معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی استان تهران گفت: ۶۳ درصد از معتادان متجاهر تهرانی اوراق هویت ندارند، به همین دلیل ارائه کد شناسه به این افراد از برنامه‌های جدی سازمان بهزیستی است.
کد خبر: ۱۰۷۴۶۵۱
۶۳ درصد معتادان متجاهر تهرانی بی‌هویت هستند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، محمدرضا شمس در نشست خبری بررسی وضعیت معتادان متجاهر نگهداری شده در مراکز بهزیستی افزود: بررسی های انجام شده نشان می دهد که هزار و ۹۲۱ نفر از معتادان متجاهر از طریق دودی، ۷۵۰ نفر خوراکی و ۷۸ نفر از طریق تزریق معتاد شده اند.

وی ادامه داد: از میان بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ معتاد متجاهر ۶۲ درصد اقدام به ترک نداشته اند، ۲۶ درصد برای ترک اقدام کرده اند و ۱۴ درصد نیز پاسخی نداده اند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی استان تهران با اشاره به نوع مصرف مواد مخدر این افراد تصریح کرد: ۷۹۷ نفر هروئین، ۵۱۵ نفر شیشه و آمفتامین ها، ۴۶۰ نفر تریاک، ۷۸ نفر حشیش و ۹ نفر نیز گل مصرف می کردند و مابقی نیز پاسخی ندادند.

به گفته شمس آمارها نشان می‌دهد که ۹۹۶ نفر از این افراد متادون مصرف می کردند که این قسمت خوب ماجرا است.

شمس همچنین در مورد تزریق و رفتارهای پرخطر معتادان متجاهر نیز افزود: در خوداظهاری انجام شده ۳۷۴ نفر(۱۱ درصد) عنوان کردند که یک بار و یا بیشتر تزریق داشتند، ۱۸۵ نفر (۶ درصد) رابطه جنسی غیرایمن و ۲ هزار و ۲۲۲ نفر هیچ گونه رفتار پرخطری نداشته اند و ۱۸ درصد نیز پاسخی ندادند.

بر اساس این آمارها ۶۵ درصد این معتادان رفتارهای پرخطر نداشتند.

وی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد که شیوع اچ آی وی در کشورهای دیگر در میان معتادان متجاهر ۵ تا ۱۲ درصد است در حالی که بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که از ۳ هزار و ۷۵۰ نفری که تست اچ آی وی گرفته شد فقط ۲.۷۷ درصد (۱۰۴ نفر) به اچ آی وی مبتلا بودند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی استان تهران گفت: تحلیل انجام شده نشان داد که ۵۸ درصد این افراد سابقه زندان نداشته و ۳۹ درصد سابقه یک بار زندان رفتن را دارا بودند.

شمس به اوراق هویتی معتادان متجاهر نگهداری شده در مراکز شهر تهران اشاره کرد و افزود: ۲ هزار و ۱۷۹ نفر یعنی حدود ۶۳ درصد معتادان اوراق هویتی نداشتند و فقط ۳۷ درصد آنها اوراق هویتی دارا بودند.

وی گفت: ۸۱۷ نفر(۲۴ درصد) آنها کارت ملی، ۱۰ درصد(۳۳۱ نفر) شناسنامه، ۱۰ نفر گواهینامه و ۱۰ نفر نیز سایر اوراق هویتی را دارا بودند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی استان تهران اظهار داشت: با توجه به نداشتن اوراق هویتی در ۶۳ درصد معتادان متجاهر تهرانی سازمان بهزیستی بدنبال این است که از طریق سیستم های الکترونیکی، کد شناسه برای این افراد بگیرد تا بتوانیم وضعیت درمان و ترک آنها را در آینده بررسی کنیم و این اقدام جزء برنامه های اساسی سازمان در آینده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه هزار و ۹۹۵ نفر از این افراد عنوان کردند که کارتن خواب نیستند، تصریح کرد: ۲۵.۹ درصد ( ۵۶۳ نفر) زیر یک سال، ۴.۵ درصد(۱۳۱ نفر) بین یک تا دو سال، ۳ درصد (۱۸ نفر) ۳ سال، ۲.۳ درصد (۳۰ نفر) ۴ سال، ۱.۱ درصد (۶۳ نفر) ۵ سال و مابقی نیز بیش از ۵ سال کارتن خواب بوده اند.

وی همچنین عنوان کرد که ۲ هزار و ۱۹۴ نفر از معتادان متجاهر اعلام کردند که تاکنون هیچ خدماتی از هیچ دستگاهی نگرفته اندکه این موضوع برای کشوری مانند ایران که سردمدار کاهش آسیب در منطقه است، مناسب نیست.

شمس تصریح کرد: ۳۹۰ نفر از DIC های بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی، ۲۵۰ نفر از شلتر و ۴۵۷ نفر نیز از مددسرای شهرداری استفاده کرده اند.

وی افزود: باید به سمتی حرکت کنیم که امنیت را در شلترها و مددسراها افزایش دهیم تا معتادان متجاهر با آسودگی خیال به این مراکز مراجعه کنند. بنابراین شرایط فعلی مساعد و مناسب نیست و باید این مراکز افزایش پیدا کند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی استان تهران گفت: جمع آوری و مخفی کردن معتادان متجاهر مشکلی را حل نمی کند. بنابراین باید بپذیریم که این افراد در جامعه حضور دارندو برای رفع این مشکل اقدامات موثری با کمک دستگاههای مختلف انجام دهیم. بنابراین جمع آوری صرف مشکلی را حل نمی کند.

شمس تاکید کرد: این معتادان در دو مرکز اخوان و شفق در استان تهران و همچنین در مراکز اقامتی ماده ۱۶ (درمان پرهیز مدار) نگهداری می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها