همزمان با پیشروی به سمت دیرالزور بزرگ‌ترین جنگ سوریه رقم می‌خورد

نبرد مقاومت با آمریکا‌ و داعش

گروه تروریستی داعش در 9 ماه گذشته، بخش‌های وسیعی از مناطق تحت اشغال خود را در استان‌های حلب، دمشق، رقه، حمص و حماه سوریه از دست داده و متحمل شکست‌های سنگین شده، به طوری که حالا استان دیرالزور، آخرین پایگاه آنان به شمار می‌آید. شرق و جنوب شرق استان حمص، دروازه ورود به استان دیرالزور محسوب می‌شود و اگر خطوط دفاعی تروریست‌ها در این محور شکسته شود، نیروهای متحد براحتی می‌توانند به پیشروی ادامه دهند اما تروریست‌ها به هر طریقی درصدد هستند نیروهای متحد را از این محور عقب برانند. در همین ارتباط، یک منبع میدانی در گفت‌وگو با مشرق اعلام کرد: حامیان غربی تروریست‌ها از پیشروی نیروهای متحد به سوی استان دیرالزور بشدت نگران هستند و همین مساله باعث شده، همکاری آنان با داعش در هفته‌های گذشته در این محور افزایش یابد. این منبع میدانی افزود: نیروهای آمریکایی از طریق پایگاه‌های نظامی خود در منطقه التنف و الزقف در جنوب استان حمص، ارتباط خود با عناصر تروریستی داعش را در استان دیرالزور قوی‌تر کرده‌اند و تجهیزات نظامی را از طریق هوا به مناطق اشغالی منتقل می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۶۸۹۶۱

هدف مشترک آمریکا و تروریست‌ها

هدف مشترک گروه تروریستی داعش و حامیان غربی آنان در جنوب و جنوب شرق استان حمص، دور کردن نیروهای جبهه مقاومت از مرزهای مشترک عراق و سوریه است؛ عقب‌نشینی نیروهای جبهه مقاومت از این محور در گام نخست باعث می‌شود، گروه تروریستی داعش،‌ نفس راحتی بکشد و دیگر نگران ورود نیروهای مقاومت به استان دیرالزور نباشد. همچنین داعش خواهد توانست، بدون دغدغه تجهیزات نظامی خود را به عراق منتقل کند و یک بار دیگر در این کشور جولان دهد. به همین دلیل آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند از برقراری ارتباط زمینی تهران ـ بغداد ـ دمشق ـ بیروت جلوگیری کنند. این مساله همچنین به آمریکایی‌ها امکان می‌دهد بدون هیچ مانعی و به آسانی، تجهیزات نظامی را از پایگاه‌های نظامی الزقف و التنف ( جنوب سوریه) برای تروریست‌های داعش در استان دیرالزور ارسال کنند و حوزه نفوذ سایر عناصر تروریستی را هم در جنوب استان حمص افزایش دهند. آمریکایی‌ها به‌دنبال ایجاد پایگاه نظامی دائم و حفظ گروه تروریستی داعش در این محور هستند.

آمریکا و متحدانش در شش سال گذشته برای سقوط دولت سوریه بسیار تلاش کردند، اما حاصلی جز شکست برای آنها نداشت .

حمله به دیرالزور

کارشناسان بر این باورند که جنگ دیرالزور از بزرگترین جنگ‌ها در سوریه است. دیرالزور یک استان نفتخیز است و حدود 40درصد از منابع نفتی سوریه در این منطقه قرار دارد. شکست داعش در این منطقه شکستی استراتژیک برای این گروه تکفیری در سوریه خواهد بود.

فضای جدید در منطقه

در این زمینه سعد الله زارعی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به تحولات روزهای اخیر منطقه گفت: طی دو هفته گذشته پیام‌های روشنی از ترکیه برای از سرگیری روابط با سوریه به گوش می‌رسد. از سوی دیگر، پیام صریح اردن برای تجدید مناسبات با دولت سوریه را شاهد هستیم و به موازات آن هم محمد بن سلمان حاکم اصلی عربستان در دیدار با یک هیات معارض سوری گفته است، زمان برای کنار گذاشتن بشار اسد از قدرت سپری شده و ما باید بپذیریم این حکومت قابل تغییر نیست.

زارعی با نگاهی به سیر صعودی تحولات منطقه به نفع مقاومت و نمایان تر شدن نقش ایران در آن افزود: علامت‌هایی از فعال‌سازی روابط مصر با دولت اسد دیده می‌شود که مجموعه این عوامل نشان می‌دهد ما باید منتظر یک تحول عظیم استراتژیک در سطح منطقه باشیم.

وی در این زمینه تصریح کرد: تحولات پیش رو تنها در به رسمیت شناختن بشار اسد خلاصه نمی‌شود بلکه یک فضای جدیدی در منطقه در حال شکل گیری است که به‌دنبال آن منطق جمهوری اسلامی و منطق جبهه مقاومت مورد تمکین دولت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای قرار می‌گیرد.

پیشگویی دی‌میستورا

استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه می‌گوید، باقیمانده داعش در سوریه ترجیحا تا اواخر اکتبر سقوط خواهند کرد. این امر می‌طلبد که جامعه جهانی به منظور برگزاری انتخابات آزاد و شفاف بر دولت و مخالفان سوریه فشار وارد کنند. فرستاده سازمان ملل به سوریه در گفت‌وگو با رادیو بی.بی.سی تاکید کرد: آنچه ما امروز مشاهده می‌کنیم، سرآغاز پایان جنگ در سوریه است. آنچه ما نیاز داریم تضمین این نکته است که پایان این جنگ سرآغاز صلح باشد.

دی‌میستورا با اشاره به پایان نبرد در موصل عراق: باید انتخاباتی شفاف بعد از پایان جنگ سوریه تحت نظارت سازمان ملل و بدون در حاشیه قرار دادن اقلیت‌ها برگزار شود. توافق صلح اجازه نمی‌دهد، داعش بار دیگر قد علم کند. مصلحت هیچ‌کس نیست که داعش در سوریه دوباره قدرت پیدا کند و هم‌پیمانان بشار اسد در مسکو خواهان استراتژی خروج از بحران هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها