت، زمانی بیش از یک یا دو سال.

اقدام دیگری که می‌توان انجام داد این است که آنها درخواستی برای اجازه حضور باشگا‌ه‌های کاتالان در تورنمنت‌های اسپانیایی ارائه کنند که موافقت با آن درخواست به رای مثبت پارلمان نیاز دارد. این اتفاقی است که در فرانسه برای باشگاه موناکو رخ داده است.

احتمال جدایی مسی از بارسا؟

فعلا قطعیتی وجود ندارد که در صورت استقلال کاتالونیا، مسی از بارسا جدا شود؛ ولی اگر بارسلونا نتواند اجازه حضور در لیگ‌های معتبر را به‌دست بیاورد، ممکن است با ظهور مشکلات اینچنینی، مسی تصمیم به ترک بارسلونا بگیرد و شاید همین دلیل بزرگ موجب شده کسی هنوز قراردادش را با بارسلونا تمدید نکند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها