عضو هیئت رئیسه خانه ملت خبر داد

بررسی وضعیت کردستان عراق در جلسه غیرعلنی مجلس

کارشناس مسایل خاورمیانه غائله برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق را یک خطای فاحش محاسباتی خواند و گفت: متاسفانه پروژه همه پرسی، مردم عراق خاصه کردها را سپر مطامع خود قرار داده است و نتایج و تبعات آن تنها مردم بی گناه را قربانی خواهد کرد.
کد خبر: ۱۰۷۶۶۲۴
رونمایی از نقشه جدید کردستان عراق / همه پرسی اقلیم کرد، انتحاری در خرمن اقوام عراقی

جعفر قنادباشی در گفتگو با جام جم آنلاین در بررسی ابعاد مختلف بوجود آمدن زمینه های رفراندم در کردستان عراق، اظهار کرد: برخی از سیاسیون اقلیم کردستان تحت سرپرستی رژیم صهیونیستی با استفاده از علایق و تعصبات زبانی و قومیتی کردها احساسات پاک آنها را هدف قرار داده و در جهت اجرای نیات شوم خود همچون تجزیه طلبی کشورهای منطقه بکار گرفته اند لذا
سوءاستفاده از اقوام کرد در این فقره بزرگترین خیانت و آسیب را به مناطق کردنشین عراق تحمیل می کند.

وی با بیان اینکه اشتباه محاسباتی رؤسای اقلیم، یعنی سپر قرار دادن مردمان کرد برای رسیدن به مطامع به اصطلاح استقلال خواهی را جمهوری اسلامی و دیگر دول به آنها بارها گوشزد کرده اند، افزود: حرکت به سمت گرایشات قومی و قبیله ای امروزه عقب مانده ترین گرایش سیاسی در دنیاست که حتی دیگر کشورهای سطح پایین آفریقایی هم از آن اجتناب می کنند. لذا در قالب وحدت زبانی و قومیتی می توان به ثبات سیاسی دست یافت و استقلال یک قوم از تمامیت ارضی کشوری مستقل، عقبگرد با مرزهای تمام دنیا به شمار می آید.

این کارشناس مسایل منطقه حصول همه پرسی در کردستان عراق را انتحاری برای مردم کرد این ناحیه بشمار آورد و خاطرنشان کرد: در این صورت مرزهای زمینی و هوایی به روی دولت نامشروع اقلیم بسته خواهد شد و عملا این منطقه فلج می شود. در چنین حالتی است که دولت فرضی کردستان عراق برای دسترسی به آبهای دریا مجبور است به زور متوسل شود و در این شرایط جنگ های نوظهور منطقه ای جدید متولد می شود.

قنادباشی با متصور شدن یک فضای جنگی شدید در ژئوپلتیک منطقه بعد از فردای همه پرسی در کردستان عراق ابراز کرد: با این وجود فاز بعدی رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه کلید خواهد خورد و برنده اصلی این اتمسفر سیاسی در درجه اول اسراییل و در گام بعد آمریکا است بنابراین باید گفت یکی از بهانه های ایجاد همه پرسی در عراق رسیدن این اقلیم به آبهای آزاد دریایی است که این توطئه شوم تنها با ایجاد جنگ های فراگیر تحقق می یابد.

وی در ادامه با اشاره به ترسیم نقشه جدید اقلیم کردستان توسط رسانه های کرد زبان رژیم صهیونیستی اظهار کرد: این نقشه از دو طرف به دریا متصل می شود و حتی بخش هایی از مناطق سوریه که کرد نیستند را به نقشه جدید کردستان الحاق نموده اند و جالب تر اینکه منطقه خوزستان ایران را هم جزیی از خاک میهن کردستان عراق ترسیم کرده اند؟!

قنادباشی با اشاره به دیگر ابعاد همه پرسی کردستان عراق اضافه کرد: یکی از شوم ترین ابعاد این طرح کلید زدن ایجاد خصومت های قومیتی در سایر کشورهاست. به این ترتیب که اقوام کرد، ترک، عرب، ترکمن و... پرچم استقلال خواهی به دست گیرند. چنین وضعیتی کاملا مطلوب رژیم صهیونیستی بوده و تکمیل نقشه استعار پیر انگلیس یعنی «تفرقه انداز و حکومت کن در جهان» است.

وی در پایان دیدارهای مقامات نظامی ایران، عراق و ترکیه را در روزهای منتهی به تاریخ همه پرسی را بسیار تعیین کننده در سرنوشت سیاسی منطقه و عراق دانست و در خصوص نتایج احتمالی این رفراندوم گفت: چنانچه مردم به همه پرسی رای مثبت دهند معتقدم فردای آن روز در اربیل عراق قحطی مایحتاج حادث خواهد شد و این مقدمه قحطی بزرگتر و زمینه ساز درگیری های گسترده در عراق و منطقه می شود.

قنادباشی افزود: رای منفی به این همه پرسی هم مساوی با راه افتادن مناقشات قبیله ای بین موافقان و مخالفان و بطور نمونه کشمش میان اقوام کرد، ترکمان و عرب در عراق می شود و تازه بحران منطقه وارد مرحله جدیدی از جنگ های فراگیر می شود.

محمدرضا شجاعیان - خبرنگار سیاسی جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها