شرق دور با آزمایش هسته‌ای پیونگ‌یانگ از خواب پرید

کره شمالی در باشگاه دارندگان بمب هیدروژنی

بامداد روز یکشنبه، مردم در منطقه شرق دور با آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی و زلزله‌های ناشی از آن از خواب پریدند. ساعاتی قبل از آزمایش هسته‌ای، کره‌شمالی اعلام کرد که کیم جونگ اون، رهبر این کشور، از یک کلاهک هسته‌ای هیدروژنی قابل نصب روی موشک قاره‌پیما بازدید کرده است. خبرگزاری رسمی حکومت کره‌شمالی (کی‌سی‌ان‌ای) گفت: «همه اجزای بمب هیدروژنی در داخل کشور تولید شده است.» پیونگ یانگ تا به حال به پنج آزمایش هسته‌ای مبادرت کرده است. در آخرین مورد این کشور اقدام به آزمایش یک بمب هیدروژنی کرد. همین مساله بار دیگر تنش‌ها در شبه جزیره کره‌را به اوج خود رساند. به اضافه این‌که این کشور اعلام کرده این بمب قابل حمل با موشک‌های بالستیک و دور بردی است که این کشور اخیرا آزمایش کرده است.
کد خبر: ۱۰۶۹۳۶۶

کره‌شمالی در بیانیه‌ای که از تلویزیون رسمی این کشور پخش شد، انجام ششمین آزمایش هسته‌ای را تائید کرد و آن را موفقیت‌آمیز خواند. به گزارش خبرگزاری یونهاپ، تلویزیون کره‌شمالی اعلام کرد آزمایش این بمب هیدروژنی به دستور کیم جونگ اون انجام شد و یک «موفقیت کامل» و «گامی معنادار» در جهت تکمیل برنامه تسلیحات هسته‌ای کشور بوده است.

واکنش‌ها و استیصال

بنابر گزارش رویترز، در ناحیه‌ای در شمال کره‌شمالی که مرکز آزمایش‌های هسته‌ای این کشور در آن واقع است، زمین لرزه‌ای به قدرت 6/5 ریشتر و سپس 6/4 ریشتر ثبت شد. همین امر احتمال وقوع یک آزمایش هسته‌ای دیگر از سوی کره‌شمالی را قوت بخشید. در پی این رویدادها تارو کونو، وزیر خارجه ژاپن، در اظهاراتی که پس از یک جلسه اضطراری ایراد می‌کرد، گفت: پس از انجام بررسی‌های لازم، به این نتیجه رسیده‌ایم که آن لرزه‌ها ناشی از یک آزمایش هسته‌ای بوده است. ژاپن همچنین اعلام کرده لرزه‌هایی که پس از این آزمایش در کره‌شمالی ثبت شده نشان‌دهنده این است که این آزمایش حداقل ده‌بار قوی‌تر از آزمایش‌های قبلی بوده است. آزمایش هسته‌ای قبلی بنا به تخمین کارشناسان حدود ده کیلو تن قدرت داشت. همچنین گزارش شده نخست‌وزیر ژاپن با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تلفنی تماس گرفته است. رئیس‌جمهور فرانسه هم گفت با بالاترین میزان از قاطعیت باید با این آزمایش هسته‌ای برخورد کرد.

آژانس آب و هوایی کره‌جنوبی با تائید «بسیارقوی» بودن این آزمایش هسته‌ای اعلام کرده، احتمالا قدرت این انفجار 50 تا 60 کیلو تن یعنی پنج تا شش برابر قوی‌تر از پنجمین آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی در سپتامبر گذشته بوده است. در عین حال به گزارش رویترز، شورای امنیت ملی کره‌جنوبی برای بررسی این رخداد جلسه اضطراری تشکیل داد و این کشور اعلام کرد استقرار قوی‌ترین تسلیحات تاکتیکی را در واکنش به این اقدام کره‌شمالی بررسی می‌کند.

در حالی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بار دیگر از روی استیصال اعلام می‌کند که همه گزینه‌ها در برخورد با کره‌شمالی روی میز است، جان کلی ژنرال بازنشسته سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا در صفحه توییتر خود کره‌شمالی را تهدید به حمله اتمی کرد. وی نوشت: اگر کره‌شمالی به ادامه آزمایش‌های اتمی خود اصرار دارد ما هم مشکلی نداریم تا یکی از بمب‌های خود را روی پیونگ یانگ آزمایش کنیم. بر همین اساس، روزنامه «دیلی استار» چاپ انگلیس نیز در خبری فوری گزارش داده که به‌دنبال انجام آزمایش بمب هیدروژنی توسط کره‌شمالی، آمریکا احتمال به‌کارگیری توانمندی‌های نظامی خود را بررسی می‌کند. ژنرال مک مستر، مشاور امنیت ملی دولت ترامپ به مدت 20 دقیقه با چونگ اوی یونگ، همتای خود از کره‌جنوبی مکالمه تلفنی داشت.

وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اقدام کره‌شمالی را محکوم کرد و گفت: «این اقدام شایسته قوی‌ترین محکومیت است». مسکو در عین حال از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهد برای حل این بحران راهبرد روشنی را پیشنهاد دهد. همچنین فرانتس کلینتسویچ، معاون کمیسیون امور دفاعی و امنیتی شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنا)، گفت: دولت کره‌شمالی با اقدام تحریک‌آمیز آزمایش هسته‌ای، از خط قرمز عبور کرده است.

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی را اقدامی «بسیار تاسف بار» خواند و خواستار اجرای کامل تمام قطعنامه‌های شورای امنیت و آژانس شد.

وزارت خارجه چین نیز اعلام کرد این کشور قویا اقدام کره‌شمالی را محکوم می‌کند. شاهدان عینی در شهر یانچی چین نیز گفتند که آنها زمین لرزه‌ای 10 ثانیه‌ای را شاهد بودند.

لارا روزن، خبرنگار آمریکایی نشریه المانیتور که در گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران با گروه 1+5 حضوری همیشگی داشت در صفحه اجتماعی خود می‌نویسد: نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل در جلسه روز سه‌شنبه آژانس بین‌المللی انرژی در مورد ایران سخنرانی می‌کرد. همه آمریکایی‌ها آرزو داشتند دولت آمریکا در این نشست روی کره‌شمالی متمرکز شود، اما آنها برنامه‌ای برای این کار ندارند.

بمب هیدروژنی چیست؟

بمب هیدروژنی یا گرما هسته‌ای (thermonuclear) نسل دوم بمب‌های هسته‌ای است که انرژی آن ابتدا از طریق فرآیند شکافت هسته‌ای تامین می‌شود و گرما و فشار حاصله از این انفجار باعث شروع فرآیند همجوشی هسته‌ای می‌شود. در این نوع بمب‌ها یک انفجار هسته‌ای از نوع بمب‌های شکافت هسته‌ای نیروی لازم را برای همجوشی بین تریتیوم و دتریوم تامین می‌کند. به همین دلیل این بمب ‌انرژی بسیار بیشتری از بمب‌های هسته‌ای تک‌مرحله‌ای آزاد می‌کند. نخستین آزمایش این نوع بمب در سال 1952 توسط آمریکا انجام شد. یک سال بعد شوروی نیز این بمب را ساخت و در سال‌‌های بعد بریتانیا، فرانسه و چین نیز به تولید و آزمایش آن اقدام کردند. امروزه تقریبا تمام بمب‌های هسته‌ای این پنج کشور که در حالت عملیاتی و فعال قرار دارد از این نوع است.

ویژگی‌های بمب هیدروژنی کره‌شمالی

طبق گزارش‌ها، قدرت انفجار بمب هیدروژنی جدید کره‌شمالی از ده‌ها کیلو تن تا صدها کیلو تن قابل تنظیم است.

این بمب چند منظوره بوده و قدرت تخریبی بسیار بیشتر از دیگر انواع بمب‌ها دارد. همچنین، این بمب هیدروژنی از قابلیت انفجار در ارتفاع بالا با خاصیت ایجاد پالس‌های الکترومغناطیسی برخوردار بوده و بسته به نوع هدف، قدرت تخریب آن را می‌توان تغییر داد.

تصاویری که از بازدید رهبر کره‌شمالی از این بمب در رسانه‌های کره‌شمالی منتشر شده حاکی از شکل متفاوت بمب هیدروژنی جدید این کشور با بمب قبلی است. بمب هیدروژنی قبلی کره‌شمالی که در ماه مارس سال گذشته (2016) رونمایی شد به شکل یک توپ بزرگ بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها