کامبیز دیرباز بازیگر سینما و تلویزیون با انتشار عکسی از شهید محسن حججی در اینستاگرامش نوشت: «محسن جان! تو همه آنچه را که پدران در طول سال‌ها به فرزندانشان می‌آموزند یکجا به فرزندت آموختی. خواهیم دید که در مراسم بدرقه‌ات ایران به احترامت خواهد ایستاد. روحت شاد و یادت گرامی خواهد ماند.»
کد خبر: ۱۰۷۷۵۴۸

اربیل 85 سال قبل

این روزها نام «اربیل» مرکز کردستان عراق به دنبال همه‌‌پرسی جنجالی برای استقلال این منطقه خودمختار به صدر اخبار رسانه‌های جهان آمده است؛ نقطه‌ای که سابقه شهرنشینی در آن به 6000 سال قبل بازمی‌گردد.

به گزارش فرادید، «اربیل» یکی از کهن‌ترین شهرهای کردستان و جهان است که نام آن در نوشته‌های 3000 سال قبل سومری و بابلی آمده و به همین خاطر این شهر یکی از کهن‌ترین مهدهای پیدایش تمدن انسان دانسته می‌شود؛ این شهر تاریخی در سده‌های میانه به یک کانون بازرگانی در جاده میان بغداد و موصل تبدیل شد.

در تاریخ معاصر عراق، مجلس منطقه خودگردان کردستان از سال‌ها پیش در شهر اربیل تشکیل شد، ولی کنترل آن تا زمان شورش کردها در پایان جنگ خلیج‌فارس، عملا در دست صدام حسین بود. در سال1991 پس از درگیری میان دو حزب اصلی کردها یعنی حزب دموکرات کردستان عراق و اتحاد میهنی مجلس نامبرده منحل شد. پنج سال بعد از این تاریخ حزب دموکرات توانست کنترل اربیل را در دست بگیرد. اقلیم کردستان در پی سرنگونی حزب بعث و صدام به یک حکومت خودمختار در شمال عراق بدل شد. از تاریخ گذشته اربیل عراق چند آلبوم برجای مانده که یکی از قدیمی‌ترین آنها مجموعه‌ای است با 11 عکس که «اریک ماتسون» در سال 1932 آنها را ثبت کرده است.

معصومیت کودکان روهینگیایی

اوضاع کودکان روهینگیا به مرز هشدار رسیده است؛ صندوق کودکان سازمان ملل می‌گوید تعداد 200 هزار کودک آواره از میانمار گریخته‌اند و اکنون بشدت نیازمند کمک هستند.

کودکان دست‌کم 60 درصد از 330هزار روهینگیایی را که در چند هفته گذشته به بنگلادش فرار کرده‌اند، تشکیل می‌دهند. صندوق کودکان سازمان ملل می‌گوید این افراد که از لحاظ روحی بشدت آسیب دیده‌اند، درحالی وارد بنگلادش می‌شوند که پس از چند روز پیاده‌روی، دچار سوءتغذیه شده‌اند.

همچنین کودکان زیادی علائم آسیب روحی دارند؛ از جمله این‌که بدن آنها لرزش دارد و نمی‌توانند با افراد دیگر تعامل کنند. یونیسف اکنون در کلینیک‌های سیار که بین اردوگاه‌های آوارگان حرکت داده می‌شوند، به کودکان روهینگیایی مشاوره می‌دهد. اگر کودکان نتوانند صحبت کنند، به آنها مداد و کاغذ داده می‌شود. برخی اوقات کودکان شروع به نقاشی کردن عکس‌های هرج و مرج و ویرانی می‌کنند که پیش از ترک میانمار شاهد آن بوده‌اند. دانستن این‌که کودکان روهینگیایی چه مسائلی را پشت سر گذاشته‌اند، دشوار است، اما این نقاشی‌ها نشان از فاجعه‌ای دارد که آنها و خانواده‌هایشان از سر گذرانده‌اند.

آهوکشون عراقی‌‌ها

آهوهای ایرانی که گاهی از منطقه حفاظت شده میشداغ به سمت مرز عراق می‌روند، به‌ضرب گلوله شکارچیان عراقی از پای درمی‌آیند.

به گزراش تسنیم، تعداد زیاد شکارچیان و دامدارانی که زیستگاه‌های آهوان را در منطقه حفاظت شده میشداغ اشغال کرده‌اند، عامل اصلی ناامنی منطقه حفاظت شده میشداغ و گریختن آهوها به سوی مرز عراق است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها