در همایش «ایده‌های نوین رسانه‌ای در فضای مجازی» تاکید شد

رسانه ملی، عرصه ظهور خلاقیت‌ها

روز گذشته نخستین همایش «ایده‌های نوین رسانه‌ای در فضای مجازی» با معرفی و تقدیر از برگزیدگان و ایده‌پردازان در نظام نوآوری به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۱۰۶۶۹۷۹

به گزارش جام‌جم، حجت‌الاسلام والمسلمین رمضان موسوی‌مقدم، قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما در جمع ایده‌پردازان و نوآوران فعال در فضای مجازی، ترقی بشر را مرهون نوآوری و خلاقیت برشمرد و شکل‌گیری ایده‌های نو را نیازمند شرایط و بسترهای نو دانست.

قائم مقام رسانه ملی در این همایش خطاب به ایده‌پردازان گفت: هر نوآوری نیازمند فضای باز و آزادی فکری است. هیچ کسی در فضای بسته و تنگ‌نظرانه نمی‌تواند ایده‌های خلاقانه عرضه کند. باید در نظر داشت که نوآوری، یک فرآیند است که از ایده و روش‌های نو شکل می‌گیرد و یک روند تدریجی را طی می‌کند. از این رو باید مقدمات، بستر، علم و آگاهی لازم برای خلاقیت فراهم شود.

موسوی‌مقدم، بصیرت و آگاهی را پیش زمینه خلاقیت برشمرد و توضیح داد: ایده‌های نو نیازمند شرایط و بسترهای نو و هدف مشخص است. لوازم و اسباب باید فراهم و هدف‌ها تعیین شود تا نوآوری شکل بگیرد و یک ایده نو به نتیجه‌ عینی و ملموس منجر شود.

قائم‌مقام رئیس صداوسیما درباره شرایط بروز خلاقیت گفت: ترک عادت و راضی نبودن به شرایط موجود اولین گام خلاقیت است و در گام بعدی خلاقیت نیاز به شجاعت دارد. علوم بشری نتیجه تلاش عالمان شجاع است.

موسوی‌مقدم خلاقیت را نامحدود توصیف و ضمن تاکید بر این نکته که برای نوآوری مرزی وجود ندارد، تصریح کرد: دستاوردهای بزرگ بشری محصول خلاقیت ابنای بشر است؛ فضای مجازی یکی از این دستاوردهاست که میزان نفوذ و حضورش در متن و بتن زندگی امروز باعث شده که دیگر نتوان آن را مجازی هم دانست.

وی به بروز ابر فضای مجازی اشاره کرد که بزودی وارد دنیای مجازی می‌شود و همه ابزارهای الکترونیک به آن متصل می‌شوند و آن را بر زیرساخت‌ها و خدماتی استوار دانست که بر مبنای خلاقیت شکل گرفته‌اند.

قائم مقام سازمان صداوسیما تاکید کرد: حضور در فضای مجازی و استفاده از امکانات و خدمات این فضا و بسترهای آن باید خلاقانه صورت بگیرد، چراکه این خدمات و امکانات نیز براساس نوآوری قابل توسعه هستند. خوشبختانه نیروهای جوان و مستعد در کشورمان کم نداریم؛ کسانی که با وجود تحریمها و مشکلات بسیار تلاش می‌کنند نیازهای جامعه را پوشش بدهند، اما همچنان که مقام معظم رهبری نیز تاکید کرده‌اند، باید بیشتر از اینها خلاقیت‌ها و نوآوری‌های جوانان ایرانی را جدی گرفت.

موسوی‌مقدم تصریح کرد: اگر بپذیریم خلاقیت در نظام و سیستم کشور نهادینه شود، باید ارکان خلاقیت را رعایت کنیم و فعالیت‌ها مرتبط، متعامل، متناسب و هدفمند صورت بگیرد تا خلاقیت نهادینه شود و به نتیجه برسد. قرارگاهی عمل کردن در حوزه جنگ نرم یکی از شیوه‌هایی است که باید اتخاذ کنیم و همه دست به دست هم دهیم تا در این عرصه به موفقیت دست پیدا کنیم.

تداوم جذب ایده‌های خلاقانه

مهندس رضا قدیمی، معاون فضای مجازی رسانه ملی نیز در این مراسم ضمن ارائه گزارشی درباره روند برگزاری همایش ایده‌های نوین رسانه‌ای در فضای مجازی از ارسال فراخوان تا برگزاری آن گفت: همایش از 9 پنل تخصصی با موضوعاتی ازجمله راستی‌آزمایی اطلاعات، جریان سازی و بررسی خلق ایده در فضای مجازی، تشکیل و یک نمایشگاه نیز در کنار آن برگزار شده است. براساس توضیحات قدیمی، 315 ایده به دبیرخانه همایش رسید که از این تعداد 141 ایده درباره وب‌سایت و 174 ایده درباره پرونده‌های شخصی در فضای مجازی بوده و 171 نفر از تهران و 144 نفر از مراکز شهرستان ایده‌های خود را به این همایش ارسال کرده‌اند.

قدیمی با اشاره به این‌که هر نفر به‌طور متوسط دو ایده به این جشنواره ارائه کرده، تاکید کرد: در نظام نوآوری سازمان، سایتی که برای دریافت ایده‌های نو در فضای مجازی طراحی شده، باز است و تعطیل نخواهد شد، زیرا همایش ایده‌های نوین یک روند است نه یک پروژه.

وی خلاقیت و نوآوری را بدون مرز برشمرد و با اشاره به تغییرات دائمی در فضای مجازی، تصریح کرد: فرصت مشارکت با سازمان صداوسیما فراهم است. هیچ شرکت یا نهادی از نظر ما تهدید محسوب نمی‌شود و ما خود را به همکاری و تعامل با همه نهادها و سازمان‌ها ملزم می‌دانیم و پذیرای ایده‌های همه دوستان در خانواده رسانه ملی و بیرون از آن هستیم.

همچنین قدیمی از همکاری پنج اپراتور تلویزیون تعاملی با سازمان صداوسیما خبر داد که مجوز فعالیت آزمایشی آنها شش ماه گذشته صادر شده و بزودی معرفی خواهند شد.

تاسیس اداره کل صدور پروانه برای بررسی فعالیت در فضای مجازی و اداره کل رسانه‌های اجتماعی، راه‌اندازی پیام‌رسان سروش با نزدیک به دو میلیون عضو که قابلیت توسعه تا 20 میلیون نفر را دارد و تولید محتوا در فضای مجازی از جمله مواردی بود که قدیمی در قالب عملکرد معاونت فضای مجازی رسانه ملی گزارش داد.

نمایشگاهی برای ایده‌های نوین

همزمان با همایش ایده‌های نوین رسانه‌ای در فضای مجازی و در بخش جنبی آن، نمایشگاهی از سرویس‎ها و خدمات سازمان صداوسیما در فضای مجازی برگزار شد. بخشی از این نمایشگاه به اپراتورهای تلویزیون تعاملی اختصاص داشت. سازمان صداوسیما با هفت شرکت برای سرویس IPTV قرارداد رسمی دارد و این شرکت‌ها نرم افزارهای جانبی،OTT و اپلیکیشن‌های خود را در نمایشگاه عرضه کردند.

آذر مهاجر

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها