مستند «مردم خیال» با موضوع جایگاه درخت «سرو» در دستبافته ها و هنر مردم ایران زمین در طول تاریخ، امشب از شبکه یک پخش می شود.
کد خبر: ۱۰۶۹۶۳۲
مستند مردم خیال امشب در شبکه یک

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی شبکه یک، سرو نماد استقامت و سر فرازی ایرانیان است و ریشه در فرهنگ ایرانی دارد. یکی از نمونه های کهنسال این درخت، سرو کاشمر است.

این سرو به دستور خلیفه عباسی از پای درآمد ولی نقش آن در ذهن و خیال ایرانیان ماندگار ماند ودر مذهب تشیع نیز نقش سرو همچنان زنده و پا بر جاست و در محراب مساجد، امام زاده ها، سنگ قبرها، لباس ها، فرش ها از نقش آن استفاده شده است.

مستند «مردم خیال» تغییرات فرمی و ذهنی و خاستگاه سرو در۱۲ مکان از جمله شهرستان های کاشمر و نیشابور، مسجد گنبد سنگان در خواف، امام زاده سلطان احمد درگناباد، مدرسه میرزا جعفر در مشهد، دوره پوش ضریح امام رضا(ع) در دوره قاجار، تعدادی فرش در موزه آستان قدس رضوی، تخته فرش هایی در نیشابور، گورستانی در نغندر، علم عزاداری نیشابور و ... را بررسی و به مخاطب معرفی می کند.

عوامل تولید این مستند عبارتند از: نویسنده جواد تقوی، تصویر بردار مصطفی موسوی، صدابرداران حسین شهسوار پور و صادق فرزانه، گویندگان رضا لبیب و حبیب مهاجران وپژوهش گران فاطمه جهان پور و جواد تقوی.

مستند 30 دقیقه ای «مردم خیال» به تهیه کنندگی و کارگردانی جواد تقوی در سیمای خراسان رضوی تهیه شده است که امشب 13 شهریور ساعت 20:15 روی آنتن شبکه یک می رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها