با وجود تلاش بازیگران فرامنطقه‌ای برای تفرقه‌افکنی، تهران بر حفظ وحدت تاکید دارد

ایران کانون ثبات جهان اسلام

مناسک حج در شرایطی در حال برپایی است که مهم‌ترین پیام این فریضه، حفظ وحدت در جهان اسلام است.
کد خبر: ۱۰۶۹۰۰۵

به گزارش جام‌جم، هزاران زائر خانه خدا این روزها در کنار یکدیگر، بر اصل وحدت برای عبور از مشکلات جهان اسلام تاکید می‌کنند و این درحالی است که برخی دولت‌های اسلامی به‌جای وحدت بر جدایی و تنش میان امت‌های اسلامی دامن می‌زنند.

در همین راستا مقام معظم رهبری در پیامی برای حج امسال بر ضرورت حفظ وحدت تاکید کرده و فرمودند: «امروز دنیای اسلام دچار ناامنی است؛ ناامنی اخلاقی و معنوی، و ناامنی سیاسی. عامل عمده، غفلت ما و هجوم بی‌رحمانه‌ دشمنان است. ما در برابر هجوم دشمن نابکار به وظیفه‌ دینی و عقلی خود عمل نکردیم... نتیجه آن است که دشمن صهیونیست در قلب جغرافیای جهان اسلام در حال فتنه‌گری است و ما غافل از وظیفه قطعی نجات فلسطین، به جنگ داخلی در سوریه و عراق و یمن و لیبی و بحرین، و مواجهه با تروریسم در افغانستان و پاکستان و غیره سرگرمیم. رؤسای کشورهای اسلامی و نخبگان سیاسی و دینی و فرهنگی در دنیای اسلام، وظایف سنگین بر دوش دارند: وظیفه ایجاد وحدت و برحذر داشتن همگان از ستیزه‌گری‌های قومی و مذهبی؛ وظیفه آگاه‌سازی ملت‌ها از شیوه‌های دشمنی و خیانت استکبار و صهیونیسم؛ وظیفه تجهیز همگان برای مقابله با دشمن در میدان‌های گوناگون جنگ نرم و سخت؛ وظیفه متوقف‌سازی فوری وقایع فاجعه‌بار در میان کشورهای اسلامی که امروز نمونه‌های تلخ آن همچون حوادث یمن، در سراسر جهان مایه اندوه و اعتراض است؛ وظیفه‌ دفاع قاطع از اقلیت‌های تحت ستم مسلمان، همچون مظلومان میانمار و غیره؛ و از همه مهم‌تر وظیفه دفاع از فلسطین و همکاری و همراهی بی‌چندوچون با ملتی که نزدیک به هفتاد سال است برای کشور غصب‌شده خود مبارزه می‌کند.»

در چنین شرایطی، نقش تهران به‌عنوان عامل ثبات‌بخش در جهان اسلام برجسته است. مقابله ایران با تروریست‌ها در سوریه و عراق که به اذعان دولتمردان این دو کشور، مانع از سقوط آنها به دامان تروریسم شد و همزمان با آن، ابتکارعمل در برگزاری مذاکرات صلح، در کنار دفاع از حقوق ملت‌های مسلمان در بحرین، لبنان، یمن و بسیاری دیگر از کشورهای اسلامی همه و همه نشان می‌دهد که تاکنون ایران به‌عنوان محور وحدت در جهان اسلام عمل کرده است.

حل و فصل درونی مشکلات جهان اسلام

در همین رابطه، دکتر رضا سیمبر استاد دانشگاه معتقد است: نگاه ایران به جهان اسلام درون‌نگر است و همیشه منادی این بوده که مسائل جهان اسلام را خودشان باید حل و فصل کنند.

وی در گفت‌وگو با جام‌جم، با اشاره به تاکیدات رهبری مبنی بر لزوم توقف فوری جنگ‌های داخلی در دنیای اسلام می‌گوید: مدت‌هاست غربی‌ها برای تضعیف دنیای اسلام تلاش کرده اند به جنگ افروزی‌های داخلی میان کشورهای اسلامی دامن بزنند. وی جنگ داخلی در عراق و سوریه را از دیگر جنگ‌هایی با طراحی غرب و در جهت منافع آنها عنوان کرد و افزود: مجری این جنگ‌ها برخی کشورهای منطقه هستند که از غرب تبعیت می‌کنند. به تعبیری بازیگران بیرونی در بحران‌های منطقه‌ای تاثیرگذار هستند. این استاد دانشگاه با تاکید بر نقش روسای کشورهای اسلامی بر ایجاد وحدت و متوقف کردن جنگ‌های داخلی تصریح می‌کند: جمهوری اسلامی ایران همواره نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای در حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای و استقرار صلح دارد. امروز بیشتر کشورها به نقش موثر جمهوری اسلامی ایران در امنیت و ثبات منطقه اذعان دارند. وی با اشاره به نقش ایران در حل بحران سوریه و مبارزه با تروریسم اظهار می‌کند: برگزاری چند نشست آستانه، همچنین حضور مستشاری ایران در عراق و کمک به این کشور جهت مبارزه با داعش را می‌توان نمونه‌هایی از تلاش‌های منطقه‌ای ایران عنوان کرد. این استاد دانشگاه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است مردم هر کشوری باید تعیین‌کننده سرنوشت خود باشند، در سوریه نیز باید مردم این کشور تاثیر گذار باشند و نه کشورهای دیگر.

درگیری‌های منطقه بهانه‌ای در دست بیگانگان

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل منطقه نیز با اشاره به این‌که آمریکا در پی گسترش جنگ‌های داخلی منطقه به بهانه تقویت پایگاه‌های خود در کشورهای منطقه است، می‌گوید: باید هر چه زودتر جنگ‌های داخلی متوقف شود تا به این ترتیب بهانه حضور و مداخله قدرت‌های فرامنطقه‌ای از بین برود.

قنادباشی در گفت‌وگو با جام‌جم، با تاکید بر نقش تاثیرگذار ایران در حل مناقشات منطقه‌ای از جمله بحران سوریه اضافه می‌کند: ایران همچنین نقش فعالی در مبارزه با تروریسم در منطقه از جمله کمک‌های مستشاری خود در عراق و سوریه داشته است و بر این اساس تلاش‌های کشورمان را می‌توان در جهت متوقف کردن جنگ‌های داخلی دنیای اسلام عنوان کرد.

تداوم حمایت از مقاومت

ایفای نقش کشورمان به‌عنوان عامل ثبات‌بخش منطقه، در قالب دفاع از محور مقاومت صورت می‌گیرد. بر همین اساس دیروز امیر سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع در گفت‌وگو با شبکه العالم تاکید کرد: انشاء الله از محور مقاومت با قدرت مانند گذشته و حتی بهتر از گذشته حمایت خواهد شد. مقاومت در فرهنگ جمهوری اسلامی است، ملت ما در انقلاب و همین‌طور در دوران دفاع مقدس آثار دفاع مقدس را دید و از مقاومت نتیجه گرفت. او افزود: شاید ترس اصلی قدرت‌های استکباری در مورد رابطه ما و محور مقاومت به این برمی‌گردد که نمی‌خواهند چنین الگویی مقابل چشم آنها باشد.

نقش ثبات‌زای ام‌القرای جهان اسلام

از دیگر سو، مسعود گودرزی عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر وحدت جهان اسلام می‌گوید: مقام معظم رهبری همیشه تاکید داشتند که جهان اسلام از تفرقه ضرر می‌کند وکسانی که شکست در جهان اسلام را خواستار هستند از تمام ابزارهای خود برای بحث تفرقه استفاده می‌کنند.

وی با بیان این‌که تفرقه افکنی در جهان اسلام به معنای عدم استقلال کشورهای اسلامی است، می‌افزاید: هم اکنون اگر نگاهی به کشورهای همسایه داشته باشیم می‌بینیم که این سیاست از سوی کشورهای غربی در اطراف ما دنبال می‌شود و به همین دلیل مقام معظم رهبری به‌صورت همیشگی تاکید داشتند که اتحاد و وحدت در جهان اسلام باید حفظ و به عنوان پادزهری استراتژیک و با دوام در مقابل سیاست تفرقه‌افکنانه استعمارگران پیگیری شود. وی با تاکید بر این‌که غرب با هدف تفرقه دینی و مذهبی به تشکیل و حمایت از فرقه‌های نوظهوری چون طالبان و داعش دست زده،می‌افزاید: رفتار و اعتقادات این فرق، با روح وتعالیم اسلامی در تعارض است، اما دشمنان برای بهره‌برداری سیاسی از آن استفاده می‌کنند که این موضوع باعث می‌شود جهان اسلام ضربه ببیند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به این‌که هم اکنون جمهوری اسلامی ایران ام‌القرای جهان اسلام است، خاطرنشان می‌کند: جمهوری اسلامی ایران توانسته در درون خود ثبات و پایداری ایجاد کرده و به عنوان الگویی برای کشورهای اسلامی مطرح شود و اگر دیگر کشور‌ها بپذیرند که همراه با سیاست‌های جمهوری اسلامی عمل کنند قطعا به نفع کشورها ومنطقه است.

وی افزود: سیاست جمهوری اسلامی ایران در منطقه حمایت از دولت‌های مستقر است و هر گونه تغییر وتحول در کشورها را منوط به آرای عمومی ومردمی می‌داند و تاکنون در همه بحران‌ها ازجمله عراق، سوریه و یمن نیز تاکید داشته که مدیریت حکومت‌ها باید از طریق مردم همین کشور‌ها صورت گیرد و از طریق صندوق‌های رای، نظام سیاسی مستقر شود.

گودرزی می‌گوید: «‌سایر نظام‌های سیاسی که بخواهند نیابتی عمل کنند یا با حمایت سایر کشورها وگروه‌ها به ادامه حیات خود بپردازند، قطعا موجبات بدبینی ونارضایتی مردمی را فراهم خواهند کرد و ادامه این روند سیکل بحران را ادامه می‌دهد.» به این ترتیب به‌نظر می‌رسد با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر ضرورت حفظ وحدت و ثبات منطقه، باید بر تقویت نقش کشورمان در این مسیر پای فشرده و مراقب توطئه‌هایی بود که باعث افزایش تنش در جهان اسلام می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها