مریم واعظ‌‌پور از گویندگان قدیمی رادیوست که نزدیک به سه دهه با برنامه‌های متنوعی مهمان خانه‌‌ها بوده و دختر او نسیم رفیعی، این روزها از گوینده‌های رادیو ایران است. این گوینده کهنه کار از سال 1367 فعالیتش را در رادیو ایران با برنامه «صدای هنر» و با محور فلسفه شروع کرد.
کد خبر: ۱۰۶۹۳۶۲

گرچه او از 31 سالگی وارد عرصه رادیو شد، اما خیلی زود توانست جای خودش را در دل مخاطبان باز کند. ورود او به رادیو بسیار عجیب، غریب و اتفاقی بود، زیرا واعظ‌پور در حوزه موسیقی فعالیت می‌کرد و کلاس‌های آواز و ردیف‌خوانی را پشت‌سر گذاشته بود تا این‌که در یک مهمانی که یکی از گویندگان هم در آن حضور داشت از او خواست متنی را بخواند و بعد خواست به رادیو برود و تست بدهد. واعظ‌پور در تست رادیو قبول شد و از آن زمان تا امروز در رادیو بسیار جدی فعالیت می‌کند.

او در حال حاضر گوینده برنامه‌های مروارید شرق، ساعت موسیقی، ساعت شعر و... در رادیو فرهنگ است. یکی از ویژگی‌های واعظ‌پور، داشتن صدای آرام و دلنشین است و مخاطبان با شنیدن صدای او به آرامش خاصی می‌رسند تا جایی که خود مردم در نظرسنجی رادیو که سال‌های قبل تهیه شده بود، تاکید کرده بودند صدای واعظ‌پور به مخاطب حس آرامش می‌دهد.

این گوینده کهنه‌ کار که سال‌هاست صدای او با میکروفن استودیوهای رادیویی مانوس است، اعتقاد دارد یک گوینده در مرحله اول باید دارای صدای خوبی بوده و در مرحله دوم به همه تکنیک‌‌های گویندگی اشراف داشته و باسواد هم باشد. او اهل مطالعه است و یکی از کارهای روزانه‌اش اختصاص به مطالعه دارد. واعظ‌پور حتی این مساله را همیشه به گویندگان جوان تاکید می‌کند که یک گوینده تا وقتی خودش اطلاعات و دانش لازم را نداشته باشد، نمی‌تواند با شنوندگان ارتباط برقرار کرده و موضوع را درست منتقل کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های واعظ‌پور، این است که همیشه اجرای موقرانه دارد و معتقد است گوینده باید کاملا با وقار باشد، زیرا ذات رادیو، موقر است. البته این گوینده پیشکسوت همیشه تاکید دارد گوینده باید نقدپذیر هم باشد و به انتقادهای درستی که نسبت به کارش می‌شود، گوش بدهد و از آن نهایت استفاده را ببرد.

واعظ‌پور با وجود این‌که در حال حاضر چهار برنامه روی آنتن رادیو فرهنگ دارد، اما تلاش می‌کند گویندگی هر کدام از برنامه‌هایش با دیگری متفاوت باشد. در واقع هنر گوینده را در این می‌بیند که سعی کند جنس و نوع اجرایش در برنامه‌های مختلف با هم تفاوت داشته باشد. حتی او اعتقاد دارد اگر اجرای یک برنامه را به او بسپارند که خیلی علاقه‌مند به موضوع آن هم نباشد، اما زمانی می‌تواند نام خودش را گوینده بگذارد که بتواند آن برنامه را نیز به بهترین شکل اجرا کند. در مجموع یکی از مسائلی که سهم زیادی در موفقیت واعظ‌پور داشته، این است که او وقت زیادی در شروع کارش برای آموزش حرفه گویندگی گذاشت و هرگز مطالعه را فراموش نکرد.

فاطمه عودباشی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها