گفت‌وگو با کیانو ریوز، بازیگر مطرح جهان

وقت زیادی برای کتاب خواندن ندارم

کیانو ریوز ازجمله بازیگران موفق سینماست که هر چند وقت یک بار، با یک کار موفق به روی پرده برمی‌گردد. در دو سال اخیر، تماشاگران او را در قالب کاراکتر جان در فیلم دو قسمتی «جان ویک» دیده‌اند.
کد خبر: ۱۰۷۵۹۳۸
وقت زیادی برای کتاب خواندن ندارم

چاد استالسکی کارگردان این فیلم‌هاست. ریوز بیش از سه دهه است که در فیلم‌های سینمایی ظاهر می‌شود. اما اوج کاری او 15 سال قبل و فیلم علمی ـ تخیلی «ماتریکس» بود. این فیلم به قسمت‌های دوم و سوم هم رسید و نقطه عطفی در کارنامه این بازیگر لبنانی‌تبار 53ساله شد.

حالا خبر می‌رسد که او راهی تلویزیون شده و در یک درام پلیسی غیر متعارف ایفای نقش می‌کند. این مجموعه با نام «رین» جلوی دوربین می‌رود و مثل فیلم‌های سینمایی موفق این بازیگر، حال و هوایی اکشن و دلهره‌آور دارد.

فیلمنامه اقتباسی مجموعه، برگرفته از داستان نوول پرخواننده و چند جلدی بری آیزلر به همین نام است.

ریوز در دو سه دهه گذشته، به عنوان بازیگر مهمان در تعدادی از کارها و مجموعه‌های تلویزیونی بازی داشته است، اما این اولین بار است که نقش اصلی یکی از آنها را به عهده می‌گیرد. او در گفت‌وگوی تازه‌اش، در باره رین و همکاری با تلویزیون هم صحبت کرده است. گزیده این حرف‌ها به این شرح است.

چرا بازی در یک مجموعه را قبول کردید؟

به دو دلیل؛ اول این که چاد استالسکی کارگردان آن و دوست من است و قبلا با او کار کرده‌ام. از همکاری مشترک سینمایی مان هم راضی هستم. اصلا پیشنهاد بازی در رین را او به من داد. در جریان تولید مجموعه بودم و می‌دانستم که چاد قرار است آن را کارگردانی کند. به همین دلیل، وقتی برای بازی در آن با من تماس گرفت، آماده پذیرش همکاری بودم. دلیل دوم، قصه آن است. در بین قصه‌های دلهره‌آور پلیسی و جاسوسی، نوعی تازگی‌‌ دارد که هر بازیگری را جذب خود می‌کند.

نام رین که کاراکتر اصلی است، نقشی در این انتخاب نداشت؟!

نه، درست است که تا به حال شش بار در نقش کاراکتری با نام فامیل رین ظاهر شده‌ام، اما تاثیری در انتخاب نقش نداشت. نمی‌دانم، مثل این که این نام جزو نام‌های محبوب نویسندگان و فیلمنامه‌نویسان است!

نوول بری آیزلر را خوانده بودید؟

نه. اما در باره اش شنیده بودم. ما بازیگران فرصت زیادی برای کتابخوانی نداریم. حضور در پروژه‌های متعدد و مختلف، دیگر وقت آزاد و زیادی در اختیار ما نمی‌گذارد. اما بعد از این که قرار شد در مجموعه بازی کنم، چاد یک نسخه از کتاب را برایم فرستاد تا بخوانم. فکر می‌کنم برای ارائه یک بازی بهتر، لازم است که آن را مطالعه کنم.

چه زمانی جلوی دوربین رین می‌روید؟

این روزها که مشغول بازی در فیلم علمی ـ تخیلی و آینده‌نگرانه «نمونه‌های چندگانه» هستم. قرار است بلافاصله بعد از پایان کار فیلمبرداری این فیلم، تولید رین شروع شود. کار پیش تولید مجموعه از مدتی قبل آغاز شده و قرار است کلید فیلمبرداری آن تا قبل از نیمه اول فصل پاییز زده شود.

فکر می‌کنید این درام دلهره‌آور ضد جاسوسی به فصل‌های بعدی هم برسد؟

امیدوارم چنین اتفاقی بیفتد. ترکیب کار کاملا حرفه‌ای است و می‌توان به موفقیت آن در بین تماشاگران و منتقدان دل بست. فعلا فصل اول مجموعه در پنج قسمت تهیه می‌شود و هزینه تولید آن حدود چهار میلیون دلار خواهد بود. اما به احتمال زیاد این مینی سریال، به فصل‌های بعدی هم خواهد رسید.

با چاد استالسکی فیلم موفق جان ویک را کار کرده اید. رین که در آن حال و هوا نخواهد بود؟

اصلا. اینها دو داستان کاملا متفاوت دارند و دو کاراکتر متفاوت را معرفی می‌کنند. دنیای دو شخصیت اصلی این دو فیلم و مجموعه، بشدت با هم فرق دارد. تنها وجه مشترک رین و جان ویک، حضور من و چاد در جلو و پشت دوربین آنهاست و بس. البته چاد سبک کاری خودش را دارد و طبیعی است که زمان کارگردانی رین هم آن را دنبال خواهد کرد. او این مجموعه را به همان شکلی می‌سازد که فیلم‌هایش را کارگردانی می‌کند.

کار بعدی تان هم یک مجموعه تلویزیونی خواهد بود؟

نه. با چاد سراغ قسمت سوم جان ویک می‌رویم!

رین در تلویزیون آدم می‌کشد!

بری آیزلر که رین براساس داستان نوول او ساخته می‌شود، پیش از این مامور ضدجاسوسی بوده است. او بعد از بازنشسته شدن دست به قلم برده و خاطرات کاری خود را در مجموعه کتابی چندجلدی نوشته است. به طور طبیعی، شخصیت‌محوری این کتاب‌ها، ماموری مثل خود آیزلر است. این مامور در کتابی با نام جان رین شناخته و معرفی می‌شود. رین آدمکشی حرفه‌ای است و از سوی سازمان خود به ماموریت‌های مهم و خطرناک فرستاده می‌شود. در حقیقت او مامور به قتل رساندن آدم‌های مختلف است، اما داستان ماموریت‌های رین و نوع انجام آنها، مرکز تفاوت آن با دیگر کاراکترهای داستان‌های جاسوسی است. تفاوت شیوه کار جان رین با دیگر همقطارانش در نوع قتل‌هایی است که انجام می‌دهد. قربانیان جان رین به گونه‌ای به قتل می‌رسند که انگار به مرگ طبیعی مرده و کسی در مرگ آنها دخالتی نداشته است. به این ترتیب، هیچ کس نسبت به مشکوک بودن مرگ قربانیان شک نخواهد کرد و این قتل‌ها به عنوان مرگ‌هایی طبیعی پذیرفته می‌شوند.

واحد تلویزیونی کمپانی یونیورسال هم مثل دیگر رقبای همکار خود، تلاش دارد شرایط خوب و مناسبی برای بازیگران مشهور فراهم و آنها را جذب پروژه‌های تلویزیونی خود کند. این کمپانی در مقام تهیه‌کننده رین، کیانو ریوز را جلوی دوربین مجموعه تلویزیونی خود قرار می‌دهد. سعی تهیه‌کنندگان مجموعه این است که آن را برای پخش در بهار سال آینده میلادی آماده کنند. کارگردانی تمام اپیزودهای مجموعه را هم چاد استالسکی به عهده دارد. استالسکی قبل از ریوز جذب پروژه رین شد و پس از پذیرش کارگردانی آن، با ریوز تماس گرفته و او را متقاعد به بازی در آن کرده است. شنیده می‌شود شرط استالسکی برای کارگردانی مجموعه، حضور ریوز در نقش کاراکتر جان رین بوده است.

کیکاووس زیاری

ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها