تحولی تازه در قدیمی‌ترین برنامه تلویزیون

لباس نـو بر قامت شما و سیما

پس از سال‌ها فصل تازه‌ای در قدیمی‌ترین برنامه تلویزیون آغاز شده و از 20 مرداد شکل و شمایل این برنامه نیز تغییر کرده است.
کد خبر: ۱۰۶۹۳۵۹

به گزارش جام‌جم، «شما و سیما» اوایل انقلاب با نام «سیمای هفته» از تلویزیون به نمایش در می‌آمد، البته سابقه این برنامه بیشتر از چهار دهه است. پیش از انقلاب برنامه‌ای با اجرای مرحومه ژاله کاظمی گوینده و دوبلور، از تلویزیون پخش می‌شد که «شما و تلویزیون» نام داشت و برنامه‌های این رسانه را معرفی می‌کرد.

طی چند دهه، این برنامه با ساختار متفاوتی ارائه شده است. در برخی زمان‌ها مجری داشته که از معروف‌ترین آنها می‌توان علی‌اکبر عبدالرشیدی را نام برد و در برخی موارد مانند سال‌های اخیر به جای مجری از نریشن در این برنامه استفاده شده است.

چندی پیش، تهیه‌کنندگی این برنامه به محسن همایونی طوسی سپرده شد. او همراه علی نادری به عنوان مدیر تولید، محمد وطنی در مقام تصویربردار، علی خانی صدابردار، علی صدخسروی تدوینگر و چند نفر دیگر تلاش می‌کنند به خواست معاونت سیما، طرحی تازه دراندازند و برنامه‌ای متفاوت تدارک ببینند.

ویترین تازه تلویزیون

شما و سیما در فصل جدید موسیقی، لوگو، گرافیک و بخش‌های تازه‌ای دارد. بر اساس اظهارات محسن همایونی، این برنامه که به طور مستقیم در معاونت سیما تولید می‌شود، ویترین تلویزیون به حساب می‌آید و در فصل تازه تلاش شده حجم تولیدات و برنامه‌های معاونت سیما به بهترین شکل در این ویترین به نمایش گذاشته شود.

این تهیه‌کننده با اشاره به ضرورت معرفی برنامه‌های تلویزیون می‌گوید: متاسفانه تلویزیون خودش را درست معرفی نکرده است. شما در کمتر کشوری شاهد این حجم از برنامه زنده و تولیدی در قالب‌های متنوع هستید. در تلویزیون ما درباره موضوعاتی چون نجوم، جانورشناسی، فلسفه، مذهب یا هر موضوع دیگری می‌توان برنامه پیدا کرد، اما این برنامه‌ها بدرستی معرفی نشده‌اند.

رضایت مخاطب، رقابت برنامه‌سازان

تهیه‌کننده برنامه شما و سیما معتقد است: معرفی درست و کامل تولیدات تلویزیون چند فایده خواهد داشت. وی در این باره توضیح می‌دهد: اگر این برنامه ویترین درستی برای تلویزیون باشد، در درجه اول می‌تواند مردم را از تولیدات متنوع تلویزیون آگاه کند و مهم تر از آن برنامه‌سازان را به رقابت وادارد که برنامه‌های جذاب‌تر و باکیفیت‌تر بسازند.

این برنامه‌ساز تصریح می‌کند او و همکارانش هنوز در آغاز راه هستند، اما همه تلاش‌ها به سمت ایجاد یک فضای رقابتی و مشارکت و همراهی بیشتر مردم برنامه‌ریزی شده است.

بر اساس اظهارات همایونی، ایجاد بخش‌هایی مانند گزارش‌های مردمی، گفت‌وگو با مخاطبان که به صورت حضوری و تلفنی انجام می‌شود، گزارش‌های پشت صحنه و پخش کلیپ از سریال‌های نوستالژیک، در راستای جلب نظر و برآوردن خواسته‌های مخاطب است و از سوی دیگر بخش‌هایی مانند «برنامه موفق» و اطلاع‌رسانی آماری به منظور ایجاد رقابت در فصل تازه شما و سیما راه‌اندازی شده‌است.

همایونی با تاکید بر این نکته که چینش برنامه هر هفته متفاوت است، درباره بخش آمار در این برنامه توضیح می‌دهد: ارائه اطلاعات آماری یکی از ضرورت‌های اطلاع‌رسانی است و به همین منظور ما به فواصل مشخصی آمار تولیدات شبکه‌ها را به تفکیک اعلام می‌کنیم. به عنوان نمونه میزان برنامه‌های زنده، تولیدی، سریال‌ها، فیلم‌ها و دیگر برنامه‌های یک شبکه را در یک دوره زمانی مشخص اعلام می‌کنیم تا هم مخاطب و هم برنامه‌سازان در جریان عملکرد شبکه‌ها قرار بگیرند.

یک برنامه تمام شبکه‌ای

شما و سیما، گر چه سال‌هاست ظهر جمعه از شبکه یک به نمایش در می‌آید، اما برنامه‌ای درباره تمام شبکه‌های تلویزیون است و به هیچ شبکه خاصی تعلق ندارد. به اعتقاد همایونی، گرچه طبق یک سنت قدیمی این برنامه همیشه از شبکه یک به نمایش درآمده، اما بهتر است یک یا چند شبکه دیگر هم آن را به نمایش بگذارند.

وی در این باره می‌گوید: مذاکراتی برای بازپخش این برنامه در یکی دو شبکه دیگر را آغاز کرده‌ایم و امیدواریم زمینه‌اش فراهم شود. همچنین بزودی فعالیت‌های ما در شبکه‌های اجتماعی هم آغاز خواهد شد و از طریق فضای مجازی نیز تولیدات تلویزیون را به نمایش خواهیم گذاشت.

صمیمیت و روایتگری

محمد قاسمی که مجری ـ گزارشگر فصل جدید برنامه «شما و سیما» است، درباره حذف نریشن و حضور مجری در این برنامه می‌گوید: در فصل جدید، قرار بر این شده به ریتم زندگی مردم نزدیک‌تر شویم و ادبیاتی برای اجرا انتخاب کنیم که صمیمی‌تر باشد.

این مجری که همکاری با «تهران‌گرد» را در کارنامه دارد، درباره شیوه و سبک اجرای این برنامه توضیح می‌دهد: خط مشی فصل جدید برنامه در بخش اجرا، روایتگری است. سعی داریم هم در بخش اجرا، هم در بخش گزارش و هم به صورت بصری، راوی اتفاقاتی باشیم که مردم دوست دارند تماشاگر آن باشند؛ اتفاقات پشت صحنه سریال‌ها، مستندها و برنامه‌های ترکیبی.

قاسمی امیدوار است با همکاری عوامل تولید بتوانند روایتی بکر، ناب و مستند از تولیدات تلویزیون به نمایش بگذارند.

آذر مهاجر

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها