مجید امیدی، جوان 30 ساله با مدرک کارشناسی مدیریت، در شهرستان مهران مشغول تولیدعسل است.
کد خبر: ۱۰۶۷۳۱۷

امیدی یکی از فعالان اقتصاد مقاومتی شهرستان مهران در استان ایلام است. وی درباره نحوه ورود به عرصه زنبورداری می‌گوید: از زمان کودکی که در مزارع بازی می‌کردیم، عاشق زنبورداری بودم و دوست داشتم یک زنبوردار حرفه‌ای شوم. وارد دانشگاه که شدم با این حرفه بیشتر آشنا شدم و تحقیقات بسیاری انجام دادم. از کار تولید، مخصوصا تولید عسل لذت می‌بردم و دوست داشتم یک کارآفرین شوم. به همین دلیل تصمیم گرفتم با توجه به ظرفیت و پتانسیل موجود در شهرستان مهران، پرورش زنبور عسل را آغاز کنم.

وی ادامه داد: ابتدا می‌ترسیدم، اما تصمیم گرفتم کارم را از حجم کم شروع کنم. به همین دلیل با پس‌اندازی که داشتم، توانستم ده کلونی زنبور عسل تهیه کنم. با مشورت یکی از فعالان در عرصه پرورش زنبورعسل کارم را شروع کردم. روزهای اول سخت بود. زمانِ آزمون و خطا و کسب تجربه بود. اما برای شروع بد نبود، راضی بودم. با درآمد سال‌های اول کلونی می‌خریدم و به کلونی‌های قبلی اضافه می‌کردم. با گذشت زمان که درسم تمام شد، توانستم تمرکز بیشتری روی کارم داشته باشم. بعد از اتمام دانشگاه، هم دنبال کار دولتی بودم و هم زنبورداری می‌کردم. در این مدت به زنبورها عادت کرده بودم و هر روز باید به آنها سر می‌زدم. اگر یک روز به زنبورها سر نمی‌زدم، دلم برای آنها تنگ می‌شد. حتی در زمستان هم مراقب زنبورها بودم. با این که در زمستان معمولا زنبورها کم‌کار هستند و جمعیتشان هم در کندوها کم می‌شود. تصمیم گرفته بودم اگر کار دولتی پیدا نشد، کار زنبورداری را حرفه‌ای‌تر دنبال کنم.

این فعال اقتصادی افزود: همزمان با کار زنبورداری کار دولتی در یک سازمان هم پیدا کردم. با این حال باز علاقه‌ام به زنبورداری کمتر نشد، بلکه توانستم از حقوق کارمندی برای توسعه کار زنبورداری هم بهره بگیرم. اما وقتی مقایسه می‌کنم می‌بینم درآمد زنبورداری خیلی بیشتر از حقوق کارمندی است. حقوق کارمندی مقدار ثابتی است و تغییر نمی‌کند. اما زنبورداری پُر است از هیجان و در صورت وقت گذاشتن در این حرفه حتما به سود خوبی خواهید رسید.

عسل‌ها روی دستم نمی‌ماند

جوان زنبوردار ایلامی می‌گوید: 12 سال است در این حرفه مشغول به کار هستم. در سال 95 من صد کلونی داشتم، اما با توجه به ظرفیت منطقه برای شغل زنبورداری، تصمیم گرفتم 70 کلونی دیگر نیز به کلونی‌های قبلی اضافه کنم و در حال حاضر 170 کلونی دارم. در این شغل برای برادرم و یک نفر دیگر اشتغال‌زایی داشته‌ام. البته در سال 96 با افزایش کلونی‌های زنبورعسل باید یک نفر دیگر نیز استخدام کنم. در سال 94 از صد کلونی توانستم 35 میلیون تومان درآمد کسب کنم.

وی ادامه داد: سالانه به طورمیانگین 600 تا 800 کیلو عسل برداشت می‌کنیم. ما در دو مرحله برداشت عسل داریم. عسل بهاری و عسل تابستانی. عسل بهاری ارزان‌تر از عسل تابستانی است. کیفیت عسل تابستانی بهتر است. در فصل تابستان زنبور عسل شهدهای متنوع‌تری را به کندو می‌آورد. عسل بهاری را با قیمت میانگین هر کیلو 15 هزارتومان می‌فروشیم و عسل تابستانی به قیمت 45 هزارتومان به فروش می‌رسد. عسل‌ها روی دستم نمی‌ماند و مشتری‌های ثابت خودم را دارم. با اضافه کردن کلونی‌ها و بالابردن حجم تولید قصد ارسال محصولات به استان‌های دیگر
را نیز دارم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها