مراسم عزاداری روز عاشورا صبح روز گذشته با حضوربی شمار عزاداران عاشق در نقاط مختلف کشور برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۷۸۴۱۹

به گزارش خبرگزاریها، مراسم عزاداری عاشورای حسینی در شهرهای ایران اسلامی، پس از نماز صبح و با قرائت زیارتهای امینالله و عاشورا آغاز شد.

در این روز مردم سوگوار با تجمع در مساجد و تکایا و بقاع متبرکه در دستهها و هیئات پیاده، به یاد امام حسین (ع) و یارانش عزاداری کردند.

در حرم مطهر رضوی ویژه برنامههای عزاداری روز عاشورا با مدیحه سرایی آغاز شد. در سایر نقاط کشور نیز پیروان مکتب عاشورا با برگزاری مجالس عزا و اجرای تعزیه و رسوم مختلف یاد سالار شهیدان کربلا را گرامی داشتند.

هیاتهای مذهبی و دستههای عزاداری سینه زنان با ورود به صحنهای مطهر امامزادگان ضمن عرض تسلیت، عشق و علاقه خود به ساحت اهلبیت(ع) را به نمایش گذاشتند.

فضای شهرهای کشور در عاشورای حسینی، دلهای آماده را به سمت کربلا هدایت میکرد و به همین دلیل چشمان عاشقان و ارادتمندان اهلبیت(ع) لحظهای آرام نداشت و اشک ماتم از چهره دلسوختگان روان بود.

همچنین نماز ظهر عاشورا با شکوه هر چه تمامتر در اقصی نقاط کشور و از جمله حرم مطهر رضوی برگزار شد.

مردم عزادار در نقاط مختلف کشور با برپایی مراسمهای عزاداری سنتی، خطبهخوانی، تعزیهخوانی و شبیهخوانی که قدمت برخی از آنها به قرنها میرسد، عاشورای حسینی را گرامی داشتند.

اجتماع باشکوه عزاداران عاشورا در حرم مطهر رضوی

جمعی از هیاتهای عزاداری پس از حرکت در خیابانهای شهر مشهد و اقامه نماز ظهر و عصر به حرم مطهر رضوی مشرف شده و اجتماع بزرگ عزاداران عاشورایی را تشکیل دادند.

بیرقهای سرخ و سیاه هیاتهای مذهبی که هر یک به نام یکی از سرداران لشکر حضرت امام حسین(ع) در روز عاشورا مزین بود، در صحن جامع رضوی حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) به دست عاشورائیان گردانده میشد.

در این اجتماع عزاداران کشورهای دیگر از قبیل هندوستان و پاکستان نیز به چشم میخوردند که هیاتی تشکیل داده و همراه دیگر هیاتهای مذهبی وحدت مسلمانان را به نمایش گذاشتند.

مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش با حضور خیل گسترده زائران و مجاوران کریمه اهلبیت عصمت و طهارت (ع) در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه نیز به صورت باشکوه برگزار شد.

برگزاری عزاداریهای سنتی، تعزیه و شبیهخوانی

همزمان با عاشورای حسینی مراسم سنتی و با قدمت چندین قرن در قالبهای تعزیه، شبیهخوانی، مقتلخوانی و مانند آن در نقاط مختلف کشور برگزار شد که در برخی از آنها حضور گردشگران خارجی نیز محسوس بود.

مجمهوری در مازندران، علمبندان در خراسان جنوبی، تابوتتکانی در میناب هرمزگان، جوشزنی در رفسنجان، گلمالی در لرستان و چهارمحال وبختیاری، کو به کو در گلستان، جغجغهزنی در اراک و چهلمنبر در لاهیجان و خرمآباد بخشی از آیینهای سنتی متعدد و دیدنی عزاداری در نقاط مختلف کشور است که دیروز با شور حسینی درآمیخته و اجرا شد.

به عنوان نمونه، در میان مراسم و آیینهایی دیدنی محرمی که در هر جای ایران به گونهای برگزار میشود، مردم لرستان و قوم لر از دیرباز عزای خود را با خاک و گل تقسیم میکنند. خرمآباد هر ساله در عزای امام حسین (ع) رخت سیاه بر تن میکند و این جامه سیاه رنگ را با گل متبرک روز عاشورا آذین میبخشد. با شروع روز عاشورا در اولین ساعات روز صدای ساز و دهل با نوای سوزناک و غمانگیزی موسوم به نوای «چمریونه» عزاداران حسینی را به حضور در دستجات و هیات عزاداری دعوت میکند. عزاداران با حضور در تکیههای محله و پس از «گلمالی» کردن خود گرد آتش میایستند تا از سرما محفوظ مانده و شروع به سینهزنی و عزاداری میکنند.

دیروز و در عاشورای حسینی از اینگونه مراسمهای عزاداری سنتی در جایجای ایران اسلامی با تنوع کمنظیر برگزار شد و عاشقان، مراتب ارادات خود را به سرور و سالار شهیدان ابراز کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها