این روزها دیگر هدف از ساخت خودرو فقط جابه‌جایی سرنشینان نیست و شرکت‌های مختلف خودروساز برای به دست آوردن مشتریان بیشتر، محصولاتشان را به تجهیزات و آپشن‌هایی مجهز می‌کنند تا از این طریق بتوانند با ترغیب حس منحصر به‌فرد بودن در خریداران علاوه بر تولید نمونه‌هایی خاص؛ آنها را وادار کنند تا در برابر خودروی خود سر تعظیم فرود آورده و سپاسگزار آرامش و امنیتی باشند که از آنها هدیه می‌گیرند.
کد خبر: ۱۰۷۰۲۱۴

در حال حاضر تجهیزاتی مانند کروزکنترل، نشانگرهای میزان مصرف سوخت و دمای محیط، صندلی‌های مجهز به ماساژور و گرم‌کن و... دیگر جنبه انحصاری خود را از دست داده‌اند و در اکثر تولیدات می‌توان آنها را مشاهده کرد. در ادامه با تجهیزات وآپشن‌هایی آشنا می‌شویم که زمان زیادی لازم دارند تا بتوانند در اختیار عموم خریداران خودروهای لوکس قرار بگیرند.

لمس هوا (AIRTOUCH) در BMW

یکی از جدیدترین امکاناتی که در بعضی از مدل‌های BMW قرار داده شده، تشخیص حرکات دست از طریق سیستم مالتی مدیای این خودرو است. این تکنولوژی که با نام AIRTOUCH شناخته می‌شود، از طریق سنسورهای سه‌بعدی که در کنسول تا آینه وسط خودرو قرار دارد، حرکات دست انسان را تشخیص می‌دهد. این سیستم از حواس‌پرتی راننده جلوگیری می‌کند و راننده می‌تواند عملیاتی همچون کم و زیاد کردن صدای موسیقی، رد کردن تماس، تغییر موج‌های رادیو و آهنگ‌ها را با حرکات دست خود انجام دهد.

به‌عنوان مثال، برای کم کردن صدای موسیقی باید انگشت اشاره خود را به صورت پاد ساعتگرد بچرخانید. این امکان نیز وجود دارد که یک حرکت خاص را برای این سیستم تعریف کنید تا از طریق آن، عملیات مورد نظرتان را انجام دهید. شما می‌توانید عملیات گفته شده را حتی هنگامی که دست‌تان روی فرمان است انجام دهید.

سیستم امنیتی داخل شهر با VOLVO

اتفاق شایعی که در اکثر شهرها رخ می‌دهد، روبه‌رو شدن دو خودرو با یکدیگر در تقاطع، چهارراه‌ها و سر پیچ‌ها و تصادف آنهاست. شرکت خودروسازی ولوو اولین خودروساز در جهان است که توانسته از این‌گونه تصادفات جلوگیری کرده و خودروهای این شرکت به‌صورت خودکار اقدام به ترمزگیری در این موارد می‌کنند. محصولات این شرکت دارای سیستمی بوده که عابران پیاده، موتورسیکلت‌ها و دوچرخه‌ها را نیز تشخیص می‌دهند و از برخورد با آنها جلوگیری می‌کنند.

همچنین مساله دیگری که ممکن است برای همه رخ دهد، برخورد یک خودرو با شما از پشت است که عملا در این موارد کاری از دست راننده برنمی‌آید، اما ولوو در این زمینه نیز یک تکنولوژی در قسمت پشت خودرو قرار داده که با توجه به رادارهای موجود در عقب خودرو احتمال این گونه تصادفات را پیش‌بینی می‌کند. در این حالت خودرو برای کاهش شتاب سرنشینان و محافظت از جان آنها ترمزها را قفل و کمربندها را سفت‌تر می‌کند. طراحی صندلی‌های این خودرو به گونه‌ای است که بیشترین میزان جذب انرژی و ضربه ناشی از تصادفات را دارند.

کروز کنترل هوشمند

یکی از سیستم‌هایی که به صورت عمومی در اکثر خودروها وجود دارد کروز کنترل بوده و شیوه کار آن به این صورت است که با تنظیم آن روی سرعت مشخص؛ وسیله نقلیه با رعایت آن حرکت خواهد کرد و راننده با نزدیک شدن به خودروی مقابل یا مانع مجبور است با استفاده از ترمز یا فشار دادن کلاچ ـ در خودروهای دنده‌ معمولی ـ کروز کنترل را غیرفعال نماید، اما با پیشرفته شدن خودروها و استفاده از دوربین‌ و حسگرهای مختلف خودرو با نزدیک شدن به خودرو یا مانع مقابل به‌صورت اتوماتیک سرعت را کاهش داده و پس از عبور از آن دوباره خودرو را به سرعت تعیین شده قبلی باز می‌گرداند.

دسترسی آسان با BMW

ممکن است دسترسی به داخل خودرو و باز و بسته کردن قفل‌ها در بسیاری از موارد سخت به نظر برسد. در همین زمینه BMW با استفاده از سیستم FOB این امکان را به دارندگان محصولاتش داده تا با کنترل از راه دور بتوانند قفل درهای خودرو را باز یا آنها را مجددا قفل نمایند. همچنین FOB به راننده امکان می‌دهد بدون استفاده از کلید، خودروی خود را روشن کرده و به حرکت درآورد.

آپشن مرگبار در مرسدس بنز E کلاس

نسل جدید مرسدس بنز E کلاس که حقیقتا در نوع خود بسیار شگفت‌آور است، علاوه بر آن‌که به موتور دیزلی مجهز گردیده و می‌تواند شتاب صفر تا صد را در 3/3 ثانیه به راننده خود هدیه بدهد دارای هدیه‌ای ویژه نیز هست. این آپشن که به‌صورت یک دکمه در اختیار راننده قرار داده شده، می‌تواند انتقال نیرو به محورهای جلو را به طور کامل قطع کرده و تمام 850 نیوتن‌متر گشتاور خروجی را به محور عقب منتقل کند. قدرت و سرعت منتقل‌شده به خودرو از طریق این آپشن جذاب به قدری زیاد است که ممکن است بیمه‌های کشور انگلستان در صورت استفاده از آن توسط مشتری خودرو را تحت پوشش بیمه قرار نداده و خسارت مالی آن را جبران نکنند.

محمدرضا نجفی شاهکوهی - روزنامه نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها