عده‌ای دختر جوان در حیاط دانشگاه کنار هم جمع شده‌اند. بین دو کلاسشان دو ساعت وقت آزاد دارند و آنها هم ترجیح می‌دهند این مدت را در کنار هم بگذرانند.
کد خبر: ۱۰۶۷۷۲۴

کار سختی نیست. مثل بسیاری از اوقات دیگر صحبت از کفش و لباس یا احیانا لوازم آرایشی در میان است که بتازگی خریده‌اند و هر یک اصرار دارند برند وسایل خود را تا سرحد امکان خوب و کارآمد معرفی کنند. دختران و پسران دانشجو و خیلی‌ها مثل آنها، بودجه چندانی برای تهیه پوشاک و لوازم آرایش برندهای معروف ندارند، اما متقلبان کار را برای آنها راحت کرده‌اند. مارک‌های معروف روی اجناس تقلبی و ارزان قرار می‌گیرد و همه را راضی می‌کند. سال‌هاست برندهای تقلبی بازار را اشغال کرده و روز به روز در دنیای خود پیشرفت می‌کند. تقلب در دنیای مارک راه خود را پیدا کرده و این طور که به نظر می‌رسد حالا حالاها هم رفتنی نیست، اما به راستی علت چیست و چگونه می‌توان از آن نجات یافت؟

قیمت، اصلی‌ترین عامل

خانم جاافتاده‌ای در فروشگاه لوازم آرایش سراغ عطر نیناریچی را می‌گیرد. فروشنده برای او شیشه‌ای گرد و کوچک می‌آورد. خانم استشمام می‌کند و متوجه می‌شود این عطر اصل نیست. فروشنده به او می‌گوید قیمت این شیشه 30 هزار تومان است و نیناریچی اصل بالای میلیون قیمت دارد. وقتی خانم قیمت واقعی را می‌شنود هوش از سرش می‌رود و عطر تقلبی را با کمال میل خریداری می‌کند. او عطر را استفاده می‌کند با دلخوشی این‌که نام آن نیناریچی است.

این مساله گویای وضعیت بسیاری از پیروان مد و مارک و برندهاست. قیمت وسایل اورجینال به‌مراتب بالاتر از آن است که با بودجه بسیاری از طرفداران هماهنگی داشته باشد، به همین دلیل بسیاری از خریداران واقعیت را پذیرفته و به دنبال موارد تقلبی می‌روند. کت و شلوار و کفش و عینک دودی به ظاهر مارک ایسی میاکه و جی کاس و آکسفورد دارند در حالی که فروشنده و خریدار به طور قطع مطمئن هستد که حقیقتی در کار نیست. قیمت برند اصلی بسیار بالاست و همین باعث می‌شود خریدار ورژن تقلبی با پوشیدن لباسی که مارک آن کالای گران را دارد حسی خوب پیداکند. چرخه عرضه و تقاضا بخوبی می‌گردد؛ تولیدکننده ورژن تقلبی راضی، فروشنده راضی و خریدار از همه راضی‌تر. پس تعجبی ندارد اگر این بازار هرروز داغ‌تر از روز قبل شود.

فروش پایین اجناس بدون مارک

پسر جوان برای خرید شلوار جین وارد پاساژ می‌شود. چند فروشگاه جین‌فروشی نظر او را جلب می‌کند. به همه آنها سرکشی می‌کند، اما به محض این که متوجه می‌شود آنها اجناس مارک نمی‌فروشند و تنها تولیدات داخلی دارند فرار را بر قرار ترجیح می‌دهد! او به دنبال اپوچینز، اسکادا و امگاست. مهم نیست اورجینال باشند یا تقلبی. مهم مارکی است که می‌خواهد روی جیب شلوار او بدرخشد و به او اعتماد به نفسی که محتاج آن است عطا کند.

این لطمه‌ای است که تب داغ مارک و برند به تولیدات داخلی وارد کرده است. آمار نشان می‌دهد بیش از 60 درصد از محصولات مارک بازار تقلبی‌اند. اتفاقا همین موارد تقلبی لطمه‌ای سنگین به اجناس داخلی وارد می‌کنند چون قیمتی پایین دارند و در گوشه‌ای از خود برندی چشمک‌زن آویزان کرده‌اند. نبرد نابرابری است رقابت بین اجناس تولید داخلی و کالاهای داخلی که مارک تقلبی را ضمیمه خود کرده‌اند.

تشخیص برند اصل

البته از حق نگذریم، بعضی از برندها هم در بازار موجودند که قیمتی معقول‌تر دارند و از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند. همین باعث شده عده‌ای فارغ از مشکل مدگرایی و برندگرایی به طور منطقی سراغ مارک‌های خاص بروند و اصرار داشته باشند کم بخرند، اما برای برندی شناخته شده هزینه‌کنند. دیدگاه این افراد هم قابل قبول است و تنها مشکل اینجاست که در این بازار بلبشوی برند اصل و تقلبی چگونه می‌توان اورجینال‌ها را تشخیص داد؟

در اینجا چند روش برای تشخیص برند اصل به شما معرفی می‌کنیم:

فروشگاه‌های خاص: برندهای اصل به تعدادی محدود در چند فروشگاه شناخته شده توزیع می‌شوند. آن فروشگاه‌ها را پیدا کنید و فقط از آنجا خرید کنید. هرگز محصول یک برند معتبر در بازاری معمولی به تعداد فراوان یافت نمی‌شود. قدم نخست برای تهیه برند معتبر پیداکردن فروشگاهی مطمئن است.

شناسنامه: هر برند معروفی شناسنامه‌ای معتبر دارد. گاهی دفترچه‌ای چند برگ و در مورد پوشاک هم معمولا برگه‌ای که به همان لباس دوخته شده است. به سایت جنسی که خریده‌اید مراجعه کنید. کد لباس شما باید در آن ثبت شده باشد. اگر کد را آنجا پیدا نکردید مطمئن باشید تقلبی است.

لوگو: لوگو براحتی راست را از دروغ مشخص می‌کند. بر لوگوی جنسی که خریده‌اید در چند جای آن محصول ثبت شده و معمولا تقلبی‌ها فقط یکجا برند چاپ می‌کنند و آن هم معمولا حروف یا شکل، اشتباه دارد. به این مساله دقت کنید.

قیمت: حقیقت این است که قیمت اصل و تقلبی هیچ شباهتی به هم ندارد. قیمت اورجینال را در اینترنت سرچ کنید. یک شلوارلی اصل که 500 هزار تومان قیمت دارد با مارک تقلبی 80 هزار به فروش می‌رسد. قیمت اولی و دومی کوچک‌ترین شباهتی به یکدیگر ندارد. با این وجود از خریدن اجناس اورجینال ناامید نشوید. حواستان به حراج‌های بزرگ فصل باشد. در این حراجی‌ها اجناس با تخفیفی قابل‌قبول به فروش می‌رسند.

لیلا رعیت - روزنامه نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها