برای چندمین بار در سال‌های اخیر پدیده کشند قرمز در سواحل بندر عباس مشاهده شد.
کد خبر: ۱۰۶۷۳۰۱

کشند قرمز یک پدیده دریایی است که بر اثر ازدیاد جمعیتی انفجارگونه گروهی از موجودات زنده دریایی اتفاق می‌افتد. در سال‌های گذشته پدیده کشند قرمز در خلیج فارس و دریای عمان خساراتی به ماهیگیران زده ‌است. بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین کشند قرمز در سال 87 اتفاق افتاد که موجب مرگ و میر آبزیان در ساحل بندرعباس شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، رئیس اداره آزمایشگاه اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان در این باره گفت: در بازدید میدانی چهارم شهریور کارشناسان این اداره توده شکوفایی جلبکی به صورت لکه قهوه‌ای رنگ در محدوده خروجی خورگورسوزان پشت استانداری قدیم تا اسکله حقانی بندرعباس مشاهده شد.

علیرضا محوری افزود: طول این لکه 800 و عرض آن 300 متر است که در فاصله 400 متری ساحل مشاهده شد.

وی گفت: اما این مرحله از شکوفایی جلبکی موجب مرگ و میر آبزیان نشده است. رئیس اداره آزمایشگاه اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان افزود: در بررسی آزمایشگاهی مشخص شد این بلوم جلبکی از نوع ککلودینیوم که موجب ایجاد بزرگ‌ترین کشند قرمز در سال 87 شد، نبود.

محوری گفت: تغییرات و کاهش دما و افزایش مواد مغذی بویژه مواد فسفردار و نیترات از علت‌های اصلی شکوفایی جلبکی است. وی افزود: احتمال دوباره شکوفایی این پدیده به علت کاهش دما در روزهای آینده وجود دارد. رئیس اداره آزمایشگاه اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان، شکوفایی جلبکی را یک پدیده طبیعی اعلام کرد و گفت: بلوم جلبکی هر سال در آب‌های هرمزگان مشاهده می‌شود که در صورت افزایش نیافتن و تبدیل نشدن آن به کشند قرمز با تلاطم جریان آب از بین می‌رود.

اما مشاهدات میدانی در محدوده خروجی خورگورسوزان تا اسکله حقانی بندرعباس حاکی از وجود بلوم جلبکی و برطرف نشدن آن دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها