برابر آمار مرکز آمار ایران، میزان بیکاری در استان بوشهر در زمستان 95 نسبت به زمستان 94 از 9 درصد به 1/12 درصد رسیده که این مقدار افزایش، وضعیت نگران‌کننده‌ای را رقم‌زده است. در همین حال صنایع نفت و گاز از ظرفیت‌های مهم اشتغالزایی استان بوشهر محسوب می‌شوند که همواره جوانان بومی منطقه با سهم ناچیزی در برخورداری از فرصت‌های شغلی ایجاد شده مواجه هستند. اما اخیرا و با ابتکار نماینده مردم دیر، کنگان، جم و عسلویه در مجلس و از طریق رایزنی با وزیر نفت، طرح رفع موانع اشتغال متقاضیان و جوانان جویای کار بومی از طریق آموزش و مهارت آموزی آنان در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است؛ طرحی که در صورت اجرای دقیق می‌تواند قدمی سازنده برای رفع مشکل بیکاری در استان بوشهر به شمار آید. با خانم سکینه الماسی، نماینده مردم دیر، کنگان، جم و عسلویه در مجلس در این‌باره گفت‌وگو کرده‌ایم.
کد خبر: ۱۰۸۰۱۲۴

طرح آموزش متقاضیان بومی اشتغال در صنایع نفت و گاز بوشهر چگونه بهاجرا در میآید؟

بنابر توافقی که با مدیران وزارت نفت صورت گرفت، مقرر شد ظرف پنج سال آینده شماری از متقاضیان اشتغال که بومی و ساکن چهار شهرستان جنوبی یعنی دیر، کنگان، جم و عسلویه هستند و در واقع در حریم صنایع نفتی قرار گرفتهاند، آموزشهای لازم برای کسب مهارت در رشتهها و تخصصهای مورد نیاز وزارت نفت را طی کنند. بر همین اساس طی فراخوانی که از طریق رسانهها اطلاعرسانی شده است، جوانان جویای کار که حداقل 20 و حداکثر 35 سال دارند و با دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم در رشتههای کاردانش، فنی و حرفهای، تجربی، ریاضی فیزیک و علوم انسانی میتوانند با مراجعه به ادارههای کار شهرستان محل سکونت خود نامنویسی کنند.

آیا این فرصت برای دیگر داوطلبانی که مدرک تحصیلی دانشگاهی هم دارند فراهم شده است؟

داوطلبانی که در مقاطع کاردانی و کارشناسی هم دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، در جهت اجرای این طرح پذیرفته میشوند. به همین منظور 15رشته مثل برق، عمران، ابزار دقیق، مهندسی نفت و بهرهبرداری، صنایع گاز، حفاری و بهرهبرداری، مخازن هیدرو کربوری، مکانیک، نفت و بهرهبرداری، جوشکاری پیشرفته صنعتی آرگون، تراشکاری، مونتاژ قطعات، لولهکشی(پاپینگ) کارگر فنی ماهر، ایمنی و آتشنشانی (HSE) و بازرسی فنی را به عنوان رشتههای مورد نظر برای تکمیل مهارتهای تخصصی هدفگذاری و اعلام کردهایم.

چه ضرورتی ایجاب میکرد به دنبال اجرای این طرح باشید؟

عمده مانعی که بر سر راه متقاضیان بومی اشتغال بوشهر در صنایع نفت و گاز استان وجود داشت نداشتن تخصص و مهارت لازم برای احراز آن شغل بود. به همین دلیل افرادی که بهرغم برخورداری از تحصیلات، فاقد تخصص و تجربه کار در صنعت نفت بودند در پروسه جذب در صنعت نفت و تاسیسات وابسته استان بوشهر جایگاهی نداشتند و این موضوع باعث میشد خیل زیادی از جوانان بومی منطقه فرصت اشتغال را از دست بدهند، طوری که افزایش نرخ بیکاری در سطح منطقه یکی از پیامدهای منفی آن ارزیابی میشد؛ لذا در راستای مسئولیت اجتماعی وزارت نفت درخصوص کمک به آموزش و توانمندسازی نیروهای بومی، اجرای این طرح در دستور کار قرار گرفت.

اعتبار اجرای این طرح چقدر است و محل تامین آن کجاست؟

اعتبار مورد نیاز برای آموزش این تعداد از کارجویان حدود 20 میلیارد تومان است که توسط وزارت نفت تامین میشود.

مجری این آموزش چه دستگاهی است و در چه مدت زمانی اجرا میشود؟

کلاسها در یک دوره شش ماهه و با تفاهمنامهای که بسته شده است توسط جهاددانشگاهی برگزار میشود. این دورهها برای شرکتکنندگان هزینهای ندارد و کاملا رایگان است.

وضعیت کارآموزان پس از پایان دورههای مهارتآموزی چه میشود؟

با توافقی که با وزارت نفت برای آموزش جوانان جویای کار جنوب استان حاصل شده است در تمامی فرصتهای شغلی جدید، نیروهای آموزشدیده و شرکتکننده در این دورههای آموزشی در اولویت استخدام قرار دارند.

علیرضا برازجانی

جامجم بوشهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها