طبق ابلاغیه بانک مرکزی از امروز 11 شهریور 1396 نرخ سود سپرده‌های یکساله حداکثر 15درصد و نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت روزشمار حداکثر 10 درصد خواهد شد، اما سوال این است آیا این شرایط پایدار خواهد ماند؟ در ضمن سرنوشت بازارهای مختلف اقتصاد ایران چه خواهد شد؟
کد خبر: ۱۰۶۸۶۶۲

1- طی چند روز اخیر برخی بانک‌ها برای مکش سپرده، ساعات کاری را افزایش داده و حتی با نرخ‌های 22 و 23 درصد نیز جذب سپرده کردند. این نشان می‌دهد که در بازار تمایل به افزایش پرداخت نرخ سود وجود دارد و ابلاغیه بانک مرکزی دستوری بوده و تمایل ذاتی برخی بانک‌ها خلاف این مصوبه است. لذا در پایداری این ابلاغیه تردید وجود دارد چرا که شرایط تعادل ذاتی بازار پول برای کاهش نرخ سود بانکی تامین نشده است.

2- در اکثر بانک‌های کشور تراز مالی منفی است و بدهی‌ها و مصارف بیشتر از منابع است؛ لذا بانک‌ها برای پرداخت بدهی‌های خود ناچار خواهند شد به هرطریق ممکن جذب سپرده بکنند و تراز منفی را با جذب سپرده پوشش داده و بحران بدهی را به تعویق بیندازند. این بازی خطرناک باوجود ابلاغیه بانک مرکزی به طرق مختلف تداوم خواهد یافت چراکه برخی بانک‌ها چاره‌ای جز این ندارند.

3- به احتمال زیاد سپرده‌گذاران تمایل خواهند داشت سپرده‌های بلندمدت و یکساله خود را به سپرده‌های کوتاه‌مدت روزشمار تبدیل کنند و منتظر نوسان و تنش در بازاری موازی سوداگری باشند. در صورت رخداد چنین حالتی، بانک‌ها در آستانه سکته مالی قرار خواهند گرفت چراکه با هر نوسان در بازار موازی، بانک‌ها با هجوم برای برداشت سپرده‌های روزشمار مواجه خواهند شد.

4- بازار اجاره‌مسکن اولین بازاری است که نسبت به کاهش دستوری نرخ سود پاسخ مثبت خواهد داد و تلاش مالکان به افزایش اجاره‌بها و تبدیل شرایط رهنی به اجاره را به دنبال خواهد شد.

دکتر وحید شقاقی‌شهری

اقتصاددان

متن کامل این یادداشت را در سایت جام جم آنلاین بخوانید

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها