18 سال دارد اما کسی باور نمی کند. آنچنان بزرگ تر از سنش به نظر می رسد که به او اتهام «صغرسنی» زدند اما او اصرار به 18 ساله بودنش دارد و می گوید هر کاری لازم باشد انجام می دهد تا این موضوع را ثابت کند.
کد خبر: ۱۰۶۷۶۱۵
برترین دریافت کننده جهان: چون چاق بودم به من گفتند هیچی نمی شوی / «ایگور» حرفم را باور نکرد

به گزارش جام جم آنلاین ، قهرمانی تیم ملی والیبال نوجوانان ایران در رقابت های جهانی که همین چند روز پیش در بحرین رقم خورد حاصل تلاش و زحمت و البته تجربه بازیکنانی است که مدت هاست در کنار یکدیگر بازی می کنند. یکی از این بازیکنان امیرحسین اسفندیار است، پسر 18 ساله ای که با 207 سانتی متر قد یکی از آینده ترین بازیکنان نه فقط ایران که آسیا به شمار می رود. او اخیرا در رقابت های جهانی نوجوانان با تیم ملی عنوان قهرمانی را به دست آورده است. امیرحسین که یکی از سه «امیرحسین» تیم ملی نوجوانان است در پایان این رقابت ها دو عنوان و افتخار ارزشمند فردی به دست آورد، یکی برترین دریافت کننده رقابت ها و دیگری ارزشمندترین بازیکن. اسفندیار پیش از این به عنوان یکی از ستاره های آینده دار والیبال ایران معرفی شده و به فاصله کمی از طرح این ادعا هم در رقابت های جهانی جوانان در لهستان خوش درخشید و هم در رقابت های نوجوانان جهان در بحرین. این دریافت کننده تیم ملی حالا می خواهد به تیم ملی بزرگسالان برسد هر چند در مواجهه با بازیکنانی که سال هاست جایگاه خود را در هر شرایطی در تیم ملی بزرگسالان تثبیت کرده اند کار او بسیار سخت به نظر می رسد.

گفت و گویی را با این 18 ساله 207 سانتی ترتیب دادیم که ماحصل آن را در ادامه می خوانید:

از چه سنی والیبال را شروع کردید؟

من بچه خیابان طالب آملی شهرستان آمل هستم و از 12، 13 سالگی والیبال را آغاز کردم. نخستین مربی من مصطفی مظلومی بود. من در سن کم جذب آکادمی استعدادهای والیبال شهرستان آمل شدم. آن زمان یک مربی آرژانتینی به نام دامیان به شهرستان ما آمد و من بسیاری از نکات کلیدی والیبال را از او آموختم و پس از آن به اردوی تیم ملی والیبال نوجوانان دعوت شدم. من آن زمان چاق بودم و وزن زیادی داشتند و به همین دلیل خیلی ها به من می گفتند که تو هیچی نمی شوی اما بهروز عطایی (سرمربی کنونی تیم ملی والیبال جوانان) که به من اعتقاد زیادی داشت با حرف هایش باعث دلگرمی من شد. من اکنون هر چه دارم از این مربی است و واقعا مدیون او هستم.

در جریان رقابت های جهانی نوجوانان جهان دو جایزه گرفتید این در حالی است که پوریا یلی (پشت خط زن تیم نوجوانان) با اینکه یکی از برترین های جام بود دستش از رسیدن به هر گونه جایزه ای کوتاه ماند. دلیلش چه بود؟

ابتدا باید بگویم جایزه ای که من گرفتم محصول همه زحمات همه بازیکنان بود. اما پس از آن وقتی متوجه شدیم که اسم پوریا یلی به عنوان یکی از برترین بازیکنان خوانده نشد واقعا همه ناراحت شدیم.

دلیلش چه بود که او جایزه ای به عنوان یکی از برترین بازیکنان رقابت ها دریافت نکرد، او در تمام مسابقات ایران پرامتیازترین بازیکن میدان بود.

متاسفانه مسئولان برگزاری رقابت های جهانی نوجوانان از همان ابتدا بسیار ضعیف عمل کردند و کمیته کنترل رقابت ها نیز از همان ابتدا نگاه مثبتی به تیم ایران نداشت.

شما هم در رقابت های نوجوانان جهان هم بازی کردید و هم قبل از آن در رقابت های جهانی جوانان حضور یافتید. می توانید این دو میدان بزرگ را با هم مقایسه کنید؟

این دو اصلا قابل مقایسه نیست. رقابت های جهانی جوانان حتی از رقابت های امیدهای جهان هم بزرگ تر و مهم تر است. در این رقابت ها تمامی دیدار به هم نزدیک و تماشایی است. تیم ما واقعا بدشانسی آورد که در رقابت های جهانی جوانان جهان به مقام پنجم رسید. دوره قبل رقابت های جهانی تیم ایران نتیجه خوبی نگرفته بود بنابراین در گروهی قرار گرفت که واقعا دشوار بود.

الگوی شما در والیبال چه کسی است؟

فرهاد نظری افشار. من می خواستم برای خودم یک «فرهاد» باشم. با ایشان در تیم کاله آمل همبازی بودم. البته اکنون می خواهم بارتوش کورک (والیبالیست شهیر لهستانی) باشم. او واقعا مثل یک بمب افکن است.

اگر مقابل این بازیکنان مورد علاقه ات قرار بگیرید چگونه بازی خواهید کرد؟

برای من اصلا مهم نیست حریف مقابل من چه کسی است. من همیشه بازی می کنم و همیشه هم با روحیه به میدان می روم و با تلاش و جنگندگی خودم را نشان می دهم.

با مربیان زیادی مثل سیچلو، عطایی ، وکیلی و ... کار کرده اید. می توانید این مربیان را با یکدیگر مقایسه کنید؟

نه نمی توانم این مقایسه را انجام بدهماما بهروز عطایی برای من نه فقط یک مربی که یک پدر است. من خودم حس می کنم پسر ایشان هستم. با بهروز عطایی حتی درباره کارهای شخصی ام مشورت می کنم.

آیا دوست دارید که روزی والیبال را در خارج از ایران تجربه کنید؟

الان مهمترین آرزوی من رسیدن به تیم ملی بزرگسالان است. می خواهم در یکی از دو لیگ ایتالیا و روسیه به میدان بروم و تجربیات مهمی کسب کنم. در مسابقات نوجوانان جهان که در بحرین برگزار شد ما کمتر از 40 روز تمرین کردیم اما تجاربی ما در جوانان به دست آوردیم خیلی به قهرمانی ما کمک کرد. خود وکیلی(سرمربی تیم ملی نوجوانان) هم تایید می کند که تجربه بازیکنان چقدر در قهرمانی این رقابت ها موثر بود. اگر من در لیگ های معتبر به میدان بروم قطعا تجربیاتم زیاد میشود.

زمانی که والیبال بازی می کنید میدانید پدر و مادرتان چه حالتی دارند؟

پدر من که نجار است تمام بازی های من را می بیند. پدرم درک بالایی از والیبال دارد و خیلی خوب آن را می فهمد. مادرم نیز به والیبال علاقه دارد اما تحمل نمی کند زمانی که من بازی دارم به صورت کامل مسابقه را ببیند. او استرس زیادی دارد و همین استرس باعث می شود که زمان پخش مسابقه من مدام از پای تلویزیون بلند شود و بیرون برود و دوباره برگردد.

اوقات فراغتتان را چکار می کنید؟

اوقات فراغت ندارم. استراحت میکنم یا به استخر می روم و یا اینکه وزنه می زنم. فیلم هم نگاه می کنم البته فیلم طنز چرا که استرس و فشار تمرینات والیبال بر روی من با خنده از بین می رود. هنرپیشه محبوب من هم رضا گلزار است. او یک سوپراستار کامل است ، نه فقط به خاطر اینکه خوش تیپ است بلکه واقعا هنرپیشه خوبی به شمار می رود. او در فیلم عاشقانه واقعا شاهکار کرد.

تا به حال به اردوی تیم ملی والیبال بزرگسالان هم دعوت شدید؟

من فقط دو روز با تیم بزرگسالان تمرین کردم. آقای ایگور کولاکوویچ(سرمربی تیم ملی والیبال ایران) از عملکرد من خیلی خوشش آمد و گفت که تو با تمام وجود در خدمت تیم هستی. زمانی که سنم را پرسید و به او گفتم 18 سال دارم باور نمی کرد. می گفت تو باید بزرگ تر باشی اما من گفتم سنم همین است.

حالا واقعا تیمی که در رقابت های جهانی نوجوانان به مقام قهرمانی رسید صغر سنی نداشت؟

خدا شاهد است که من سن واقعی ام 18 سال است و تمام بازیکنان تیم نوجوانان نیز با سن واقعی خود در رقابت های جهانی شرکت کردند و صغر سنی نداشتند.

جمشید حمیدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها