وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه با دست‌اندرکاران ستاد مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 با محمدرضا شفیعی کدکنی دیدار کرد.
کد خبر: ۱۰۷۳۲۷۵

به گزارش فارس، دکتر سیدعباس صالحی به همراه دکتر محمدجعفر یاحقی، استاد دانشگاه فردوسی و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و دست‌اندرکاران دبیرخانه پایتخت فرهنگی جهان اسلام با دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی دیدار کردند.

در این دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از استاد شفیعی کدکنی به‌عنوان یک چهره ماندگار و تاثیرگذار بین‌المللی یاد کرد که تالیفات و تحقیقات گسترده‌ای در حوزه زبان و ادب فارسی دارد.

سیدعباس صالحی در ادامه، مفاخر علم و ادب و فرهنگ ایران‌زمین را سرمایه‌های این مرز و بوم دانست و از خراسان به‌عنوان مهد فرهنگ ایران یاد کرد که بزرگانی را چه در گذشته و چه در عصر حاضر در خود پرورانده است.

همچنین در این دیدار دکتر محمدجعفر یاحقی به نقش و جایگاه دکتر محمدرضا شفیعی‌کدکنی در ادبیات معاصر ایران اشاره کرد و افزود: ما باید قدر مفاخر خود بویژه مفاخر معاصر را بدانیم و فرهنگ و هنر این مرز و بوم را به اندیشه‌ها و دغدغه‌های آنان پیوند دهیم.

در پایان این جلسه دکتر محمدرضا شفیعی‌کدکنی ضمن نقل خاطراتی از حضور خود در مشهد و کسب علم در محضر استادان برجسته حوزه و دانشگاه در مشهد مقدس، بیان کرد: ما باید به شخصیت‌هایی که عمر خود را در راه فرهنگ و ادب این مرز و بوم صرف کرده‌اند ادای دین کنیم آن هم با ثبت آثار و تالیفات آنها.

وی در این جلسه به نقل خاطراتی از جلسات درس استادان حوزه در مشهد بخصوص ویژگی‌های درس ادیب نیشابوری و شیخ سیف‌الله رئیسی پرداخت و در ادامه به نقش موثر دکتر علی‌اکبر فیاض در تاسیس دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی اشاره کرد و گفت: تاکنون حق مطلب برای این استاد فقید ادا نشده است و ضرورت دارد که در این باره کارهایی انجام شود.

شفیعی‌کدکنی در ادامه به شاعر فقید مشهدی دکتر محمود فرخی‌خراسانی اشاره و بیان کرد: ای‌کاش فرصتی فراهم شود تا منزل مسکونی این شاعر معاصر خراسانی و مشهدی خریداری و به موزه تبدیل شود.

او در ادامه تصریح کرد: شخصیت‌های برجسته علمی و مذهبی بسیاری در خراسان و مشهد وجود دارند که در حوزه علم و کتابت کم‌نظیر بوده‌اند، اما متاسفانه شناخته‌شده نیستند. این شخصیت‌ها باید شناسایی و به مردم معرفی شوند و آثار مکتوب و شفاهی آنان چاپ و ثبت شود.

شفیعی‌کدکنی در پایان به موضوع پاسداشت زبان فارسی اشاره کرد و گفت: غنای این زبان آن‌قدر زیاد هست که نمی‌توان دورنمایی برای آن در نظر گرفت. ما باید قدر این زبان را بدانیم. زبانی که در برخی کشورهای همسایه تبلیغ می‌شود دو یا سه نسل دیگر دوام نخواهد داشت چرا که آنها نام‌آورانی مثل حافظ و سعدی و فردوسی و مولانا ندارند و بزودی از هم می‌پاشند.

در پایان این دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 را به دکتر محمدرضا شفیعی‌کدکنی اعطا کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها