مهم‌ترین اتفاق بازار سرمایه در هفته گذشته صعود و تثبیت شاخص بورس به ارتفاع 83 هزار واحد بود؛ ارتفاعی که پیش‌تر دماسنج بازار سرمایه حدود 2 سال قبل به آن دست پیدا کرده بود. بر این اساس نگاهی به روند حرکت شاخص بورس از ابتدای امسال تا کنون نیز نشان می‌دهد در این مدت شاخص بورس بیش از 6 هزار واحد رشد داشته و بازدهی افزون بر 7 درصدی را به ثبت رسانده است.
کد خبر: ۱۰۶۸۸۹۸
اوضاع بورس بر وفق مراد است

هر چند روند رو به رشد و مثبت شاخص بورس برای برخی از معامله‌گران بورسی حجت است و خوب و بد و افت و رشد بازار سرمایه را با بالا و پایین رفتن دماسنج بازار سهام پیوند می‌دهند، اما در عمل شاخص بورس همه واقعیت‌های بازار سرمایه نیست.

با این حال بورس این روزها هم در داخل کشور و هم در بازارهای جهانی تحت تاثیر مولفه‌های مثبت است و رشد قیمت‌های جهانی به تداوم روند مثبت در بازار سرمایه کمک کرده که در این میان سهم و نقش فلزات اساسی قابل توجه است.

بر این اساس باید گفت گروه‌های فلزات اساسی از جمله مس و روی، وزن سنگینی در بازار سرمایه و پرتفوی سرمایه‌گذاران دارند و به همین جهت است که این روزها که افزایش نرخ‌های جهانی رقم می‌خورد، قیمت سهام شرکت‌های این گروه نیز در بازار سهام ما بالا می‌رود و پایه‌گذار رکوردشکنی شاخص بورس شده است.

در این میان نباید از گزارش‌های مناسب عملکرد سه ماهه شرکت‌ها و در پی آن ظهور نشانه‌های جدی از بهبود سودآوری شرکت‌ها به ویژه در گروه فلزی، برگزاری مجامع مناسب شرکت‌های بورسی، اعلام نرخ‌های جدید سال 95 گروه پالایشی از سوی شرکت پالایش و پخش، در اثرگذاری بر رکوردشکنی و روزهای خوش تابستان بورس غافل شد.

البته روزهای خوش گروه فلزی محدود به امروز نیست و برخی کارشناسان بر این باورند که به دلیل کالامحور بودن بازار سرمایه و نیز سهم قابل توجه فلزات اساسی در معاملات این بازار، در نیمه دوم امسال هم شاهد بازاری پویا‌تر و جذاب‌تر خواهیم بود که حتی می‌توان سقف‌های جدید از شاخص بورس را تا پایان سال با محوریت شرکت‌هایی چون روی، سرب، فولاد، سنگ‌آهن و احتمالا پالایش پتروشیمی‌ها متصور بود؛ چراکه به واسطه رشد قیمت‌های جهانی گمان می‌رود این گروه‌ها گزارش‌های شش ماهه خوبی هم داشته‌ باشند.

با این حال اما نگاه صرفا خوش‌بینانه به بازار سرمایه و پیش‌بینی روزهای خوش برای آن تا پایان سال، بدون درنظر گرفتن احتمالات قدری به‌دور از واقعیت است و جدا از تصورات خوب و بد برای این بازار تا پایان امسال، نباید ریسک‌های موجود بر سر راه بازار بخصوص ماهیت پرنوسان بازارهای جهانی را از نظر پنهان داشت.

در مجموع در حالی بازار سرمایه کشور روزهای پایانی نیمه نخست امسال را با خوبی و خوشی و رکوردشکنی برای شاخص بورس در حال سپری کردن است که جدای از رشد چشمگیر قیمت‌ها در بازارهای جهانی به‌عنوان مهم‌ترین عامل در رشد اخیر بازار سهام، این روزها قیمت دلار با نوسانی آرام و آهسته در حال افزایش است و این موضوع نیز می‌تواند به عنوان عاملی دیگر برای رونق بازار سهام در روزها و هفته‌های و ماه‌های پیش‌رو مطرح باشد؛ چراکه بخش قابل‌توجهی از بنگاه‌های فعال در بازار سرمایه صادرات‌محور هستند و تقویت نرخ دلار برای این شرکت‌ها مساوی با رقم خوردن شرایطی مثبت است.

از این‌رو باید منتظر ماند و دید در نیمه دوم امسال مجموعه عوامل چه جاده‌ای را پیش‌روی شاخص بورس و سرمایه‌گذاران بورسی قرار خواهد داد و آیا مولفه‌های اثرگذار بر بازار سهام این جاده را صاف و هموار می‌کنند و یا این که شاخص و نمادهای معاملاتی باید راه‌های رفته در نیمه نخست را در نیمه دوم سال بازگردند.

مهدی حاجیوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها