رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد

بهره‌برداری از طرح جدید فردو؛ بزودی

رئیس سازمان انرژی اتمی از بهره‌برداری از مرحله نخست طرحی هسته‌ای در تاسیسات فردو تا چند روز آینده خبر داد.
کد خبر: ۱۰۶۶۵۹۳

علی‌اکبر صالحی در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما گفت: این طرح مرتبط با ایزوتوپ‌های پایدار و مجموعه‌ای از مراکز تحقیقاتی در فردو است که مرحله اولیه آن تا یکی دو هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد و افتتاحیه اصلی در 20 فروردین آینده خواهد بود.

وی اظهار کرد: تاسیسات فردو در مقایسه با یکی دو سال پیش بسیار تغییر کرده و بخش قابل توجهش مربوط به ایزوتوپ‌های پایدار است که باید انجام می‌دادیم. بخشی از این طرح را باید روس‌ها انجام دهند و بخش قابل توجهش را خودمان باید انجام می‌دادیم که بخوبی پیش رفته‌ایم.

صالحی اضافه کرد: بخش نخست همکاری با روس‌ها در تغییر سانتریفیوژهاست که دیگر از اورانیوم در آن استفاده نمی‌کنیم بلکه از عناصر سبک‌تر استفاده می‌شود و طراحی سانتریفیوژها باید متناسب با آن اصلاح شود و بخش دیگر در چینش سانتریفیوژهاست تا با راندمان بالا بتوانیم ایزوتوپ‌های پایدار را تولید کنیم البته این برنامه چندساله است که بخوبی پیش می‌رود.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین درباره تاخیر در بازطراحی رآکتور اراک گفت: هنگامی که برجام را تنظیم می‌کردیم از جنبه فنی ملاحظات لازم را مدنظر داشتیم و بنابر تقاضای خودمان، سه کشور چین، آمریکا و ایران متولی مدرن‌سازی این رآکتور شدند.

وی افزود: بر این اساس به فرض این‌که این دو کشور نیز نباشند طراحی را خودمان به عهده گرفتیم و شرکتی تاسیس کردیم که حدود 900 مهندس و کارشناس در آن کار می‌کنند، شرکت قدرتمندی که اکنون طراحی‌های رآکتور را انجام می‌دهد.

صالحی اضافه کرد: از لحظه‌ای که مقرر شد رآکتور اراک مدرن‌سازی شود و طبق برجام درباره کلیات آن اعم از میزان قدرت، جمعیت نوترونی، میزان پلوتونیوم و زمان تحویل سوختش توافق کردیم، اقدامات خود را آغاز کردیم و منتظر قرارداد نشدیم.

وی گفت: در این چارچوب طراحی مفهومی را پیش بردیم، سپس طراحی پایه به اتمام رسید و اکنون طراحی جزئی رآکتور در دستور کار است و پس از آن ساخت و ساز و اجرای نقشه‌های ساخت آغاز می‌شود.

تعهدات 1+5 در بازطراحی رآکتور اراک دائمی است

رئیس سازمان انرژی اتمی تعهدات 1+5 در قبال بازطراحی و مدرن‌سازی رآکتور اراک را دائمی دانست.

علی‌اکبر صالحی با تبیین روند همکاری‌های چین و آمریکا در پیشبرد طرح بازطراحی رآکتور اراک گفت: عملکرد آمریکایی‌ها در زمینه فنی تا قبل از روی کار آمدن آقای ترامپ خیلی خوب بود، زیرا گروه فنی در این زمینه مسئولیت داشتند و سیاسیون نیستند که بخواهند عملکرد سیاسی داشته باشند.

وی افزود: از زمانی که آقای ترامپ روی کار آمده است خوب کار می‌کنند، اما متوجه شده‌ایم که سایه ترس رئیس‌جمهور روی سرشان است، با این حال همکاری می‌کنند.

صالحی بازطراحی رآکتور اراک را در مقایسه با دیگر توافقات مندرج در برجام استثنا دانست و گفت: طبق قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد اگر فرض کنیم برجام به هم بخورد، همه چیز حتی تحریم‌ها به حالت سابق بازگردد، آنان متعهد شده‌اند به مسئولیتشان در بازطراحی این رآکتور ادامه دهند.

وی درباره این‌که اگر با وجود تعهدات، آنان در این قطعنامه، به تعهداتشان عمل نکنند خودمان می‌توانیم رآکتور را بازطراحی کنیم، اظهار کرد: البته می‌توانیم کار را پیش ببریم، اما هدف ما این بود که با استفاده از فرصت برجام از تجارب کشورهای پیشرفته استفاده کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها