هر سال در اواخر تابستان و اوایل پاییز بیماری سالک چهره معصوم و نحیف کودکان فارس را می‌خراشد و بر دستان و صورت کودکان و بزرگسالان زخم می‌نشاند، سالک مسافر هرساله پاییز استان فارس است. سالک یک بیماری پوستی است که از طریق گزیدن پشه خاکی آلوده به نوعی انگل، به انسان منتقل می‌شود. پشه خاکی بسیار کوچک و اندازه آن حدود یک‌سوم پشه‌های معمولی است و بسختی دیده می‌شود. به گفته کارشناسان حوزه بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با وجود تلاش‌ها برای مهار بیماری سالک در استان فارس، سال 95 حداقل 3000 نفر از مردم این استان از جمله کودکان مبتلا به این بیماری به مراکز بهداشتی مراجعه کردند.
کد خبر: ۱۰۷۷۸۰۱

به گزارش ایرنا، زخم سالک بر اثر گزش پشه ناقل سالک در بهار و تابستان بروز می‌کند و در پاییز چهره ناخوشایند این زخم‌ها بر صورت و دست افراد مبتلا نمایان می‌شود. دختران و پسرانی که از سالک آسیب می‌بینند، برای همیشه داغ سالک بر گونه‌های آنان می‌ماند و خاطره تلخ آن برایشان ماندگار می‌شود و شاید نتوانند حضور موثر در جامعه و بخت و اقبال برابر برای مشارکت در عرصه‌های اجتماعی داشته باشند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز دراین باره گفت: شهرستان مرودشت به لحاظ شمار جمعیتی و همچنین به لحاظ شرایط اقلیمی بیشترین ابتلابه سالک در استان فارس را دارد و علاوه بر این شهرها و روستاهای حاشیه تالاب بختگان به لحاظ تغییر اقلیمی و افزایش خشکسالی در معرض ابتلا به این بیماری قرار گرفته‌اند. دکتر حسین فرامرزی از مناطق مرکزی استان فارس، زرقان، خرامه، سروستان، آباده طشک و بیضاء به عنوان دیگر مناطق نام برد که فراوانی سالک در آن دیده شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با بیان این‌که کنترل سالک نیاز به عزم همگانی و مشارکت سایر دستگاه‌ها دارد، عنوان کرد: کنترل بیماری سالک با همکاری‌های بین‌بخشی نتیجه خواهد داد و بر این اساس هرکدام از ارگان‌های مرتبط باید تلاش کنند تا به نتیجه مطلوب دست یابیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها