با دختر باحجاب دریاها و آسمان ایران:

از موج تا اوج +عکس

فریسا نکومنش‌راد که شاید کمتر نام او را شنیده‌ایم یک دختر غواص بین‌المللی و خلبان پاراگلایدر است که شاید بهتر است بگوییم زمین خاکی روح او را آرامش نمی‌بخشد و او همیشه همچون پرنده‌ای است در آسمان خلیج فارس یا همچون ماهی کوچکی در اعماق دریا.
کد خبر: ۱۰۶۸۳۸۷
از موج تا اوج +عکس

آنچنان که خودش می‌گوید: دوست دارم کارهای ارزشمندی برای کشورم انجام دهم. با غواصی به‌عنوان یک زن درصدد هستم از مرزهای آبی و با پرواز مرزهای آسمان کشورم را حفظ و حراست کنم.

گفت‌وگوی ما را با وی که به دختر دریاها و آسمان ایران مشهور است و باحجاب اسلامی غواصی می‌کند، بخوانید.

زاد روز؟

متولد 15 اردیبهشت 1361تهران.

تحصیلات؟

کارشناسی فیزیولوژی ورزشی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته آسیب‌شناسی دانشگاه تهران.

لقب؟

دختر دریاها و آسمان ایران.

ورود به دنیای غواصی چرا و چگونه؟

از هفت سالگی شنا را آغاز کردم و تا 18سالگی تمامی دوره‌های مربوط به شنا را به اتمام رساندم، اما شنا کردن تمام آن چیزی نبود که با آن آرام بگیرم بنابراین وارد دنیای نجات غریق و غواصی شدم. در کودکی وقتی کتاب «20 هزار فرسنگ زیر دریا» اثر ژول ورن را می‌خواندم خودم را در قالب داستان‌های او به اعماق دریا برده و همیشه دوست داشتم اعماق دریا را ببینم و از زیبایی‌ها و شگفتی‌های آن لذت ببرم. دوست داشتم قهرمان قصه‌های خودم باشم. با خود می‌گفتم روی آب را که همیشه می‌بینیم، باید خودم را به عمق آب برسانم و با شگفتی‌های دنیای زیر آب آشنا بشوم.

استادان غواصی؟

وقتی وارد غواصی شدم آن زمان هیچ مربی غواصی وجود نداشت که به دختران آموزش غواصی بدهد، بنابراین نزد استاد محسن عطاران که یکی از پیشکسوتان فدراسیون غواصی و نجات غریق بود، رفتم و غواصی را از ایشان یاد گرفتم.

بعد از سپری کردن دوره‌های غواصی در ایران دوره‌های غواصی بین‌المللی را زیر نظر مربیان صربستان، بلژیک و فرانسه طی کرده و از مسئولان کمیته فنی کنفدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زیر آبی مدرک غواصی بین‌المللی را کسب کردم تا این دوره‌ها را در ایران به خانم‌ها آموزش بدهم.

دوره‌های غواصی؟

دوره‌های غواصی بین‌المللی در ایران و سایر کشورها به صورت دوره‌های یک تا چهار ستاره است. دوره یک ستاره، چهار روز و سه شب طول می‌کشد و دراین دوره کنترل فن تنفس و شناوری یاد می‌گیریم که بتوانیم تنفس را کنترل کنیم و با شش باز به غواصی ادامه دهیم. آموزش با وسایل غواصی خیلی مهم است، فن چگونه رفتن به اعماق زمین و... همه این موارد را در دوره یک ستاره یاد می‌گیریم.

در مرحله دو ستاره، غواصی در شب، غواصی روی محیط‌های باز و بسته، غواصی روی آب‌های آرام، سرچ و ریکاوری، قطب‌نما‌خوانی، غواصی روی کشتی‌های مغروق و باستان‌شناسی را می‌آموزیم. در غواصی سه ستاره نیز ما به‌عنوان مستر یعنی رهبر گروه غواصی به آموزش سایر غواصان می‌پردازیم.

در کنار این دوره‌های تخصصی، جوشکاری و عکاسی زیر آب، علامتگذاری لوله‌ها، باستان‌شناسی و دوره‌های تخصصی روی کشتی‌های مغروق را نیز سپری کرده‌ام. فیلمبرداری‌های گسترده‌ای از خلیج‌فارس انجام داده و گونه‌های بسیار زیادی از مرجان‌ها را شناسایی کردم که در آینده‌ای نزدیک آنها را به رشته تحریر درمی آورم.

تدریس غواصی در کدام کشورها؟

تا‌کنون در کشورهای فرانسه، ایتالیا، لبنان، قبرس و دبی در قالب گروه‌های 5 تا 10 نفره تدریس کرده‌ام. در حالت کلی کشورهای آسیایی بیشتر و کشورهای اروپایی کمتر.

سمت‌های فعلی؟

مدرس بین‌المللی غواصی از CMAS فرانسه، مدرس غواصی فدراسیون نجات غریق و غواصی ایران، معلم خلبان پاراگلایدر هواپیمای کشوری، قایقران کشتیرانی ایران و مسئول هیات شنای استان تهران.

کارهای ماندگار؟

در دوره‌های مختلف غواصی مطالب زیادی آموختم، ولی باز قانع نشدم . برای همین تصمیم گرفتم در مرزهای جغرافیایی شنا کنم و شنا را به بچه‌های مناطق مرزی آبی آموزش دهم. بنابراین شروع کردم به آموزش شنا در مناطقی که به دریاها منتهی می‌شد و مرزهای آبی کشور ما بود.

هر چند آموزش شنا در مناطق مرزی یک کار ماندگار بود ولی آموزش هیچ‌وقت روح ناآرام مرا آرامش نمی‌بخشید. بنابراین وقتی دیدم مدافعان حرم از مرزهای کشورهای اسلامی دفاع می‌کنند من نیز به این فکرافتادم تا برای زنده نگه داشتن یاد و نام آنها عکس شهدای غواص مدافع حرم را که عضو مدرسه غواصی ما بودند در اعماق آب‌ها نصب کنم.

کدام شهدا؟

شهید صادق عدالت‌اکبری یکی از شهدای مدافع حرم شهر تبریز یکی از شاگردان بسیار باهوش و تیزبین مدرسه غواصی قرن 21 در تهران بود و حدود هفت سال بود او را از نزدیک می‌شناختیم.

شهید صادق عدالت‌اکبری یکی از هنرآموزانی بود که رفتار و کارش درغواصی و پرواز پاراگلایدر نمونه بود و من به عنوان مربی این غواص شهید تنها کاری که انجام دادم این بود که توانستم پرچم و بنر یادبود این شهید بزرگوار را در عمق 30متری در جزیره قشم نصب کنم.

شهدای آتش‌نشان؟

عکس شهدای آتش‌نشان و شهدای ترور را در اعماق آب‌ها نصب کردم .من لباس شهدای آتش‌نشان را پوشیدم و بنر 16 شهید آتش‌نشان را در عمق 40 متری خلیج فارس نصب کردم .بد نیست این مطلب را بگویم که بعد از نصب بنر یادبود شهدای آتش‌نشان آقایی به من گفت چطور توانستی به تنهایی این کار را انجام دهی؟ من گفتم از چند نفر خواستم مرا در این کار همراهی کنند ولی آنها گفتند چقدر پول می‌دهند تا این کار را انجام دهیم و من گفتم مگر آتش‌نشان‌ها برای دفاع از مردم و خاموش کردن آتش پول گرفته بودند که من نیز الان از کسی پول طلب کنم.

یک خاطره؟

یک روز با تیم غواصی وسط دریا رفته بودیم و من برای آزاد کردن لنگر به عمق دریا رفتم، بعد از
آزاد شدن لنگر قبل از این که من به سطح دریا برسم گروه غواصی طناب را بالا کشیده و رفته بودند. من وقتی به سطح آب رسیدم دیدم آنها دور شده‌اند و من ماندم و یک دریای وسیع.

با استفاده از آموخته‌ها و تجربیاتی که داشتم 14 کیلومتر با قطب‌نما پا زدم، اما هر چقدر که جلوتر می‌رفتم فقط دریا بود و دریا. سه ساعت و نیم پا زدم تا این‌که توانستم خودم را به ساحل برسانم. وقتی به ساحل رسیدم خیلی خداوند را شکر کردم که به سلامت رسیده‌ام.

و چرا خلبانی؟

همچنان که در دنیای غواصی غوطه ور هستم با همان علاقه و شاید شدیدتر به آسمان آبی نیزعشق می‌ورزم .دریا و آسمان به هم متصل هستند، به افق هم که نگاه کنید آنها را پیوسته می‌بینید، همیشه آرزویم بود به بلندی‌ها دست پیدا کنم. من دوست داشتم وارد دنیا و فضاهایی شوم که دست یافتنی نیستند مانند دنیای زیر آب و باید بگویم آسمان نیز دست‌نیافتنی است.

پرواز در چه سنی؟

همزمان با غواصی از 17 سالگی پرواز را یاد گرفتم. استاد عطاران در همان زمان که به آموزش غواصی مشغول بودم پرواز با پاراگلایدر نیز آموزش می‌داد. از سال 80 تا 81 پرواز با پاراگلایدر را همراه باچند خانم دیگر در 10 جلسه یاد گرفتم.

حس اولین پرواز؟

وقتی برای اولین بار در جنت آباد تهران و در ارتفاع 200 متری پرواز کردم تمام چیزها حتی خانه‌های مجلل و بسیار مدرن و مادیاتی که در بین ما انسان‌ها بسیار جلوه نمایی می‌کند از آن بالا مثل قوطی کبریت بود و هیچ ابهتی نداشت.

در پرواز باید به بی‌نهایت نگاه کنیم و نباید به زمین خیره شویم. پرواز درس بزرگی به من داد؛ این‌که همان طور که از مرزهای زمینی و آبی دفاع می‌کنیم باید حافظ آسمان کشورمان نیز باشیم.

من در چابهار با حمل پرچم کشورم پرواز کردم و این پرواز من کاملا هدفدار بود، چراکه من از رهبرم آموخته‌ام زندگی نباید بدون هدف باشد. حمل پرچم در ارتفاعات یعنی من از مردم و مرزهای هوایی کشورم دفاع می‌کنم .

پرواز با حجاب؟

اولین زنی هستم که با حجاب چادر اسلامی غواصی و بعد از آن نیز با چادر پرواز کردم و داشتن حجاب منعی برای انجام هیچ کاری نیست، بلکه کاملا بر عکس حجاب به من قدرت و آرامش می‌دهد که آزادانه پرواز و صعود کنم.

اتفاقا من به عنوان مدرس بین‌المللی وقتی با حجاب کامل اسلامی غواصی می‌کنم وقتی شاگردان غواصی می‌بینند در داخل کشور با حجاب کامل اسلامی هستم و در خارج از کشور نیز با همان حجاب هستم از یکرنگی من تعجب می‌کنند و این موضوع برایشان قابل توجه است.

احساس شما از غواصی؟

من نمی‌توانم تمام احساسم را از گشت و گذار در اعماق دریا و پرواز بر زبان بیاورم فقط می‌توانم بگویم اولین بار که به عمق 30 متری دریا قوس زده و اعماق دریا را از نزدیک دیدم فقط از خوشحالی سجده کردم و خداوند را شاکر شدم.

من سرباز وطن هستم. وقتی به اعماق 40متری دریاها و اقیانوس‌ها می‌روم پس می‌توانم به عنوان سرباز وطن از مرزهای آبی کشورم دفاع کنم. همان‌طور که شهدای مدافع حرم حافظ مرزهای زمینی ما هستند ما غواصان نیز حافظ مرزهای آبی کشورمان هستیم.

اگر کشتی‌های دشمن به مرز‌های آبی ما نزدیک شوند من می‌توانم لنگرهای آنها را پاره کنم و کشتی بدون لنگر یعنی غرق شدن در اعماق دریا.

هر کدام از کارهای من خودش یک رکورد است. در عمق 10 متری توانستم حدود 10 ساعت زیر آب باشم بدون این که بالا بیایم. من از انجام تمام کارهایم هدف دارم و به فکر این هستم که اگر دشمن یک زمانی فکر احمقانه‌ای به سرش زد و خواست تهدیدی برای کشور ما باشد بدن من این توانایی را داشته باشد که بتوانم طولانی مدت زیر آب بمانم.

معصومه درخشان - روزنامه نگار

ضمیمه چمدان جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها