محققان دانشگاه میشیگان در استفاده خلاقانه از فیزیک، موفق به توسعه تراشه میکروفلوئیدی شده اند که از یک مسیر پیچ و خم دار برای جداسازی سلول های سرطانی از جریان خون استفاده می کند.
کد خبر: ۱۰۷۶۹۲۳
تراشه ای برای شناسایی سلول های سرطانی +عکس

به گزارش جام جم آنلاین از سیناپرس، شناسایی سلول های سرطانی دشوار است و در هر یک میلیارد سلول خون، یک سلول سرطانی است.

چگونه می توان یک سلول سرطانی را قرنطینه کرد تا بیماری تشخیص داده شده و روش درمانی مناسب برای بیمار اتخاذ شود؟ شاید یکی از روش ها برای پاسخ دادن به این سوالات، ترسیم یک ماز (maze) باشد.

محققان موفق به توسعه تراشه میکروفلوئیدی شده اند که از یک مسیر پیچ و خم دار برای جداسازی سلول های سرطانی از جریان خون و شناسایی سلول های سرطانی شبه- بنیادی (stem-like cancer cells) که به صورت تهاجمی سرطان را گسترش می دهند، استفاده کردند.

منحنی ها به گونه ای طراحی شده اند که سلول های سرطانی را به سمت جلو هدایت می کنند (سلول های کوچکتر معمولی به دیواره ها می چسبند) و گلبول های سفید در موقعیت ایده آل قرار می گیرند.

از همه مهمتر، این روش جداسازی بسیار سریعتر از روش های متداول است که از نشانگرها (markers)و تله ها برای به دام انداختن سلول های سرطانی استفاده می کنند.

خون به سرعت جریان پیدا می کند و تنها چند دقیقه زمان لازم است تا سلول های سرطانی مشخص شوند؛ برای کسب نتیجه بهتر، بعد از مرحله اول باید تراشه دیگری اضافه شود.

این روش می تواند کلید توسعه درمان های جدید سرطان باشد. درصورتیکه بتوانید سلول های سرطانی تهاجمی را (از سایر سلول ها) جداسازی کنید، شانس بیشتری برای توسعه روش درمان سرطان خواهید داشت.

به عنوان مثال، در تست سرطان پستان که درحال انجام است، استفاده از تراشه ماز- مانند می تواند نشان دهد که آیا مسدود کردن مولکول سیگنال دهی ایمنی، تعداد سلول های سرطانی شبه- بنیادی را کاهش می دهد یا خیر.

این روش الزاما منجر به توسعه روش های درمانی جدید برای سرطان های سخت نمی شود، اما می تواند امیدهای تازه ای برای سرطان هایی که امیدی به توقف آنها نیست، ایجاد کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها