در حالی که مدیرکل آموزش و پرورش تهران از ممنوعیت استفاده از پراید برای سرویس مدارس خبر داده بود؛ رئیس انجمن اولیا و مربیان تهران می‌گوید ۱۰هزار پراید سرویس مدارس است.
کد خبر: ۱۰۷۸۱۳۹
جولان ۱۰هزار پراید به عنوان سرویس مدارس در تهران

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، اواخر شهریور ماه امسال مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران گفت که خودروی پراید با راننده مرد از مجموعه خودروهای سرویس مدارس پایتخت حذف شد و تنها رانندگان زن به دلیل شرایط مالی مجاز به استفاده از خودروی پراید برای فعالیت در این مجموعه هستند.

همزمان با شروع سال تحصیلی نیز باقری گفت: طبق نظر سازمان تاکسیرانی، استفاده از پراید در شهر تهران محدود خواهد شد و ما هم با آن موافقیم. هرچه امنیت بالاتر باشد خیال ما راحت است.

این مخالفت‌ها تا جایی ادامه داشت که هنوز رییس انجمن اولیا و مربیان شهر تهران از جولان ۱۰هزار دستگاه پراید به عنوان سرویس مدرسه خبر نداده بود.

کامیاب صدری در توضیح این ادعا گفته است: سازمان تاکسیرانی شهر تهران مدعی است که در سی و یکم خردادماه سال جاری بخشنامه ای را تحت عنوان حذف خودروی پراید از سرویس مدارس به تمامی شرکت های خصوصی تاکسیرانی فعال در شهر تهران ارسال کرده بود که بنده از وجود این بخشنامه بی اطلاع بودم.

به گفته او، ساماندهی سرویس مدارس به این صورت است که مدیران مدارس با پیمانکارانی که در این زمینه فعالیت می کنند؛ قرارداد همکاری منعقد می کند البته رانندگان باید دارای صلاحیت های تعیین شده از سوی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران و همچنین برگه معاینه فنی از مراکز مجاز شهر تهران باشند. خودروهایی می توانند در این زمینه فعالیت کنند که ظرفیت بالای چهار نفر را داشته باشند.

صدری دلیل استفاده از خودروی پراید را برای سرویس ارزان قیمت بودن آن عنوان کرده است و به همین دلیل برای رانندگان تاکسی به صرفه نیست که به عنوان سرویس ویژه دانش آموزان با مدارس شهر تهران فعالیت کنند.

وی در عین حال یادآور شده که در بخش نامه ای که سازمان تاکسیرانی در آن به منع استفاده از خودرو پراید به عنوان سرویس مدارس اشاره کرده؛ تنها استفاده از تاکسی پراید را ممنوع کرده و اشاره ای به استفاده از خودروهای شخصی پراید به عنوان سرویس مدارس نشده است.

اطلاع‌رسانی ضعیف، دلیل استفاده از پراید است

در همین حال سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران تقصیر را گردن شرکت‌ های خصوصی فعال در مناطق شهر تهران انداخته است.

وی گفته اواخر خرداد ماه امسال بود که حذف خودروی پراید از سرویس مدارس ابلاغ شد اما گویا شرکت های خصوصی فعال در مناطق شهر تهران این اطلاع رسانی را به مدارس تحت پوشش فعالیتی خود به طور کامل انجام نداده بودند به همین دلیل مهرماه امسال نیز نزدیک به ۱۰ هزار خودرو پراید به عنوان سرویس مدرسه در حال فعالیت هستند.

به گفته شهریار افندی زاده، تنها اقدامی که سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در این زمینه انجام داده، این است که خودروهای پرایدی که به عنوان سرویس مدرسه در حال فعالیت هستند؛ در سامانه سرویس مدارس سازمان ثبت نام نشوند تا با تشکیل اولین کار گروه این مساله به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

انتخاب نوع خودرو برای سرویس مدارس به عهده ما نیست

نورعلی عباسپور، مدیر کل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش هم به این نکته تاکید کرد که تامین خودروی سرویس مدارس با سازمان تاکسیرانی است و هر سازمان مطابق با شرایط شهر و نیازمسیرهای مختلف خودروهای این بخش را ساماندهی می‌کند.

وی می‌گوید: وظیفه وزارت‌خانه در حوزه نظارت و تقاضای خودرو است. ما فقط می‌گوییم خودرو از لحاظ امنیت و معاینه فنی سالم باشد و از مراجع ذی‌صلاح مجوز لازم را بگیرد. اما محدودیت ایجاد نکردیم که خودرو پراید باشد یا پژوه.

به گفته عباسپور، مصوبه سازمان تاکسیرانی شهر تهران است که به خودروهای پراید به استثنای زنان سرپرست خانوار اجازه مجوز سرویس مدرسه نمی‌دهند. اما در عین حال مدیر مدرسه هم برای تامین سرویس باید با پیمانکاری که مجوز سازمان تاکسیرانی دارد، قرارداد ببندد.

مدیر کل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: وزارت‌خانه پیمانکاران مجاز را به مناطق معرفی کرده است و آن‌ها ملزم به همکاری با آن‌ها هستند نه شرکتی دیگر. اگر مدرسه‌ای با جایی که مجوز سازمان تاکسیرانی ندارد قرارداد بسته‌ ،تخلف است.

بیشتر راننده‌های پراید مرد هستند

در پی ادعای مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران مبنی بر اینکه « خودروی پراید با راننده مرد از مجموعه خودروهای سرویس مدارس پایتخت حذف شد» شیما سلطانیان، مادر دانش‌آموزی در منطقه ۱۸شهر تهران می‌گوید: سرویس فرزند من پراید است و راننده آن مرد و اکثر ماشین‌هایی که برای سرویس مدرسه استفاده می‌شوند پراید هستند. کم‌وبیش راننده زن پرایدسوار می‌بینم، اغلب آن‌ها مرد هستند.

همچنین منصوره وزوایی، مادر دانش‌آموزی در منطقه ۶ که با سرویس پراید به مدرسه می‌رود، این گفته سلطانیان را تایید می‌کند و به خبرنگار مهر می‌گوید: هر روز صبح همزمان با مراجعت دخترم به مدرسه با سرویس، دانش‌آموزان زیاد دیگری را هم می‌بینم که با راننده مرد پراید به مدرسه می‌روند. ممکن است مدرسه‌ای ون یا مینی‌بوس هم داشته باشد اما ما بقی پراید هستند.

استفاده از پراید و دو نکته

نکته اول: با استناد به این گزارش و طبق بررسی‌های انجام شده، تامین سرویس مدرسه ازطریق انعقاد قرارداد بین مدیران مدارس و شرکت‌های پیمانکاری صورت می‌گیرد. این شرکت‌های پیمانکاری باید مورد تایید سازمان تاکسیرانی باشند و در غیر اینصورت فعالیت آن‌ها غیرقانونی است.

اما نکته‌ای که در این جا حائز اهمیت است وجود خلاءقانونی در بخشنامه سازمان تاکسیرانی است. سازمان تاکسیرانی در بخشنامه خود استفاده از تاکسی پراید را برای سرویس مدرسه محدود کرده و نهخودروی شخصی. همین موضوع باعث سوء استفاده برخی از پیمانکاران و شاید مدیران مدارس برای استفاده از پراید به‌عنوان خودروی سرویس مدرسه شده است.

طبق گفته سرپرست سازمان تاکسیرانی گویا شرکت های خصوصی فعال در مناطق شهر تهران این اطلاع رسانی را به مدارس تحت پوشش فعالیتی خود به طور کامل انجام نداده بودند و حالا ۱۰هزار خودرو به عنوان سرویس مدرسه در سطح شهر فعالیت می‌کنند.

سرپرست سازمان تاکسیرانی گفته این خودروها در سامانه ثبت نمی‌شوند تا به موضوع آن‌ها رسیدگی شود. هرچند که با گذشت یک هفته از شروع مدرسه شاید کمی برای رسیدگی به این موضوع دیر باشد و در عین حال حتی اگر اطلاع‌رسانی شرکت‌ها ضعیف بوده باشد، سازمان تاکسیرانی از همان ابتدای ثبت آن‌ها در سامانه نباید اجازه فعالیت می‌داده است. و اگر ادعا کند که اجازه نداده است، پس ۱۰هزار خودروی پراید به‌صورت غیرقانونی در حال فعالیت هستند.

نکته دوم: طبق گفته مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران نیز استفاده از خودروی پراید با راننده مرد غیرمجاز است و فقط زنان سرپرست خانوار می‌توانند از پراید استفاده کنند. قطعا نمی‌توان ادعا کرد که تمام این ۱۰هزار خودروی پراید متعلق به زنان هستند. به‌طوریکه که حتی اولیا دانش‌آموزانی که سرویس مدرسه‌اشان پراید است نیز این موضوع را تایید می‌کنند که بیشتر رانندگان پراید سرویس مدارس مرد هستند.پس این موضوع هم مهر باطلی بر ادعای مدیر کل آموزش و پرورش خواهد بود که گفته استفاده از خودروی پراید با راننده مرد ممنوع است!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها