اگرچه مصرف سبوس برای سلامتی مفید است، اما متخصصان علوم تغذیه هشدار دادند که افزودن سبوس غلات، مثل سبوس گندم و جو به غذا، می‌تواند اشکالاتی را در جذب برخی مواد ضروری در بدن به وجود آورد.
کد خبر: ۱۰۶۷۹۳۵
هشدار: «سبوس غلات» را به غذا اضافه نکنید!

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از سلامت آنلاین، دکتر منصور رضایی گفت: سبوس، فیبر فراوانی دارد و به پیشگیری از چاقی و اضافه وزن کمک می‌کند، اما مصرف آن با اضافه کردن سبوس به غذا می‌تواند جذب املاح را مختل کند. همچنین موجب کاهش جذب ریزمغذی‌هایی نظیر آهن، روی و کلسیم می شود.

وی افزود: اطمینان از این که سبوس‌هایی که فروخته می‌شود تحت نظارت بوده یا نه کمی دشوار است. مواردی دیده شده که سبوس‌های گندم آغشته به خاک توزیع شده و به دست مصرف کننده رسیده است، بنابراین حتی در سلامت سبوس نیز باید این اطمینان وجود داشته باشد، که ناخالصی نداشته و آلوده نیز نباشند.

رضایی با بیان اینکه احتمال زیاده روی در مصرف سبوس با افزودن آن به غذا وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به موارد ذکر شده زیاده روی در مصرف سبوس خطر آفرین است بنابراین افرادی که از سبوس برای بهره‌مندی از فواید فیبر موجود در آن استفاده می‌کنند بهتر است از پنج منبع اصلی تامین کننده فیبر، نیاز خود را مرتفع کنند و به هیچ وجه سبوس را با مواد غذایی ترکیب نکنند.

وی توضیح داد: حبوبات، میوه‌ها، سبزی‌ها، آجیل و غلات از جمله موادغذایی هستند که فیبر فراوانی دارند، و مصرف آن می‌تواند خواص سبوس را داشته باشد، البته به شرط این‌که افراد از آن‌ها به طور کامل استفاده کنند، به این معنی که میوه باید کامل نه به صورت آب گرفته خورده شود و یا سبزی‌هایی مانند هویج را تنها به صورت آب گرفته مصرف نکنند.

به گفته این متخصص علوم تغذیه و رژیم درمانی در صورتی که فردی به دلایل مختلف خوردن میوه برای او راحت نیست ازجمله سالمندان و کودکان بهتر است از پوره آن‌ها استفاده شود تا از فیبر کافی بهره‌مند باشند، به طور کلی برای بهره‌مندی از خواص این دسته از خوراکی‌های فیبردار این نوع موادغذایی را به صورت قوامدار باید مصرف کرد تا فیبر کافی وارد بدن شود.

رضایی گفت: استفاده صحیح از موادغذایی حاوی فیبر موجب می‌شود که حجم زیادی از معده پر شده و به فرد احساس سیری دست دهد، علاوه بر آن روند آهسته غذا خوردن و خوب جویدن نیز به صورت عادت درآمده و از پرخوری و افزایش وزن جلوگیری خواهد شد و در نتیجه از عوارض چاقی و مشکلات گوارشی ناشی از پرخوری نیز پیشگیری می‌شود.

وی اظهار کرد: تاکید بر خوردن میوه کامل، سبزی کامل علاوه بر آنچه که گفته شد از سوی دیگر به آن دلیل است که اگر فردی یک لیوان آب هویج را بخورد، علاوه بر این‌که از خواص فیبر آن برخوردار نمی‌شود، بلکه میزان مصرف آن ماده غذایی نیز در فرد بیشتر خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: یک فرد ممکن است پنج عدد سیب را در پنج ساعت مصرف کند اما آب گرفته شده همان تعداد سیب را در چند ثانیه بخورد، بنابراین مشکلات دیگری با مصرف بیش از اندازه این نوع موادغذایی نیز برای فرد به وجود خواهد آمد.

تبعات زیاده روی در مصرف سبوس

همچنین دکتر محمدحسین عزیزی متخصص علوم‌ غذایی نیز درباره مصرف اضافی فیبر توسط سبوس توضیح داد: اگر افراد به اندازه کافی موادغذایی حاوی فیبر، مانند سبزی و میوه استفاده کنند، نیازی به مصرف سبوس به طور جداگانه نیست.

وی گفت: هر فرد با مصرف نان و غذاهایی نظیر عدس و سایر موادغذایی که در طول روز مصرف می‌کند تا حدودی فیبر مورد نیاز بدن آن‌ها تامین می‌شود، بنابراین بهتر است از سبوس به شکل جداگانه استفاده نشود، چون زیاده روی در مصرف آن مضر خواهد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: به طور کلی سبوس‌ها آلوده و کثیف هستند و چنان‌چه از سبوس‌های باز و فله‌ای خریداری می‌شود و یا اطمینان از بهداشتی بودن آن وجود نداشته باشد زیان‌های دیگری را برای فرد به همراه خواهد داشت، بنابراین در صورت نیاز به مصرف سبوس، حتما باید از نوع بسته‌بندی شده و از جاهای مطمئن خریداری شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها