گفت‌وگو با مسئول کمیسیون فضای مجازی نظام صنفی رایانه‌ای تهران درباره تحریم دامنه‌های اینترنتی ایرانیان

خداحافظ ریسلوی آمریکایی!

این روزها آن‌قدر تحریم‌های مختلفی علیه کشور عزیزمان اعمال می‌شود که بهتر است بگوییم تحریم‌ها برداشته نمی‌شوند، بلکه از شرکتی به شرکت دیگر منتقل شده یا از مدلی به مدل دیگر تغییر می‌یابند!
کد خبر: ۱۰۶۹۶۷۰
خداحافظ ریسلوی آمریکایی!

یکی از جدیدترین این تغییر و تحولات که به‌صورت گسترده نیز همه صاحبان سایت‌ها در ایران را هدف قرار داده، محدودیت‌های جدید شرکت Realtime Register با نام تجاری ریسلو (Resello) است که به‌صورت مستقیم دامنه سایت‌های کاربران ایرانی را شامل می‌شود. به همین دلیل سراغ مهندس مهرداد سیجانی، مسئول کمیسیون فضای مجازی نظام صنفی رایانه‌ای تهران رفتیم و در این باره از او پرسیدیم.

لطفا راجع به ریسلو برایمان بگویید.

ریسلو را اغلب فعالان فضای مجازی بخصوص افرادی که با ثبت دامنه سر و کار دارند می‌شناسند. این شرکت جزو شرکت‌های خلق‌الساعه به‌شمار می‌رود، چراکه سابقه پیدایش آن بدون هیچ برنامه‌ای صورت گرفته است. به‌عبارت دقیق‌تر چند سال پیش اکثر شرکت‌های ایرانی از شرکتی با نام ریسلرکلاب (ResellerClub) خدمات ثبت دامنه را دریافت می‌کردند و این خریدها تشکر و سپاس زیاد این شرکت را از کاربران ایرانی به همراه داشت، چراکه بازار ثبت دامنه کاربران ایرانی برای این شرکت‌ها بسیار بزرگ بود. تقریبا چهار سال پیش این شرکت با رشد مناسبی توانست نسبتا بزرگ شود و همگام با این رشد، سهام خود را به مجموعه‌ای آمریکایی فروخت. فروش سهام به این مجموعه آمریکایی و تحریم‌های آمریکا علیه ایران باعث شد تا ضمن ابراز ناراحتی به کاربران ایرانی اعلام کند امکان ادامه سرویس‌دهی به کشور ایران و کاربران ایرانی را ندارد! البته این شرکت تمایلی به از دست دادن بازار ایران نداشت و به همین علت شرکتی دست و پا شکسته با امکانات اولیه به نام ریسلو را ایجاد کرد و خودش همه دامنه‌های ثبت شده در ریسلرکلاب را به‌صورت خودکار به ریسلو منتقل کرد.

این شرکت نسبت به دیگر سرویس‌دهنده‌ها همواره دارای ضعف بوده و فعالان این حوزه رضایت چندانی از این شرکت نداشتند، اما به هر حال به‌دلیل تجربه پیشین و همکاری به ظاهر خوب با کاربران ایرانی، بسیاری از شرکت‌ها از ریسلو برای ثبت دامنه‌های خود خدمات می‌گرفتند تا این‌که به دلیلی که برای ما نامشخص است (ممکن است نیازمند دریافت وام از بانکی باشد،سهام خود را فروخته باشد و ...) در ایمیلی با ارائه چند بازه زمانی، محدودیت‌هایی را برای ارائه خدمات به کاربران ایرانی اعلام کردند.

این محدودیت‌ها و بازه‌های زمانی اعلام شده چه بوده است؟

مطابق محدودیت‌های اعلام شده از 27 تیر 96 امکان ساخت حساب کاربری جدید، ثبت دامنه جدید و انتقال دامنه از دیگر سرویس‌ها به ریسلو برای کاربران ایرانی ممنوع شده است. همچنین از 27 مرداد 96 قیمت سرویس‌ها افزایش می‌یابد و از 27 آبان 96 امکان تمدید دامنه‌های فعلی و افزایش اعتبار حساب کاربری وجود نخواهد داشت.

همین بازه زمانی و محدودیت‌های اعلام شده نگرانی بسیاری را برای کاربران به همراه داشته. آیا جای نگرانی وجود دارد؟

در واقع خیر. همان‌طور که مشخص است سرویس‌دهی به دامنه قطع نخواهد شد و تا زمانی که دامنه منقضی نشده، هیچ تغییری در آن ایجاد نمی‌شود. تنها نکته مورد توجه این است که پس از 27 آبان 96 هیچ نماینده ایرانی قادر نخواهد بود دامنه شما را روی سرویس ریسلو تمدید کند و اگر این تمدید صورت نگیرد نیز دامنه شما منقضی شده و پس از مدتی برای ثبت مجدد آزاد می‌شود. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که پیش از منقضی شدن دامنه و باتوجه به نبود امکان تمدید در سرویس ریسلو، دامنه خود را به دیگر سرویس‌ها منتقل کنید، چراکه محدودیتی در انتقال دامنه به دیگر سرویس‌ها وجود ندارد و با این انتقال، دامنه شما تمدید نیز می‌شود. حالا زمان این انتقال به خود شما بستگی دارد. می‌توانید انتقال را همین امروز انجام دهید و می‌توانید آن را به روزهای آخر پیش از انقضای دامنه موکول کنید. البته بهتر است حداقل یک ماه پیش از انقضای دامنه اقدام کنید تا چنانچه مشکلی در روند انتقال رخ داد، دامنه شما منقضی نشود و روی سرویس ریسلو نماند.

ممکن است برخی کاربران از این ماجرا آگاه نشوند. چطور باید از بروز مشکل پیشگیری کرد؟

چنانچه کاربری به‌صورت مستقیم با کارت اعتباری بین‌المللی از ریسلو خرید کرده باشد مطمئنا در جریان این اخبار قرار خواهد گرفت. کاربران معمولی که از سرویس‌های شرکت‌های ارائه دهنده خدمات در ایران استفاده می‌کنند نیز نباید نگران باشند، چراکه حفظ دامنه مشتریان برای این شرکت‌ها بسیار حائز اهمیت است و پیش از انقضای دامنه، چنانچه نیاز به انتقال دامنه به سرویس‌دهنده دیگری باشد این کار را برای مشتریان خود انجام می‌دهند.

راهکاری برای رفع همیشگی این مشکل وجود دارد؟

سوال خوبی مطرح کردید. اگر بخواهیم همچون گذشته صرفا خدمات را از شرکت دیگری دریافت کنیم، ممکن است این شرایط مجددا تکرار شود و دوباره مجبور هستیم شرکت دیگری را پیدا کنیم. رفع دائمی این مشکل نیازمند داشتن یک رجیسترار ایرانی است تا این بازی‌ها و ماجراها از یک‌جایی به بعد قطع شوند. برای رسیدن به این هدف، نظام صنفی رایانه‌ای اقدامات خوبی انجام داده و بسیاری از فعالان این حوزه در کنار سرمایه‌گذاران مستقل برای راه‌اندازی یک رجیسترار ایرانی اعلام آمادگی کرده‌اند.

چه موقع می‌توانیم رجیسترار (شرکت ثبت‌کننده دامنه) ایرانی داشته باشیم؟

برای شکل‌گیری رجیسترار ایرانی باید به موارد زیادی اعم از مسائل حقوقی، رفع محدودیت تراکنش‌های مالی و... توجه شود که ممکن است زمان زیادی را به خود اختصاص دهد. البته نظام صنفی رایانه‌ای مدتی است که درحال انجام اقدامات لازم به این منظور است و چنانچه در این راه از حمایت معنوی و تجربیات بخش‌های دیگر همچون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بهره‌مند شویم می‌توانیم در زمانی کوتاه‌تر به این هدف دست پیدا کنیم.

امیر عصاری

ضمیمه کلیک جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها