بزرگ‌ترین شهرهای جهان مامن کوچک‌ترین آپارتمان‌هایی هستند که شاید نتوان حتی تصوری از آنها داشت. شهرهای بزرگ جهان به دلایل مختلف اقتصادی، کمبود زمین و فضای کافی، جمعیت بالا و دلایل بسیار دیگری گران هستند و ارزش زمین و ملک در آنها سرسام‌آور است. ارزشی که متاسفانه روز به روز بر قیمتش افزوده می‌شود و همین موضوع مردم را به سرمایه‌گذاری در املاک سوق می‌دهد که خود دلیل دیگری می‌شود برای رونق بازار مسکن و افزایش قیمت‌ها. تقریبا هیچ شهر بزرگی در دنیا وجود ندارد که با مشکل گرانی مسکن دست به گریبان نباشد.
کد خبر: ۱۰۶۷۵۲۷

برخلاف آنچه تصور می‌شود شهرهای بزرگی که در کشورهای توسعه‌نیافته و یا در حال توسعه قرار دارند در حوزه مسکن نسبت به شهرهای مشابه در کشورهای پیشرفته و جهان اول گران‌تر هستند.

شاید عجیب باشد اما با در نظر گرفتن شاخص‌های دیگری چون سطح درآمدها، امکانات و تسهیلات مختلف شهری و فاکتور امنیت، هزینه‌ای که مردم در کشورهای کمتر توسعه‌یافته برای مسکن خود پرداخت می‌کنند شاید در عدد و رقم کمتر باشد اما با در نظر گرفتن این شاخصه‌ها بسیار بیشتر و گران‌تر است.

میکرو آپارتمان‌ها مناسب برای چه کسانی هستند؟

شاید برای بسیاری از ما غیرقابل تصور و قبول باشد که در آپارتمانی کمتر از 30 متر بتوان زندگی کرد و وجود چنین خانه‌هایی را دلیلی بر افول ارزش‌های انسانی بدانیم. اما اگر بخواهیم به جنبه‌های مثبت این میکرو آپارتمان‌ها توجه کنیم درخواهیم یافت که شاید خیلی هم بد نباشد که تعدادی از آنها در سطح شهرهای بزرگی چون تهران ساخته شوند. چنین آپارتمان‌های کوچکی فرصت مناسبی هستند برای جوانانی که به تازگی از خانواده خود استقلال یافته‌اند و سعی دارند روی پای خود بایستند. هزینه خرید یا اجاره چنین مکان‌هایی برای نوپایان اقتصادی می‌تواند فرصت مناسبی را در ابتدای راهشان ایجاد کند. از سوی دیگر افراد بسیاری جهت کار یا تحصیل در شهرهای بزرگ حضور دارند که بیشتر وقت خود در شبانه روز را به کار یا آموزش می‌گذرانند و تنها به جایی کوچک برای استراحت و گذران شب نیاز دارند. چنین میکرو آپارتمان‌هایی می‌تواند بهترین گزینه برای دانشجویان و کارمندان کم بضاعت باشد.

این معماران توانمند

هر چقدر هم از مزایای آپارتمان‌های کوچک و کم‌جا گفته شود باز هم تصور زندگی در خانه‌ای که گاه از یک سلول زندان هم کوچک‌تر است، خفقان‌آور و ناامیدکننده است اینجاست که پای معماران به میان می‌آید و مهارت‌هایشان به چالشی اساسی کشیده می‌شود. قطعا زمانی که یک معمار و طراح داخلی فضای بزرگ و کافی در اختیار داشته باشد، خلق یک معماری کامل و بی‌نقص آنقدرها هم سخت نیست. مهارت و هنر واقعی یک معمار زمانی سنجیده می‌شود که بتواند در فضایی کمتر از 25 متر تمامی نیازهای یک فرد در خانه‌اش را برآورده سازد و از تمامی همین فضای کم و محدود بهترین استفاده را کرده و یک شاهکار خلق کند. این همان اتفاقی است که هم‌اکنون در شهرهایی چون نیویورک، پاریس و لندن در حال روی دادن است. نیاز مبرم این کلان‌شهرها به میکروآپارتمان‌ها سبب شده که معماران دست به خلق زیباترین و راحت‌ترین و در عین حال کوچکترین آپارتمان‌های دنیا بزنند. کوچکترین آپارتمان‌هایی که در حال حاضر با معماری زیبا و فضایی مناسب در دنیا وجود دارند این‌ها هستند:

1ـ لهستان / 13 مترمربع

این میکرو آپارتمان یا بهتر است بگوییم اتاق هر آنچه که یک فرد نیاز دارد را در خود دارد از آشپزخانه‌ای کوچک با یک سینک ظرفشویی و اجاق گاز تا سرویس بهداشتی و حمام که در باکسی در زیر تخت پلکانی پنهان شده است!

2ـ پاریس / 12 مترمربع

معمار توانمند این آپارتمان‌های با در اختیار داشتن یک فضای 3 و 30 در 3 و 30 متری را چنان هنرمندانه طراحی کرده که با حضور در آن متوجه نمی‌شوید که آپارتمان تنها 12 مترمربع است.

3ـ نیویورک / 9 مترمربع

برای کسانی که حاضرند به هر قیمتی در قلب منهتن زندگی کنند زندگی در آپارتمانی 9 متر و 30 سانت مربعی آنقدرها هم کار سختی نیست خصوصا وقتی که تمامی نیازهای زندگیتان در آن از پیش تعبیه شده باشد و اگر چه که دوش حمام دقیقا در کنار تخت قرار گرفته باشد. این کوچکترین میکرو آپارتمان نیویورک نیست و در آن آپارتمان‌هایی با تمامی امکانات در ابعاد 8 و 7 مترمربعی نیز یافت می‌شود!

4ـ لندن / 5 متر و 60 سانت مربع

تعجب نکنید این آپارتمان که شاید از اتاق خواب شما نیز کوچک‌تر باشد در سال 1987 ساخته شده و آنچنان طراحی شاهکاری دارد که اکنون قیمتش 313 هزار دلار است!

5ـ هنگ‌کنگ / 3 متر و 70 سانت مربع!

شاید شاخ دربیاورید که برخی خانوادگی و همراه با دو بچه در چنین آپارتمان‌هایی زندگی می‌کنند. بله متاسفانه این واقعیت هنگ‌کنگ است. میکروآپارتمان‌ها در این کشور یک متر و 40 سانت مربعی هستند که البته مخصوص مجردهاست.

منبع: urbo.com

آیسا اسدی

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها