پژوهشی که درباره ملیشیا در ایالات متحده آمریکا انجام شد حاکی از این است که بعد از شکل‌گیری ایالات متحده از همان ابتدا یک جامعه دوقطبی در این سرزمین شکل می‌گیرد.
کد خبر: ۱۰۶۶۸۳۶

این جامعه دوقطبی، دو ساختار را در این کشور شکل می‌دهند، یکی ساختار فدرالی و یکی هم مخالفان فدرال‌ها یا ضد فدرال‌ها که هر دو به فعالیت‌های خود در آمریکا ادامه می‌دادند. کسانی که ضد فدرال‌ بودند عمدتا گرایش نژادپرستی داشتند که بعدها به شکل ملیشیا یا گروه‌های مسلح شبه نظامی یا کوکلوس‌کلان‌ها در آمریکا ظاهر شدند. اینها ساختاری ضد جهانی شدن دارند و مخالف سیاست خارجی واحدی برای ایالت متحده آمریکا هستند. حتی نسبت به پول واحد هم اعتراض دارند. در آمریکا اکثر ایالات و به عبارت دیگر نزدیک به 40 ایالت با شدت و ضعف همواره شاهد حضور نیرو‌های ملیشیای سفیدپوست هستیم که بعضا ب اعتقادات افراطی دارند و شعار برتری نژاد سفید را مطرح می‌کنند. اینها در بعضی از ایالت‌ها هم اقدامات مسلحانه انجام دادند. مثلا انفجار اکلاهاماسیتی یکی از اقدامات آنها است. در برخی مواقع هم صرفا کار رسانه‌ای انجام می‌دهند. حتی بعضی از آنها در مقام سناتورهای ایالات متحده هم نقش‌آفرین شده‌اند.

برخی تصور می‌کنند سیاست ایالات متحده یک بدهکاری به این گروه‌های نژادپرست داشته است. حتی براساس دیدگاهی، ظهور دونالد ترامپ هم به این جریان برمی‌گردد. به اعتقاد من ترامپ در ساختار تفکر این افراد زاده شده است. چون یکی از اصول این جریان نژادپرست این است که آنها همواره دولتی را دوست داشتند بر سرکار بیاید که به بحث آزادی سلاح اهمیت بدهد. اینها در روند تاریخی خود الان به این نقطه رسیدند. جامعه فعلی آمریکا که دچار این شکاف شده است، این شکاف‌ها با سیاست‌های روسای جمهور مختلف آمریکا شکل‌های متفاوتی را در قالب جمهوریخواهی یا دموکرات‌خواهی تبلور پیدا می‌کند. اوج این شکاف‌ها را در سیاست‌های باراک اوباما رئیس جمهور رنگین‌پوست آمریکا شاهد بودیم. در آن دوره، طبقات نژادپرست یا همان مهاجرنشین‌های اولیه ایالات متحده که خود را صاحب آمریکا می‌دانند و در دوره‌های مختلف ریاست جمهوری خود را دچار یک شکست تاریخی می‌دانستند با آمدن دونالد ترامپ به این اعتقاد رسیدند که این دوره از ریاست جمهوری خلأ بزرگی را برای آنان پر کرده و الان زمانی است که آتش زیر خاکستر دوباره شعله‌ور شود و آن بدهکاری تاریخی را باید پرداخت کرد.

البته این‌گونه تحولات تاریخی و رفت و آمد‌های سیاسی بعدها و بتدریج منازعات گسترده‌ای را در جامعه آمریکایی دامن می‌زند. البته مشخص است که در شرایط کنونی دونالد ترامپ نماینده این طبقه نژاد پرست و گرچه خود ممکن است که چنین نسبتی را تکذیب کند اما در عمل نشان داده نماینده جریان ملیشیای سفیدپوست نژادپرست است. به هر حال می‌دانیم جامعه فدرالی و دولت آمریکا وضعیت پیچیده‌ای دارد. این وضعیت را در فرهنگ و ادبیات جامعه آمریکا می‌توان دید. وقتی اوباما رئیس‌جمهور شد خیلی از سفیدپوستان از به قدرت رسیدن او ناراحت بودند و این ناراحتی را ابراز می‌کردند. در مطبوعات و سایت‌ها و فضاهای مجازی مرتبط با همین جریان ملیشیا و حتی نظامیان این نارضایتی دیده می‌شد. البته این به آن معنا نبود که نهادها مستقیم واکنش نشان بدهند و سعی می‌کنند که ظاهر قضیه را حفظ کنند. اما تصور می‌کنم این شکاف موجود در همه سطوح جامعه آمریکایی وجود داشته و دارد و در شرایط کنونی با روی کار آمدن دونالد ترامپ امکان ظهور پیدا کرده است.

هادی اعلمی‌فریمان/ کارشناس آمریکای لاتین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها