مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان بار دیگر بعد از گرفتن رای اعتماد از مجلس در جمع شورای معاونان وزارت ورزش و جوانان، برنامه‌های اجرایی خود را اعلام کرد که در میان این برنامه‌ها، رساندن میانگین سن مدیران ورزش ایران به هشت تا ده سال پایین‌تر از وضع موجود جلب توجه می‌کند. او با گفتن این که قصد جوان‌تر کردن سیستم مدیریتی ورزش را دارد، تاکید کرد، هدفش کادرسازی برای ده سال آینده ورزش کشور است.
کد خبر: ۱۰۶۷۲۵۴

خطاب سلطانی‌فر به کدام فدراسیون‌هاست؟ احمد ناطق‌نوری، یکی از پیرترین روسای فدراسیون‌ها بود که ماه گذشته استعفا کرد و سلطانی‌فر، بلافاصله استعفای رئیس 80 ساله فدراسیون بوکس را پذیرفت .

یکی دیگر از فدراسیون‌هایی که این روزها درباره تغییر و تحول مدیریتی آن با توجه به برنامه‌های وزیر ورزش و جوانان زیاد صحبت می‌شود، فدراسیون بسکتبال است.

محمود مشحون،‌ بعد از 16 سال ریاست در فدراسیون بسکتبال و در آستانه 77 سالگی، یکی از پیرترین روسای فدراسیون‌های ورزشی به‌شمار می‌آید. او همچنین شامل قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان می‌شود. با این حال در فدراسیون بسکتبال مشغول کار است.

موضوع کادرسازی در ورزش کشور بدون شک یکی از مهم‌ترین مباحث است که تاثیر بسیار مهمی در آینده خواهد داشت و می‌تواند در صورت تحقق، منجر به اتفاقات بزرگی از جمله موفقیت‌ روزافزون در المپیک شود. بنابراین شعاری که داده شده، فی‌نفسه عالی است، اما باید ببینیم، وزارت ورزش چقدر می‌تواند در تحقق آن موفق باشد.

یکی از بخش‌های مهم ورزش، فدراسیون‌ها هستند؛ نهادهایی که تصمیمات کلان درباره رشته‌ای خاص در آنها گرفته می‌شود. هم‌اکنون افرادی در برخی فدراسیون‌ها حضور دارند که کارمند رسمی وزارت ورزش و جوانان هستند و در واقع دو پست را همزمان در اختیار دارند. از جمله این افراد می‌توان به روسای برخی فدراسیون‌ها مانند فدراسیون‌های دوچرخه‌سواری، پرورش اندام، شنا، گلف،کاراته، اسکیت، کبدی، انجمن‌های ورزشی و اسکی، دبیر فدراسیون شنا، دبیر فدراسیون کاراته، دبیر سابق فدراسیون قایقرانی، نایب‌رئیس فدراسیون تیراندازی، نایب‌رئیس اسکی، نایب‌رئیس اسکیت یا حتی مسئولان کمیته‌های مختلف فدراسیون‌ها از جمله امور بین‌الملل و روابط عمومی سابق فدراسیون فوتبال یا حتی تعداد زیادی از کارمندان امور مالی فدراسیون‌ها، آی‌تی و تشریفات اشاره کرد. اخیرا نیز سمت‌های دیگری از جمله بازرسان فدراسیون‌ها و حتی عضو هیات رئیسه در اختیار کسانی قرار گرفته‌ که در وزارت ورزش حضور دائمی دارند و کارمند این نهاد هستند.

حضور چنین افرادی که بخشی از آنها به فدراسیون‌ها مامور شده‌اند، مختص دوره کنونی وزارت ورزش نیست بلکه از گذشته نیز شاهد چنین مواردی بوده‌ایم زیرا بیشتر این افراد پیش از حضور سلطانی‌فر در وزارت ورزش، در ورزش ایران حضور داشتند و تقریبا به اواخر دوره ریاست خود رسیده‌اند. البته برخی انتصابات نیز در دوره سلطانی‌فر صورت گرفته است که می‌توان به انتخاب سرپرست فدراسیون بوکس اشاره کرد.

در شرایط موجود، هر کسی که خواهان سمت‌های کلیدی در فدراسیون‌های ورزشی است، باید از کانال و ارتباطات وزارت ورزش عبور کند که یکی از ضعف‌های آن وارد نشدن نیروهای متخصص و جوان به فدراسیون‌هاست. زمانی که پست‌های کلیدی فدراسیون‌ها در اختیار کارمندان و حتی بازنشستگان وزارت ورزش قرار می‌گیرد، این کار مانع ورود چهره‌های علمی و متخصص می‌شود.

موضوع دوشغله شدن افراد نیز مطرح است. همان طور که گفته شد، برخی افراد به صورت همزمان در وزارت ورزش و فدراسیون شاغل هستند و دو پست را اِشغال کرده‌اند، در حالی که اگر فقط در یکی از آنها حضور داشته باشند، جا برای حضور نیروهای جوان باز می‌شود.

بحث پرداخت حقوق و مزایای این افراد نیز در میان است، زیرا وزارت ورزش، فدراسیون‌ها را ملزم به واریز حقوق این افراد به خزانه‌داری خود و پس از آن به شخص مامور می‌کند. این موضوع خود موجب فشار مضاعف به فدراسیون‌ها شده زیرا اِشل حقوقی این افراد بیشتر از عرف کارمندان معمول فدراسیون‌هاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها