معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: ۲۹ درصد دانش‌آموزان در هنرستان‌ها ثبت‌نام کرده‌اند و توسعه هنرستان‌های دریایی مدنظر است.
کد خبر: ۱۰۶۹۷۸۰
ورود ۱۲۰ هزار دانش‌آموز به بازار کار بعد از دیپلم

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تسنیم، علی زرافشان در نشست خبری طرح تعالی مدیریت مدارس در پاسخ به سوال تسنیم در رابطه با هدایت تحصیلی دانش آموزان در تابستان امسال، اظهار کرد: امسال در بحث هدایت تحصیلی علاقه دانش آموزان مدنظر بود و هدف گذاری برنامه ششم توسعه برای دستیابی به شاخص‌های تعیین شده در حال اجراست.

وی افزود: تمایل خانواده‌ها به تحصیل فرزندانشان در شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش رو به افزایش است و در پایه سوم دبیرستان در شاخه نظری 548 هزار دانش‌آموز داریم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: این تعداد دانش‌آموز در دوره پیش دانشگاهی به 423 هزار نفر می‌رسند که 32 هزار نفر از آنها در شاخه هنر هستند و اگر این دو عدد را مقایسه کنید 120 هزار دانش‌آموز از پایه سوم دبیرستان به پیش دانشگاهی نیامده‌اند یعنی به دنبال شغل رفته‌اند.

وی ادامه داد: 300 هزار دانش آموز در هر پایه تحصیلی در شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش تحصیل می‌کنند و امسال نیز 29.7 درصد دانش آموزان به هنرستان‌ها رفتند و هنوز اطلاعات بیش از 200 هزار نفر در سامانه سناد ثبت نشده است.

زرافشان در پاسخ به پرسشی درباره نحوه هدایت تحصیلی دانش‌آموزانی که حدنصاب نمره را نیاورده‌اند, گفت: این دانش‌آموزان از طریق راهنمایی مشاوران به رشته‌ای هدایت می‌شدند اما اگر تمایل به تحصیل در آن رشته نداشتند باید در امتحان انتخاب رشته که شهریور برگزار می‌شود, شرکت کنند.

وی درباره تجهیز هنرستان‌ها عنوان کرد: در رشته‌هایی که بازار شغل آنها محدود است سعی می‌کنیم رشته را با تضمین شغل در هنرستان‌ها ایجاد کنیم به عنوان مثال در توافق‌نامه با سازمان بورس بحث تضمین شغل فارغ‌التحصیلان مصوب شود و در 5 استان آن را ایجاد کردیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: توسعه رشته‌های دریایی با مشارکت نیروی دریایی و وزارت راه با تأسیس هنرستان‌های این رشته و تجهیز توسط نهادها در حال انجام است.

زرافشان با اشاره به برنامه‌های مهارت آموزی گفت: در جلسه مشترک با ستاد کل نیروهای مسلح درباره مهارت آموزی سربازان مقررشد تا افراد در دوره سربازی مهارتی را فرابگیرند و ما پیشنهاد دادیم دانش آموزان فارغ التحصیل هنرستان‌ها که به سربازی می‌روند در موقعیت متناسب با رشته خود قرار بگیرند همچنین بحث کسر خدمت سربازی برای افرادی که در طول خدمت مهارتی را می‌آموزند, مطرح است.

زرافشان در خصوص طرح تعالی مدیریت مدارس عنوان کرد: 11 هزار و 252 مدرسه تحت پوشش این طرح هستند که از این تعداد 4 هزار و 106 مدرسه مربوط به دوره اول متوسطه، 2535 در دوره نظری، 830 مدریه در شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش و سه هزار و 761 مدرسه در دوره ابتدایی شامل این طرح هستند.

وی افزود: ویژگی برنامه تعالی مدیریتی مدارس، این است که به مدرسه توانمندی اجرای برنامه‌ها با استفاده از امکانات برای رسیدن به وضع مطلوب برنامه ریزی می‌دهد و در پایان سال برای ارزیابی دستگاه‌های بیرونی آماده شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: از تاریخ 19 شهریور بحث ارزیابی بیرونی به شکل ملی انجام می‌شود و 30 تیم ارزیاب تشکیل شده‌اند که 55 مدرسه به مرحله نهایی راه می‌یابند. همچنین برای سال تحصیلی جدید جایزه ملی کیفیت را طراحی کردیم.

زرافشان در خصوص جایزه ملی کیفیت عنوان کرد: در قالب این برنامه با سازمان استاندارد مشارکت خواهیم کرد و مدارس با شاخص‌ها و استانداردهای مربوط به مدارس و براساس مدل ملی کیفیت که از مدارس برتر تقدیر خواهد شد و از جمله مزایای شرکت در این طرح این است که مدارس در برنامه کیفیت بخشی ملی مشارکت می‌کنند و ارزیابان ما که در درون آموزش و پرورش به ارزیابی می‌پرداختند اطلاعاتشان در بانک ارزیابان سازمان ملی استاندارد ثبت می شود و می‌توانند گواهینامه ارزیابی ملی دریافت کنند و این باعث می‌شود در آینده ارزیابان حرفه ای را داشته باشیم تا از نظام تعلیم و تربیت ارزیابی دقیق داشته باشند.

وی عنوان کرد: در سال تحصیلی 96-97، بالغ بر 18 هزار و 588 مدرسه مجری طرح تعالی هستند و برای تربیت مدرسان، مشاوران و ارزیابان آنها برنامه ریزی کرده‌ایم و مدیران 7هزار مدرسه نیز تحت آموزش قرار خواهند گرفت که پس از آن موضوع تشکیل تیم تعالی مدرسه و مدیریت مشارکتی مطرح خواهد شد و مدیر مدرسه به عنوان رهبر مدرسه فعالیت خواهد کرد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در برنامه تعالی مدیریت باید در فرهنگ سازی و تبدیل مدرسه به سازمان یادگیرنده شاهد تغییراتی باشیم چرا که مدرسه در سند تحول بنیادین کانون تحول و فرصت‌های یادگیری است و سند تحول به مدرسه توجه ویژه‌ای دارد.

زرافشان با اشاره به عدالت آموزشی مطرح کرد: توجه به عدالت آموزشی و ویژگی‌های دختران و پسران و مناطق مختلف کشور در سند تحول بنیادین مدنظر است و وقتی از عدالت صحبت می کنیم، گام نخست دسترسی به اموزش است و براین اساس باید به پوشش کامل تحصیلی دانش‌آموزان به لحاظ کمی در تمام کشور برسیم.

وی گفت: در طول 4 سال گذشته بحث افزایش دسترسی دانش‌آموزان به آموزش مدنظر بود و براین اساس در دوره متوسطه اول پوشش تحصیلی واقعیت 94 درصد است و در بحث پوشش گروه سنی 12 تا 14 سال که هم اکنون در مدارس حضور دارند نرخ 97 درصد را شاهد هستیم. همچنین در دوره متوسط دوم نرخ پوشش تحصیلی 82 درصد است و نرخ پوشش گروه سنی در این دوره 87 درصد است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: در چهار سال گذشته برنامه جذب کودکان بازمانده از تحصیل را پیگیری و اسامی آنها را به شهرستانها ارسال کردیم تا مسئولان مربوطه تک به تک به در خانه‌ها بروند. و در همراهی با بهزیستی طرحی را برای جذب کودکان بازمانده از تحصیل داریم چرا که طبق نقشه جامع علمی کشور باید تا پایان پایه نهم نرخ پوشش تحصیلی به 100 درصد و در پایه دهم و دوازدهم به بیش از 95 درصد برسد.

زرافشان با تأکید بر اینکه دسترسی به آموزش با کیفیت یکی از مقوله‌های مهم در عدالت آموزشی است مطرح کرد: این موضوع برای مناطق محروم و دورافتاده به شکل ویژه‌ای پیگیری می‌شود و در طرح جهاد علمی 30 هزار دانش آموز را تحت پوشش قرار دادیم؛ طبق گزارش سالانه‌ای که از امتحانات نهایی دریافت می‌کنیم، بحث توجه به مدارسی که کیفیت لازم را ندارند و عملکرد آنها زیر میانگین منطقه است مدنظر قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: امسال میزان قبولی دانش آموزان در امتحانات نهایی خردادماه 84.63درصد بود که نسبت به سال گذشته 0.012 رشد دارد همچنین میانگین نمرات امتحانات نهایی در خرداد امسال 12.89 است که نسبت به سال گذشته 0.43 درصد رشد داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها